Trådlösa slutade helt plötsligt vilja koppla upp sig.

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Användarvisningsbild
maxim.
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Trådlösa slutade helt plötsligt vilja koppla upp sig.

Inlägg av maxim. »

Hej.

För några dagar sedan så slutade min dator helt plötsligt koppla upp sig på det trådlösa. Fungerade fint innan. Funderar på om det kan ha varit någon uppdatering som har ställt till det, eftersom jag inte ändrat nätverksinställningarna någonting. Är det någon som har några tips på vad det kan vara?

Lite mer om problemet:

Jag kan se mitt adsl-modem (under trådlösa nätverk) men den kopplar aldrig upp sig. Ingen av de där "bollarna" blir gröna, utan de bara snurrar runt.. Har testat med två olika adsl-modem, så det är inget fel på de.

Under hårdvarudrivrutiner har jag fortfarande min Broadcom-drivrutin som är aktiverad och markerad som "används". Däremot så har det kommit upp en ny drivrutin som heter "wl" som också används, och som jag inte har någon aning om vad den gör..

Av ifconfig får jag:

Kod: Markera allt

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:16:d3:16:ad:c5  
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:1534 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1549 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:1271091 (1.2 MB)  TX bytes:270829 (264.4 KB)
          Interrupt:20 Base address:0x2000 

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:272 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:272 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:13600 (13.2 KB)  TX bytes:13600 (13.2 KB)

wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:14:a5:d5:64:3b  
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)

wmaster0  Link encap:UNSPEC  HWaddr 00-14-A5-D5-64-3B-00-00-00-00-00-00-00-00-00-00  
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)
och av iwconfig:

Kod: Markera allt

lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

wmaster0  no wireless extensions.

wlan0     IEEE 802.11g  ESSID:""  
          Mode:Managed  Frequency:2.412 GHz  Access Point: 00:90:D0:DF:2A:D1   
          Tx-Power=27 dBm   
          Retry min limit:7   RTS thr:off   Fragment thr=2346 B   
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0
Förstår dock inte vad de säger :-) , men "no wireless extensions" låter ju inget bra..
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlösa slutade helt plötsligt vilja koppla upp sig.

Inlägg av Ulsak »

Om jag tolkar informationen i ditt inlägg, inkluderat ifconfig-outputen, så funkar ditt kort. För säkerhets skull skulle jag , om jag vore i dina kläder [ tveksam att fick plats i dessa efter semesterfrossandet :P ], försöka starta om modemet som återinitiera den..

Det skulle kanske hjälpa om vi finge mer info om kringutrustningen och leverantör-..?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Kör du krypterat eller med ett öppet nät? Ibland kan det hjälpa att nollställa alla nycklar under /system/networking/wireless/networks/<namn> i gconf-editor, speciellt om man har bytt lösenord/kryptoalgoritm. Efter det får man mata in lösenordet på nytt.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Det här hjälper antagligen inte, men ibland är lösningarna retsamt enkla så jag postar ändå. Jag hade också problem med att det trådlösa plötsligt inte ville vara med. Det visade sig tillslut att det berodde på att jag hade det trådbundna inställt på ett statiskt IP men jag hade ingen nätverkssladd istoppad, jag hade kört så ett bra tag men så helt plötsligt ställde det till problem. När jag ställde det trådbundna till Roaming mode så funka det sen. Om det kan va till nån hjälp ::)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Rizla+
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Rizla+ »

Tidigare har jag haft problem som liknar den ursprungliga postarens (maxim). Då var orsaken typiskt att jag hade varit någon annanstans och kopplat mig upp till ett annat trådlöst eller trådat nätverk, när jag så kom hem kunde den inte finna mitt eget. Då hjälpte det alltid att gå upp i nätverksikonen och ändra inställningarna där (ibland efter en nystart om jag minns riktigt) liksom cadryc skrev. Men jag vet inte om detta är maxims problem.

Nu har jag (kanske) ett liknande eller relaterat problem som har irriterat mig en stycke tid. Jag sitter på en Dell Inspiron 6400 med ubuntu 8.04 och ett trådlöst nätverk som normalt sett fungerar fint. På sista tiden -- ja, faktiskt sedan jag bytte en accesspoint till en nygammal accesspoint -- faller förbindelsen dock ibland ut, och med den faller också förbindelsen för den andra stationära datorn som använder samma access point (linksys). Jag har noterat mig att orsaken till att internetförbindelsen för bägge datorers angående går ned, tycks vara att jag kör flera instanser som localhost (alltså arbetar med MySql lokalt) samtidigt som jag är på internet. Låter jag bli med att köra ApacheMysqlPhp som localhost är förbindelsen hela tiden stabil och fin. Utfallen har jag märkt kan avhjälpas med att jag går ner till accesspointen och hivar ut elkontakten, väntar 5-10 sekunder och sätter i kontakten igen. Då kör allting fint igen utan att jag behöver omstarta datorn. Men det är i längden inte kul, och då jag gärna vill kunna köra localhost och internet samtidigt med många firefoxfönster öppna, så undrar jag om det är något som är fel i mina nätverksinställningar eller annat, så skulle jag vara mycket glad för ett tipps eller hint.

Som ni märker har jag inte mycket förstånd på nätverk, det lilla jag förstår är, att antingen:
1) är accesspointen dålig och bör bytas ut (det är en ärvd sak, som har tagits bort tidigare på grund av bristande kvalitet), eller:
2) mina nätverksinställningar är inte riktiga för att köra localhost och internet samtidigt (med flera firefox-fönster öppnade samtidigt). Men det verkar konstigt om detta överhuvudtaget borde kunna orsaka problemet.

Jag har googlat runt utan att finna ett passande svar. När jag sökte på iwconfig här, så fann jag att den första postaren här liknande min:

lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

wmaster0 no wireless extensions.

eth1 IEEE 802.11g ESSID:"kabelfri.dk" Nickname:""
Mode:Managed Frequency:2.472 GHz Access Point: 00:14:BF:7D:E1:15
Bit Rate=54 Mb/s Tx-Power=15 dBm
Retry min limit:7 RTS thr:off Fragment thr=2346 B
Power Management:off
Link Quality=80/100 Signal level=-54 dBm Noise level=-87 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

Beklagar om jag förvirrar tråden. Men, som sagt, tacksam för tipps.
Skriv svar

Återgå till "Internet"