USB, Torrent och hitta xp partitionen problem

AndersN

Inlägg av AndersN »

Hej

Har installerat ubuntu för första gången och gillar det skarpt, men jag har 3 saker som inte vill fungera riktigt, så lite tips vore tacksamt.

1. Hittar inte mina usb enheter som tangentbord, usbminne, extra disk. Det konstiga är att igår när jag satt vid datorn, så funkade det helt plötsligt när jag stoppade i mitt usb-minne. Sen startade jag om datorn och sen dess har det inte fungerat.

2. Jag hittar inte min XP-partition.

3. När jag Använder Ktorrent så går det bra att ladda ner, men upload står konstant på 0kb/s, finns det någon brandvägg i ubuntu som stör och i så fall hur öpnnar jag portar i den.

Tack på förhand
AndersN

Inlägg av AndersN »

Fråga 2 löste sig nu, hittade en tråd i forumet om det, men dom andra problemen kvarstår
Körven

Inlägg av Körven »

Testa

Kod: Markera allt

lsusb
i ett terminalfönster och posta här vad du får ut.
AndersN

Inlägg av AndersN »

Körde en lsusb men jag får inte fram något, ikonen hoppar ner en rad sen står den och blinkar,

Kom på nu att jag hade problem med usb när jag installerade ubuntu, första försöket så hängde sig installationen när det stod något om usb, så jag ryckte ut alla usb anslutningar och installerade igen och då funkade installationen.
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

Som torrentklient kan jag skarpt rekommendera rtorrent som det finns en howto om i forumet nånstans, sök efter denna howto och förundras över hur smidig en textbaserad torrentklient kan vara :)
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

Angående brandväggen så tror jag inte den är påslagen som default.
AndersN

Inlägg av AndersN »

ska testa rtorrent så får vi se om det blir bätrre, körde in firestarter och valde att bandväggen skulle vara avstängd, och då funkar det hjälpligt, men det är ju inte i närheten av hastigheten jag kommer upp i när jag kör XP

Hur är det för er andra som kör linux? Funkar det bra med torrent?
AndersN

Inlägg av AndersN »

Nu funkar det bra med torrent också, om jag kör wine och utorrent funkar det fin fint.

Bara USB problemet kvar nu, ibland så funkar usbportarna, men efter omstart så lägger dom av, verkar som att dom hoppar igång lite när dom känner för det.

Finns det något sätt att installera om usb portarna, eller har ni några andra tips.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"