Varför jag tackade nej till nomineringen

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Varför jag tackade nej till nomineringen

Inlägg av P.Forsberg »

Varför jag tackade nej till nomineringen som kontaktperson:

Jag hade presenterat mig såhär:

Jag skulle omedelbart se till att ordet kontaktperson ersätts med ledare.
Jag skulle utökat ledarens maktbefogenheter
Jag skulle övervaka administrationens arbete och hoppa in där det behövs
Jag skulle se till att permanenta bråkmakare försvinner
Jag skulle se till att modereringen utförs på rätt sätt. ( det bästa exempel är dom trådarna som jag startade under dom senaste 3 dagarna. Syftet var att visa hur lätt det är att sprida osämja. Bara några personer som bl.a. Rune K., CryingFreeman och Klurig har fattat det )
Jag skulle ser till att förtroenderådet försvinner
Jag skulle se till att servern flyttas till Canonicals serverhall och att vi anpassa forumsmjukvara efter deras behov.
Jag skulle se till att Canonicals regler angående leadership följs in i det sista.
Jag skulle se till att beslut fattas inom kort tid. Inte som idag där allting måste diskuteras i oändlighet.

Med andra ord: Jag skulle styra LoCot med järnhand då jag anser att detta behövs med hänsyn till den stigande antal medlemmar.

Då allt detta inte är möjligt här, som erfarenhet visar, avstod jag från att ställa upp.
Många kommer att säga nu: Gud ske lov. Men det bryr jag mig inte om.

Jag önskar er alla: LYCKA TILL i Ubuntus namn.
Användarvisningsbild
dmz

Re: Varför jag tackade nej till nomineringen

Inlägg av dmz »

Jag tycker att det var en bra nominering. :-\
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
defatist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av defatist »

Va skönt att slippa dej !

Sen glömde du att skriva att du skulle blogga på Idg, och berätta för hela världen att du slutat med Ubuntu !
Då tyckte jag också att det var skönt att slippa dej.

Därför tycker jag att det var skönt att slippa höra trampet av den läderförsedda järnhanden.

Tycker att det mesta du skrev, att du ville, INTE är förenligt med det som jag uppfattat som Ubuntu,
utan snarast liknar en programförklaring i från flydda dar då man trodde på rättning i ledet och mössan i handen.

Du hittar säkert forum där det finns liksinnade, du har kanske reda gjort det.

......" det bästa exempel är dom trådarna som jag startade under dom senaste 3 dagarna. Syftet var att visa hur lätt det är att sprida osämja.".........

Detta borde dessutom klandras då du nu erkänner att ditt syfte med trådarna, nämligen att "sprida osämja"

Denna metod är väl känd sedan Machiavellis dagar.
Uselt beteende tycker jag . Att få fram sin dolda agenda på detta lömska sätt!
Jag kommer inte att sakna dej därför.
Användarvisningsbild
omnius
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av omnius »

Peter Forsberg skrev: Jag skulle se till att modereringen utförs på rätt sätt. ( det bästa exempel är dom trådarna som jag startade under dom senaste 3 dagarna. Syftet var att visa hur lätt det är att sprida osämja. Bara några personer som bl.a. Rune K., CryingFreeman och Klurig har fattat det )
Men vad trevligt, och jag som trodde att du gått och blivit fullständigt galen.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

defatist skrev:Va skönt att slippa dej !

Sen glömde du att skriva att du skulle blogga på Idg, och berätta för hela världen att du slutat med Ubuntu !
Då tyckte jag också att det var skönt att slippa dej.

Därför tycker jag att det var skönt att slippa höra trampet av den läderförsedda järnhanden.

Tycker att det mesta du skrev, att du ville, INTE är förenligt med det som jag uppfattat som Ubuntu,
utan snarast liknar en programförklaring i från flydda dar då man trodde på rättning i ledet och mössan i handen.

Du hittar säkert forum där det finns liksinnade, du har kanske reda gjort det.

......" det bästa exempel är dom trådarna som jag startade under dom senaste 3 dagarna. Syftet var att visa hur lätt det är att sprida osämja.".........

Detta borde dessutom klandras då du nu erkänner att ditt syfte med trådarna, nämligen att "sprida osämja"

Denna metod är väl känd sedan Machiavellis dagar.
Uselt beteende tycker jag . Att få fram sin dolda agenda på detta lömska sätt!
Jag kommer inte att sakna dej därför.
Som sagt så bryr jag mig inte. Det är tydligen inte tillåten att bli arg och starta en blogg om det. Att jag senare insåg att det var fel och tog bort bloggen är inte något som ni lade märke till, som vanligt.
Inte Ubuntu? Har du läst någon gång Canonicals uttalande om leadership? Nej? Visste det.
Ingen här har jobbat och jobbar fortfarande så mycket för att sprida Ubuntu som jag. Helst ville jag även vara med i andra distributioner som Pardus och Foresight men mitt ålder och olika sjukdomar hindrade mig att göra det.
Visst har jag hittat mitt forum nu, men likasinnade? Knappast det. Snarare offer av Ubuntu-se.org. Och ledarskap och annat politik har inget att göra därinne inte.
Och sluta med det där med stöveltramt. Du har ingen aning om ledarskap.
Användarvisningsbild
defatist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av defatist »

Jo det har jag.
Därför räknar jag bort dej ! Ena dagen si andra så.. en velepetter är ingen ledare,
en som sprider FUD kan aldrig vara något ledare ämne.

Jag har examen ifrån universitetet i Lund, i ämnena, Statsvetenskap och Beteendevetenskap
så jag kan nog med fog analysera vad som krävs :)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

defatist skrev:Jo det har jag.
Därför räknar jag bort dej ! Ena dagen si andra så.. en velepetter är ingen ledare,
en som sprider FUD kan aldrig vara något ledare ämne.

Jag har examen ifrån universitetet i Lund, i ämnena, Statsvetenskap och Beteendevetenskap
så jag kan nog med fog analysera vad som krävs :)
Det betvivlar jag. Jag har haft företag i Sverige, Skillnaden är teorin och praxis. Vetenskapsmän är teoretiker som inte brukar har någon aning om realiteten.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det är ju bar att du kommer ut ur garderoben. Nu vet jag vad du är.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

mcNisse skrev:Det är ju bar att du kommer ut ur garderoben. Nu vet jag vad du är.
Och vad är jag?
tweeek

Inlägg av tweeek »

Peter Forsberg skrev: Jag skulle se till att permanenta bråkmakare försvinner

Jag skulle se till att modereringen utförs på rätt sätt. ( det bästa exempel är dom trådarna som jag startade under dom senaste 3 dagarna. Syftet var att visa hur lätt det är att sprida osämja. Bara några personer som bl.a. Rune K., CryingFreeman och Klurig har fattat det )
Jag måste säga att jag börjar uppfatta dig som en bråkmakare. Avfärda det inte med: "Om man säger emot ledningen är man en automatiskt en bråkmakare då?" För jag tycker att säger emot ledningen på ett väldigt osmidigt sätt. Att starta flera trådar med syftet att "visa hur lätt det är att sprida osämja" tycker jag inte är särskilt vuxet.

EDIT: Jag tror att de flesta på forumet tar dig och det du skriver på allvar, jag gör det i alla fall. Det är förmodligen därför som inte fler "fattade" att du ville skapa osämja med de trådarna du startade de senaste dagarna.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Peter Forsberg skrev:
mcNisse skrev:Det är ju bar att du kommer ut ur garderoben. Nu vet jag vad du är.
Och vad är jag?
TROLL
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Hej Peter Forsberg

Jag har alltid uppfattat dej som en trevlig människa.
Du var väl ensam moderator för ca 2 år sedan.
Du välkomnade alla nyblivna medlemmar på ett trevligt sätt.

Jag måste säga att jag blev väldigt konfunderad häromdagen, när du drog igång ditt tunga artilleri i flera trådar samtidigt.
Men nu förstår jag varför.

I ärlighetens namn ska jag väl säga, att jag inte skulle rösta på dej.
Men jag tycker ändå att du är en trevlig människa.
mvh rune
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Det är din åsikt och du har rätt. Jag var/är en bråkmakare. Men konstigt nog så har jag fått flera mail och PM som bekräftade att jag ligger rätt.
Så det finns såklart olika uppfattningar.
Därför skrev jag varför jag avstod från nomineringen. Det är bara min egen uppfattning. Inget annat.
Även här börjar nu ändlösa diskussioner trots att denna tråd bara var en förklaring.
Och det är alltid samma personer som vet bäst. Ingen av dom har varit med i administrationen och trots detta vet dom hur det ska gå till.
Vad som verkligen fattas här, är en starkt ledare. En riktigt ledare.
Framtiden ska visa om jag har rätt.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Rune.K skrev:Hej Peter Forsberg

Jag har alltid uppfattat dej som en trevlig människa.
Du var väl ensam moderator för ca 2 år sedan.
Du välkomnade alla nyblivna medlemmar på ett trevligt sätt.

Jag måste säga att jag blev väldigt konfunderad häromdagen, när du drog igång ditt tunga artilleri i flera trådar samtidigt.
Men nu förstår jag varför.

I ärlighetens namn ska jag väl säga, att jag inte skulle rösta på dej.
Men jag tycker ändå att du är en trevlig människa.
mvh rune
Tack, Rune K. Jag vet vad du menar. Ubuntu-se.org gjorde mig till den jag är idag. Tyvärr blev det inte så trevligt.
Det vad jag tyckte och tycker mest om är att hjälpa nybörjare, som du mycket riktigt påpekade.
Men det här LoCot förgiftades. Inte av mig utan av något som jag fortfarande inte har grepp om. Och det är dessutom svårt att förklara.
Jag ser en hård ledning som enda utväg. Det är min uppfattning. Men många trivs här som det är, tydligen. OK. Jag skrev bara min ståndpunkt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Peter Forsberg skrev: Tack, Rune K. Jag vet vad du menar. Ubuntu-se.org gjorde mig till den jag är idag. Tyvärr blev det inte så trevligt.
Det vad jag tyckte och tycker mest om är att hjälpa nybörjare, som du mycket riktigt påpekade.
Men det här LoCot förgiftades. Inte av mig utan av något som jag fortfarande inte har grepp om. Och det är dessutom svårt att förklara.
Jag ser en hård ledning som enda utväg. Det är min uppfattning. Men många trivs här som det är, tydligen. OK. Jag skrev bara min ståndpunkt.
Du skriver "Jag ser en hård ledning som enda utväg."
Och jag tycker precis tvärtom.
Det är därför att jag inte skulle rösta på dej.
Men vi behöver väl inte bli ovänner för det...
#rune
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Rune.K skrev:
Peter Forsberg skrev: Tack, Rune K. Jag vet vad du menar. Ubuntu-se.org gjorde mig till den jag är idag. Tyvärr blev det inte så trevligt.
Du skriver "Jag ser en hård ledning som enda utväg."
Och jag tycker precis tvärtom.
Det är därför att jag inte skulle rösta på dej.
Men vi behöver väl inte bli ovänner för det...
#rune
Absolut inte, Rune. Det är till och med trevligt med olika synpunkter. Jag ta gärna emot alla synpunkter om dom inte leder till förolämpningar eller personangrep. Men som sagt, jag har blivit en "hardliner" genom detta forum.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

All styrning Peter hade gjort hade uppfattats som "järnhand".

Ubuntu Leadership Code of Conduct beskriver tydligt att det skall finnas en ledare som skall styra men även delegera arbete. Detta saknas till 100% i Ubuntu Sverige. Urban är trevlig, han försöker göra en bra sak men hans ledarstil är rent bedrövlig och han saknar närvaro.

Det finns en rubrik som heter "Stepping Down", den borde alla läsa och fundera riktigt noga på.

Fast å andra sidan så hade denna gemenskap inte accepterat att någon pekade, någon sa vad den ena skulle göra för det hade uppfattats som brunrock (nazist), diktator och allt möjligt men detta drivande skepp behöver en tydlig ledare vilket Peter hade blivit men för hans egna hälsa är det bäst att bara lägga ner allt som inte berör direkt support här på forumet.

Vill även passa på att be Vulfgar tänka sig för, du är en underbar och trevlig människa som är bra att prata med och jag är rädd att du inte heller skulle må bra av denna roll som "kontaktperson". Kanske är det bara fel på mig men jag förstår verkligen inte hur denna gemenskapen fungerar. Forumet har blivit relativt stort, det fungerar tack gode gud av sig själv, helt autonomt men UTVECKLINGEN av Ubuntu-se.org är helt avstannad. Det händer INGET längre och vissa personer kommer göra små punktinsatser men det blir nog aldrig större än så om det fortsätter att se ut som det gör idag.

// rancor
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Nu låser vi tråden. LJ har sagt vad han vill. Sen får var och en smälta vad han har informerat om. Sen är förmodligen inte Urban anträffbar. Har inte varit närvarande de sista dagarna. Därför bör bör xxxx personer som vill diskutera lednings frågor avvakta med åsikterna. Han bör i rättvisans namn få en chans att bemöta kritiken.

Max

:(
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Klurig skrev:Nu låser vi tråden. LJ har sagt vad han vill. Sen får var och en smälta vad han har informerat om. Sen är förmodligen inte Urban anträffbar. Har inte varit närvarande de sista dagarna. Därför bör bör xxxx personer som vill diskutera lednings frågor avvakta med åsikterna. Han bör i rättvisans namn få en chans att bemöta kritiken.

Max

:(
Det är inte du som bestämmer att tråden ska låsas.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

rancor skrev:All styrning Peter hade gjort hade uppfattats som "järnhand".

Ubuntu Leadership Code of Conduct beskriver tydligt att det skall finnas en ledare som skall styra men även delegera arbete. Detta saknas till 100% i Ubuntu Sverige. Urban är trevlig, han försöker göra en bra sak men hans ledarstil är rent bedrövlig och han saknar närvaro.

Det finns en rubrik som heter "Stepping Down", den borde alla läsa och fundera riktigt noga på.

Fast å andra sidan så hade denna gemenskap inte accepterat att någon pekade, någon sa vad den ena skulle göra för det hade uppfattats som brunrock (nazist), diktator och allt möjligt men detta drivande skepp behöver en tydlig ledare vilket Peter hade blivit men för hans egna hälsa är det bäst att bara lägga ner allt som inte berör direkt support här på forumet.

Vill även passa på att be Vulfgar tänka sig för, du är en underbar och trevlig människa som är bra att prata med och jag är rädd att du inte heller skulle må bra av denna roll som "kontaktperson". Kanske är det bara fel på mig men jag förstår verkligen inte hur denna gemenskapen fungerar. Forumet har blivit relativt stort, det fungerar tack gode gud av sig själv, helt autonomt men UTVECKLINGEN av Ubuntu-se.org är helt avstannad. Det händer INGET längre och vissa personer kommer göra små punktinsatser men det blir nog aldrig större än så om det fortsätter att se ut som det gör idag.
// rancor
okidok..
Det flesta av dina inlägg, Rancor, är ju vettiga och välformulerade. Men nu blir jag riktigt förvirrad. Jag anser nog att Urbans ( och Bossiemans för den delen..) insatser står i proportion till vad man kan förvänta av personer som skall leda och övervaka ett supportforum för denna dist. 10 k registrerade användare är mycket men inte precis en folkrörelse...hur mycket än du och jag vill ha det till.

Jag tycker, och många av de nytillkomna anser nog att vi har en snabb och engagerad support, låt gå lite lojare under semestertider. Det finns en debattlusta och många idéer emanerar just från det här forumet.

Ja, vi är oense om hur man skall hantera forumet, men det betyder inte att man skall kasta ut barnet med badvattnet. Ledarskapet ska utgå från de riktlinjer som angetts av CoC och canonicals påbud. Jag utgår från att det finns en bevakning utifrån och att det står dig eller andra fritt att anmäla misskötsel till Jono Bacon eller annan ansvarig, men jag ser inte problemet, utan anser tvärtom att det finns mycket kunskap och engagemang för att stötta och hjälpa nytillkomna ubuntister.

/jari
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"