Hej,
Ska detta inte fungera? Har nyss köpt en ny dator hos GGS-data, en Elite 5200+. Idag införskaffade jag en HDMI kabel från Kjell & Company. Har startat om men Ubuntu eller rättare sagt datorn känner inte att jag har en TV på andra ändan av kabeln. Mitt gamla FX5500 kort har bara SVideo och då funkar det klockrent, Nvidia-Settings känner av att jag har en TV kopplad.
Kortet i den nya datorn är också ett NVidia (7050 PV / NVIDIA nForce 630a (GPU 0)
HDMI --> DVI gjorde susen. Adaptern kostade bara 90 spänn på Kjell & Company.
//Tobbe
HDMI från dator till LCD TV + Ubuntu 64 bitars[LÖST]
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
HDMI från dator till LCD TV + Ubuntu 64 bitars[LÖST]
Senast redigerad av 1 TobbeT, redigerad totalt 21 gånger.
Re: HDMI från dator till LCD TV + Ubuntu 64 bitars
Menar du att du kör S-video -> HDMI? Vet tyvärr inte om det funkar... Jag använder en DVI -> HDMI kabel, som alltså går från grafikkortets DVI till TVns HDMI, vilket funkar bra. Mitt grafikkort (nvidia 8600gts) har ytterligare en DVIutgång som är kopplad till min vanliga dataskärm. I nvidia-settings är konfigurationen separate x screens. Jag kan alltså se en film på TVn samtidigt som jag surfar på nätet med vanliga skärmen e.t.c..TobbeT skrev:Hej,
Ska detta inte fungera? Har nyss köpt en ny dator hos GGS-data, en Elite 5200+. Idag införskaffade jag en HDMI kabel från Kjell & Company. Har startat om men Ubuntu eller rättare sagt datorn känner inte att jag har en TV på andra ändan av kabeln. Mitt gamla FX5500 kort har bara SVideo och då funkar det klockrent, Nvidia-Settings känner av att jag har en TV kopplad.
Kortet i den nya datorn är också ett NVidia (7050 PV / NVIDIA nForce 630a (GPU 0)
//Tobbe
edit: jag kör ubuntu 64 bitars
- TobbeT
Hej,
Näe, jag har HDMI till HDMI. Mitt gamla grafikkort har bara SVideo och då funkade det klockrent men inte det nya kortet (det har ingen SVideo utgång alls bara HDMI, VGA & DVI , men jag får ingen fart på TV'n när jag bara har HDMI --> HDMI. Men jag kanske måste köpa en adapter som går från HDMI till DVI, då kanske det funkar.
//Tobbe
Näe, jag har HDMI till HDMI. Mitt gamla grafikkort har bara SVideo och då funkade det klockrent men inte det nya kortet (det har ingen SVideo utgång alls bara HDMI, VGA & DVI , men jag får ingen fart på TV'n när jag bara har HDMI --> HDMI. Men jag kanske måste köpa en adapter som går från HDMI till DVI, då kanske det funkar.
//Tobbe
- TobbeT
Nu har jag installerat de senaste drivisarna till mitt kort 173.14.12. Ingen skillnad. Går jag in i Nvidia Settings finns inte "min" TV att välja där. Skulle jag sätta in mitt gamla NVidia kort med SVideo ingång kommer det säkert att funka men jag att det nya kortet ska funka med HDMI från datorn till HDMI till TV'n. Finns det fler ställen man ska pilla på. Har kollat på TV'ns alla menyer men inte hittat nåt speciellt att "slå på" för att aktivera HDMI.
Ingen som vet?!?
//Tobbe
Ingen som vet?!?
//Tobbe
Är det den här datorn? http://www.ggsdata.se/pcmoder/elite5200.html Det står faktiskt att "Samtidig display med DVI-D & HDMI stöds ej.". Så ifall du råkar ha en skärm ansluten till DVI-D samtidigt med HDMI anslutningen till TVn, så kanske det är en orsak till att datorn inte känner av TVn?
- TobbeT
Näe, jag har en "vanligt" vga anslutning från datorskärmen ner till grafikkortet. Sen är HDMI & DVI ledig. Var till Kjell & Company och köpte mig en adapter HDMI --> DVI och nu funkar det.
Tackar för hjälpen nixy. Alltid kul när nån svarar.
//Tobbe
Tackar för hjälpen nixy. Alltid kul när nån svarar.
//Tobbe