Felmeddelande vid vänteläge och gröna streck

starsmaker

Felmeddelande vid vänteläge och gröna streck

Inlägg av starsmaker »

Hej, som nybörjare i linuxvärlden har jag en del frågor.
1. Jag kör med Hardy Heron och får ofta felmeddelanden vid vänteläge. När jag slår ihp datorn ska vänteläge gå på och det gör det nog, för d atorn blir tyst. När jag trycker på på-knappen slås datorn på men inget händer, wirelesssymbolen släcks också. Efter lite klickande och ihopslagande av locket brukar datorn till slit hoppa pa, och när jag kommer in i ubuntu finns ett felmeddelande, ungefär: det gick inte att gå in i sömnläge. Hur kan jag fixa det?

2. Vid avstängning, reboot och vänteläge får skärmen konstiga streck, är det normalt?

3. Använder pakethanteraren Synaptics någon port eller något annat som kan tänkas vara blockerat på ett universitet? Har väldigt dålig uppkoppling hemma och skulle vilja ladda hem lite paket...

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
qix
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Felmeddelande vid vänteläge och gröna streck

Inlägg av qix »

Inget direkt svar på någon av dina frågor, men http://www.howtoforge.com/dvd_images_of ... positories kanske kan vara intressant för dig angående punkt tre.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

1. Många distros har problem med väneläget. I alla fall så har Ubuntu det på en hel del datorer. Du kan prova "viloläge" också för att "kringgå" problemet, men även det fungerar sådär på många datorer. Det är alltså inget ovanligt att folk har problemet du beskriver, man är medvetna om det och arbetar på det. Personligen hade jag inte fått för mig att mecka med det eftersom du förmodligen kommer misslyckas.. å andra sidan är inte jag känd för min optimism ;) och du kommer lära dig en massa om du försöker.

2. Konstiga streck, beroende på hur långvariga de är och hur konstiga, är inget farligt, i regel. Har själv sådana på några datorer och det är enbart vid uppstart eller nedsläck som de syns. No worries - allt fungerar. I alla fall hos mig och alla andra jag sett de hos. Om du däremot får dem inne i systemet så har du nog problem, speciellt om de dyker upp till synes sporadiskt.
Bild
starsmaker

Inlägg av starsmaker »

eyerouge skrev:1. Många distros har problem med väneläget. I alla fall så har Ubuntu det på en hel del datorer. Du kan prova "viloläge" också för att "kringgå" problemet, men även det fungerar sådär på många datorer. Det är alltså inget ovanligt att folk har problemet du beskriver, man är medvetna om det och arbetar på det. Personligen hade jag inte fått för mig att mecka med det eftersom du förmodligen kommer misslyckas.. å andra sidan är inte jag känd för min optimism ;) och du kommer lära dig en massa om du försöker.

2. Konstiga streck, beroende på hur långvariga de är och hur konstiga, är inget farligt, i regel. Har själv sådana på några datorer och det är enbart vid uppstart eller nedsläck som de syns. No worries - allt fungerar. I alla fall hos mig och alla andra jag sett de hos. Om du däremot får dem inne i systemet så har du nog problem, speciellt om de dyker upp till synes sporadiskt.
Tack för svaret. Då behöver jag inte vara orolig. Men, även vid viloläge är datorn konstig... Det är ganska lätt att väcka datorn när den vilat, men det kommer alltid tre höga pip innan inloggningsrutan kommer upp, typ systemljud. När jag loggat in får jag meddelandet att datorn misslyckades att gå in i viloläge. Är detta normalt?
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Hur går det med vänteläget och viloläget i Ubuntu? När jag stänger ner min dator till viloläge funkade Ubuntu att starta upp igen men om jag låter datorn stå och har den inställd på att "sova" (Inställningar - Strömhantering) efter en viss tid ville skärmen inte gå igång, fläkten flåsade en del men datorn laddade inte och inget hände. Det är lite surt eftersom jag ofta går ifrån datorn och sällan vet när jag går tillbaka till den, då är det bra att låta den gå in i någon form av strömsparläge efter en viss tid.

En annan sak, när vi är inne på strömsparfunktioner - jag tycker det är dåligt att man inte kan välja själv exakt hur lång tid det får ta innan datorn ska "sova" eller när skärmen ska stängas av. Det är låst till minimum 11 minuter, när jag kör med XP och på batteridrift har jag mycket kortare tid för skärmavstängning än 11 minuter.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

för att viloläge ska fungera måste din swap-partition vara minst lika stor som ditt RAM-minne.
#rune
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Rune K: Ja? Som jag skrev fungerade det att stänga ner datorn i viloläge och sen starta upp igen. Problemet är att när jag lämnar datorn och den ska "sova" (jag vet inte om det betyder vänteläge eller?) så vaknar den inte igen eller snarare så vaknar den bara delvis (skärmen är svart och inget händer mer än att fläkten flåsar).

(&?)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Lao Tzu skrev:Rune K: Ja? Som jag skrev fungerade det att stänga ner datorn i viloläge och sen starta upp igen. Problemet är att när jag lämnar datorn och den ska "sova" (jag vet inte om det betyder vänteläge eller?) så vaknar den inte igen eller snarare så vaknar den bara delvis (skärmen är svart och inget händer mer än att fläkten flåsar).
Jag hade läst lite slarvigt.
Du ska ändra "sova" till "vila" = viloläge nånstans i Energi-sparfunktioner.
Jag har inte exakta instruktioner...
#rune
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Som jag ser det verkar det inte gå. Om jag går in under strömsparfunktioner och kollar läget för hur datorn ska fungera när den är ansluten till elnätet finns det tre alternativ:

ÅTGÄRDER

Låt datorn sova när den har varit inaktiv i: (så följer här en linje där man kan dra en knapp som indikerar hur många minuter man vill ha)

När locket på den bärbara datorn stängs: Så finns en meny där man kan välja: Gör ingenting, Blank skärm, Vänteläge, Viloläge och Stäng av. (Här har jag den på "Viloläge".)

SKÄRM

Låt skärmen sova när datorn varit inaktiv i: (så följer här en linje där man kan dra en knapp som indikerar hur många minuter man vill ha)

(&?)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

starsmaker skrev: Men, även vid viloläge är datorn konstig... Det är ganska lätt att väcka datorn när den vilat, men det kommer alltid tre höga pip innan inloggningsrutan kommer upp, typ systemljud. När jag loggat in får jag meddelandet att datorn misslyckades att gå in i viloläge. Är detta normalt?
Du skrev tidigare...
Jag är tveksam att ditt viloläge verkligen fungerar.
#rune
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Var det riktat till starsmaker eller till mig? :D För jag håller med, starsmakers viloläge verkar inte riktigt fungera som det ska, om det gör sådär.

(&?)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Lao Tzu skrev:Var det riktat till starsmaker eller till mig? :D För jag håller med, starsmakers viloläge verkar inte riktigt fungera som det ska, om det gör sådär.
Ojdå ni är två som ställer frågor, det har jag missat.

Min erfarenhet av vänteläge i bärbara datorer, är att det kan krångla ibland oberoende av OS.
Därför rekommenderar jag viloläge istället...
#rune
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Det är inte lätt alltid. ;)

Som jag skrev ovan är jag inte säker på om det går och isåfall hur man får datorn att gå direkt till viloläge om man råkar glömma att trycka in det själv när man går från datorn. Man kan liksom bara välja efter hur lång tid datorn ska "sova" och man kan inte byta "sova" till något annat och då går datorn till vänteläge. Det är lite synd eftersom datorn "kraschar" när man försöker väcka den igen.

(&?)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Jag har en laptop och en desktop. För mig funkar vänteläge klockrent. Det har inte gjort det tidigare, medgives.
Efter Hardy Heron verkar det ha löst sig för mig i vart fall. Notera, vänteläge. Det funkar precis som jag
vill att det skall göra. I Ubuntu har jag funnit att man måste använda sig av strömknappen för att väcka
även laptopen. Inte originalalternativen med en kombination av fn-knappen och avsedd funktionstangent.

Då händer inget hos mig heller. Men däremot en "lättare" tryckning på strömknappen startar upp båda datorerna
där jag lämnade dem.

I mitt fall har jag gjort så, att jag startar skärmsläckarfunktionen att gå igång tidigare än de minimum 11 minuter som
erbjuds via "inställningar för strömhantering". Plus att jag har, precis så som rune.K skriver, en swap på lika mycket
som arbetsminnet.

Testa. Lycka till!

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

När min laptop varit i vänteläge så kan jag trycka på mellanslag så vaknar den.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Min dator vill inte vakna helt efter vänteläge oavsett vilken knapp jag trycker på. Jag får väl lära mig att stänga av datorn när jag går ifrån den istället...
På den här punkten verkar XP i alla fall bättre. Där kan man ju välja efter hur lång tid den ska i vänteläge och efter hur lång tid i vänteläge den ska gå över i viloläge och det har fungerat smärtfritt för mig. Det var en bra funktion. Jag hoppas de löser det så småningom.

(&?)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"