Hej! Jag har ett problem som jag inte kan lösa själv. Som nämnt i överskriften så är "program" helt borta från Gnome-huvudmenyn. Funktionen redigera menyer fungerar inte heller, samma sak med avstängningen. När jag trycker avsluta leder detta bara till att panelen i botten (har normalt ingen i topp) försvinner. Någon avslutningsruta dyker aldrig upp. Har provat att installera om gnome-panel via synaptic utan resultat. Mitt stora problem nu är att jag inte kan göra en normal avstängning, utan kör Alt-SysRq-rseub för att starta om. Är ny med linux och hoppas att någon kan hjälpa till. Tack på förhand!
PS fler funktioner kan vara drabbade, har inte hunnit kolla DS
"Program" och avstängningsmenyn borta! [LÖST]
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
"Program" och avstängningsmenyn borta! [LÖST]
Senast redigerad av 1 Traktor, redigerad totalt 21 gånger.
Re: "Program" och avstängningsmenyn borta!
Högerklicka på panelen och välj "Lägg till".. Där väljer du "Menu bar". Det borde lösa saken. 
När du försöker logga ut, fryser allting då? Om du väntar en stund (Ca 30 sek?) tror jag det ska fungera igen.. Om det nu är den ganska kända bugg jag tror att det är. Om det händer kan du alltid starta om X med Ctrl + Alt + backsteg. Jag tror att man kan råka ut för det om man har ett NVIDIA kort?

När du försöker logga ut, fryser allting då? Om du väntar en stund (Ca 30 sek?) tror jag det ska fungera igen.. Om det nu är den ganska kända bugg jag tror att det är. Om det händer kan du alltid starta om X med Ctrl + Alt + backsteg. Jag tror att man kan råka ut för det om man har ett NVIDIA kort?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Njae, problemet med "program" är att om jag har gnome-huvudmenyn på panelen (ubuntusymbolen enbart) så syns bara platser, system och avsluta när jag klickar på ikonen, men om jag har gnome-menyraden på panelen så syns även själva knappen program, men när jag klickar på den så händer ingenting (mer än att den byter färg.) Att använda "lägg till i panelen" har alltså inte gett resultat. Däremot så har avsluta-ikonen fått liv igen. Ska prova att göra en korrekt omstart nu... Håll tummarna!
-
Nu fungerar i alla fall avstängningen, men omstarten har inte medfört någon förändring angående "program". Redigera menyer fungerar inte heller än. Tack för hjälpen ändå.
Jag var kanske lite otydlig ang. att knappen "program" faktiskt syns i menyraden men inte fungerar men inte syns alls på gnome-huvudmenyn (som jag vanligtvis använder).
NYTT
När jag försöker starta program via Alt-F2 så är listan med kända program tom. Inte ska den väl vara det?
Jag var kanske lite otydlig ang. att knappen "program" faktiskt syns i menyraden men inte fungerar men inte syns alls på gnome-huvudmenyn (som jag vanligtvis använder).
NYTT
När jag försöker starta program via Alt-F2 så är listan med kända program tom. Inte ska den väl vara det?
Då är jag med.
Tyvärr ingen aning om vad som kan vara fel?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Problemet löst! http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=817636&page=2 Inget nytt fenomen verkar det som. Frenetiskt googlande kan lösa det mesta, och man ska ju lära sig något nytt varje dag. Hälsningar från Spettkrökaren!