Märkliga tangentbordsproblem [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Märkliga tangentbordsproblem [LÖST]
Jag har den senaste tiden märk av mycket märkliga och intermittenta problem med mitt tangentbord (ett MS Natural 4000 USB). Helt plötsligt lägger några av tangenterna av ("k" och"K" samt "7", "4" och "1" på det numeriska tangentbordet). Ibland försvinner de, för att efter en liten stund börja fungera igen. När de inte funkar ger de inte ens kod i xev. Jag har testat att plugga ur och i tangentbordet, men det verkar inte påverka. Jag vet inte riktigt var jag skall börja felsöka, så jag tänkte höra med er. Vad är mest troligt, hårdvaru- eller mjukvarufel?
Senast redigerad av 1 djkmmo, redigerad totalt 27 gånger.
Re: Märkliga tangentbordsproblem
Du har inte helt enkelt, precis som jag, svullat mat över tangentbordet och helt sonika lyckats tappa sylt mellan tangenterna?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
Jag tror inte att det är det i.a.f. Jag brukar göra rent mitt tangetbord med jämna mellanrum, inkl. att jag då plockar jag bort och diskar tangenterna. Alltså gör det riktigt rent. Jag har i.of.s. inte skruvat isär det och rengjort inuti, men jag undrar om det är det.dmz skrev:Du har inte helt enkelt, precis som jag, svullat mat över tangentbordet och helt sonika lyckats tappa sylt mellan tangenterna?
Hur gammalt är det? Det kan ju ha gjort sitt. Enklast är väl att använda det i en annan dator ett tag och se om samma sak uppenbarar sig där. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
OT... men ialla falldjkmmo skrev: Jag tror inte att det är det i.a.f. Jag brukar göra rent mitt tangetbord med jämna mellanrum, inkl. att jag då plockar jag bort och diskar tangenterna. Alltså gör det riktigt rent. Jag har i.of.s. inte skruvat isär det och rengjort inuti, men jag undrar om det är det.
Jag hade lånat en laptop och hade den på vardagsrumsbordet.
En dag när jag dammsög i rummet fick jag syn på några smulor på laptopens tangentbord.
Helt automatiskt (utan att tänka efter) sög jag upp smulorna.
Problemet var att en av tangenterna följde med.
Jag hittade den i dammsugarenpåsen men tog nog mer än 1 timme.
#rune
-
Ja det problemet kan jag utesluta direktRune.K skrev:OT... men ialla falldjkmmo skrev: Jag tror inte att det är det i.a.f. Jag brukar göra rent mitt tangetbord med jämna mellanrum, inkl. att jag då plockar jag bort och diskar tangenterna. Alltså gör det riktigt rent. Jag har i.of.s. inte skruvat isär det och rengjort inuti, men jag undrar om det är det.
Jag hade lånat en laptop och hade den på vardagsrumsbordet.
En dag när jag dammsög i rummet fick jag syn på några smulor på laptopens tangentbord.
Helt automatiskt (utan att tänka efter) sög jag upp smulorna.
Problemet var att en av tangenterna följde med.
Jag hittade den i dammsugarenpåsen men tog nog mer än 1 timme.
#rune

-
Det är ett år, 11 månader, 7 dagar och 12 minuter sedan jag köpte det (slog upp kvittot). Jag har C64:or med tangentbord som är >25 år som fortfarande fungerar utan problem och det PS/2-tangentbord jag pluggat in som reserv är ~10 år och funkar utan problem. Det är värt att notera också, på PS/2-tangentbordet funkar alla knappar, även de ggr då USB-tangentbordet inte fungerar.Hund skrev:Hur gammalt är det? Det kan ju ha gjort sitt. Enklast är väl att använda det i en annan dator ett tag och se om samma sak uppenbarar sig där.
Ja, fungerar det med ett annat tangentbord är det ju inte mjukvaran som strular.djkmmo skrev:Det är ett år, 11 månader, 7 dagar och 12 minuter sedan jag köpte det (slog upp kvittot). Jag har C64:or med tangentbord som är >25 år som fortfarande fungerar utan problem och det PS/2-tangentbord jag pluggat in som reserv är ~10 år och funkar utan problem. Det är värt att notera också, på PS/2-tangentbordet funkar alla knappar, även de ggr då USB-tangentbordet inte fungerar.Hund skrev:Hur gammalt är det? Det kan ju ha gjort sitt. Enklast är väl att använda det i en annan dator ett tag och se om samma sak uppenbarar sig där.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
-
Det är förstås, själva tangentbordsmappningen bör ju vara samma oavsett om det är ett USB- eller PS/2-tangetbord...dmz skrev:Ja, fungerar det med ett annat tangentbord är det ju inte mjukvaran som strular.djkmmo skrev:Det är ett år, 11 månader, 7 dagar och 12 minuter sedan jag köpte det (slog upp kvittot). Jag har C64:or med tangentbord som är >25 år som fortfarande fungerar utan problem och det PS/2-tangentbord jag pluggat in som reserv är ~10 år och funkar utan problem. Det är värt att notera också, på PS/2-tangentbordet funkar alla knappar, även de ggr då USB-tangentbordet inte fungerar.Hund skrev:Hur gammalt är det? Det kan ju ha gjort sitt. Enklast är väl att använda det i en annan dator ett tag och se om samma sak uppenbarar sig där.
Jag får flytta över tangentbordet till en annan USB-port så får vi se om det hjälper. Jag har bara en dator med USB-portar, så jag kan inte flytta över det och testa med ngn annan dator.