Kubuntu vill adoptera Pardus konfigurationsverktyg

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Kubuntu vill adoptera Pardus konfigurationsverktyg

Inlägg av Klurig »

Vi skall kanske ligga lite lågt med skit snacket angående Pardus Linux. Kubuntu vill ta del i Pardus Linux utveckling. En förfrågan och möten pågår, mellan distributionerna. Så jag önskar en mer ödmjuk inställning. Eftersom det numera inte är något som är önskvärt eller sanktionerat av Canonical.

http://pinguar.org/blog/?p=35

Max

;D
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Kubuntu vill ta del i Pardus Linux utveckling.

Inlägg av rancor »

Ubuntu har ju även som default inbyggt AppArmor vilket gör att vi även måste ta det lugnt med kritiken gällande Suse?
Ubuntu har även OpenSSH vilket gör att vi även måste ta det lugnt med kritiken gällande OpenBSD?
Det finns oändligt mycket mer som är lånat korts och tvärs.

Din rubrik är också helt felaktig. Kubuntu-utvecklarna vill anpassa Pardus konfigurationsverktyg till Kubuntu vilket är väldigt vanligt bland open source-gemenskapen att man just delar på saker. Dem vill inte ta del i Pardus utveckling, var fick du det från?

// rancor
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

rancor skrev:Ubuntu har ju även som default inbyggt AppArmor vilket gör att vi även måste ta det lugnt med kritiken gällande Suse?
Ubuntu har även OpenSSH vilket gör att vi även måste ta det lugnt med kritiken gällande OpenBSD?
Det finns oändligt mycket mer som är lånat korts och tvärs.

Din rubrik är också helt felaktig. Kubuntu-utvecklarna vill anpassa Pardus konfigurationsverktyg till Kubuntu vilket är väldigt vanligt bland open source-gemenskapen att man just delar på saker. Dem vill inte ta del i Pardus utveckling, var fick du det från?

// rancor
Du har fel åter och åter. Är inte konfigurationsverktyget utvecklat av Pardus Linux. Då finner jag min rubrik som korrekt ur journalistik synsätt. Rubriken helt riktig och inte felaktig på något vis.

Max

;D
Senast redigerad av 1 Klurig, redigerad totalt 21 gånger.
Kontakt:

Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Klurig, det ær ingen som sagt varken bu eller bæ om Pardus Linux hær, dæremot tycker många att du varit væl aggressiv (på grænsen till spam) vad gæller att skriva nyheter och liknande.

Det ær stor skillnad ;)
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Du skriver "Kubuntu vill ta del i Pardus Linux utveckling." vilket betyder att dem vill vara DELAKTIGA i Pardus utveckling av nämnd programvara men så är inte fallet när man läser.

Dem vill ta del AV Pardus programvara vilket på svenska betyder något helt annat.

Men jag skall inte fortsätta för jag tror ändå inte det är värt besväret, jag är ändå chanslös då jag saknar erfarenheten av att ligga på din nivå
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Kubuntu vill adoptera Pardus konfigurationsverktyg

Inlägg av Hund »

Jag ändrade topic eftersom den var felaktig. :) Flyttar tråden då den ligger fel med.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Hund skrev:Jag ändrade topic eftersom den var felaktig. :) Flyttar tråden då den ligger fel med.
Du är nu anmäld.

Jag har blivit felaktig kränkt och förödmjukad. ( Av Hund ).

Jag anmäler därför Hund för ledningen. Nu får vi se hur rättvisa ni är. Eller ni straffar bara medlemmar med varningar/bann.

Inget var fel på rubriken. Du har gjort ett övertramp som är fel. Kommer därför att anmäla dig till ledningen. Du har ändrat min text ( Kubuntu vill ta del i Pardus Linux utveckling ) som är allvarligt när rubriken inte uppenbart är fel eller kränkande.

Max

???
Kontakt:

Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Inte før att jag vill vara spydig, men tråden handlar væl mer om den attityd folk hær fått genom dina inlægg æn huruvida Pardus Linux ær en bra dist eller inte?
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Klurig skrev:
Hund skrev:Jag ändrade topic eftersom den var felaktig. :) Flyttar tråden då den ligger fel med.
/../ Jag har blivit felaktig kränkt och förödmjukad. ( Av Hund ). /../ Inget var fel på rubriken. Du har gjort ett övertramp som är fel. Kommer därför att anmäla dig till ledningen. Du har ändrat min text ( Kubuntu vill ta del i Pardus Linux utveckling ) som är allvarligt när rubriken inte uppenbart är fel eller kränkande
Klurig, i texten du själv länkade till står det uttryckligen:
they were in Ubuntu Developer Summit (@ Prague) and were discussing to adopt our configuration tools into Kubuntu.
Emfasen ligger på "adopt our configuration tools into Kubuntu". Faktum är att det i princip är det enda som står i den texten om Kubuntu & Pardus.
Om din förra rubrik nu var så korrekt, exakt var i texten finner du stöd för att " Kubuntu vill ta del i Pardus Linux utveckling"? Antagligen ingenstans. För det står inget i texten som ens föreslår att de vill ta del i Pardus utveckling. De vill snarare använda Pardus verktyg i Kubuntu. Skillnaden är uppenbar nog.

Om det nu är så innebär det att din ursprungliga rubrik var falsk. Hund ändrade den, helt riktigt dessutom eftersom forumets rubriker helst ska ha med själva ämnet i tråden att göra.

Sedan att du på fullaste allvar känner dig "kränkt och förödmjukad" för att du fick hjälp genom en rättning är tråkigt. Det kvittar å andra sidan vad du känner eftersom det är helt subjektivt och än värre - godtyckligt. Jag kanske känner mig kränkt och förödmjukad av att du skriver ö.h.t. här inne. Jag kanske känner mig kränkt av att ditt nick är Klurig. Och? Uppenbarligen kvittar det. Folks känslor är, i 90% av alla diskussioner inne i det här forumet, sällan relevanta för ämnet som drivs. Dessutom kan ingen kränka någon om den som kränks inte kränker sig själv: Du kan t.ex. kalla mig "hora" eller "häxa" eller vad som utan att det rör mig i ryggen eftersom jag inte låter mig påverkas av vad folk kallar mig. Det är m.a.o. mitt eget val om jag ska känna mig kränkt eller ej. Utifrån det följer att hund inte ens kan kränka dig även om han vill.
Bild
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

eyerouge skrev:
Klurig skrev:
/../ Jag har blivit felaktig kränkt och förödmjukad. ( Av Hund ). /../ Inget var fel på rubriken. Du har gjort ett övertramp som är fel. Kommer därför att anmäla dig till ledningen. Du har ändrat min text ( Kubuntu vill ta del i Pardus Linux utveckling ) som är allvarligt när rubriken inte uppenbart är fel eller kränkande
Klurig, i texten du själv länkade till står det uttryckligen:
they were in Ubuntu Developer Summit (@ Prague) and were discussing to adopt our configuration tools into Kubuntu.
Emfasen ligger på "adopt our configuration tools into Kubuntu". Faktum är att det i princip är det enda som står i den texten om Kubuntu & Pardus.
Om din förra rubrik nu var så korrekt, exakt var i texten finner du stöd för att " Kubuntu vill ta del i Pardus Linux utveckling"? Antagligen ingenstans. För det står inget i texten som ens föreslår att de vill ta del i Pardus utveckling. De vill snarare använda Pardus verktyg i Kubuntu. Skillnaden är uppenbar nog.

Om det nu är så innebär det att din ursprungliga rubrik var falsk. Hund ändrade den, helt riktigt dessutom eftersom forumets rubriker helst ska ha med själva ämnet i tråden att göra.

Sedan att du på fullaste allvar känner dig "kränkt och förödmjukad" för att du fick hjälp genom en rättning är tråkigt. Det kvittar å andra sidan vad du känner eftersom det är helt subjektivt och än värre - godtyckligt. Jag kanske känner mig kränkt och förödmjukad av att du skriver ö.h.t. här inne. Jag kanske känner mig kränkt av att ditt nick är Klurig. Och? Uppenbarligen kvittar det. Folks känslor är, i 90% av alla diskussioner inne i det här forumet, sällan relevanta för ämnet som drivs. Dessutom kan ingen kränka någon om den som kränks inte kränker sig själv: Du kan t.ex. kalla mig "hora" eller "häxa" eller vad som utan att det rör mig i ryggen eftersom jag inte låter mig påverkas av vad folk kallar mig. Det är m.a.o. mitt eget val om jag ska känna mig kränkt eller ej. Utifrån det följer att hund inte ens kan kränka dig även om han vill.

Är inte konfigurationsverktyget utvecklat av Pardus Linux. Då finner jag min rubrik som korrekt ur journalistik synsätt. Rubriken helt riktig och inte felaktig på något vis.

Max

;)
Kontakt:

Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Klurig skrev:
Du är nu anmäld.

Jag anmäler därför Hund för ledningen. Nu får vi se hur rättvisa ni är. Eller ni straffar bara medlemmar med varningar/bann.

Inget var fel på rubriken. Du har gjort ett övertramp[...]
Rättvisa av ledningen vore att fria Hund och ge honom en klapp på axeln istället. Han fixade en felaktig rubrik och flyttade en tråd dit den hörde, precis som en bra administratör ska bete sig. Det känns som att du var och fiskade efter den där anmälningen.

Du missförstod ju bevisligen nyheten du länkade till, erkänn ditt misstag istället för att börja slå och sparka runt dig. Det gynnar varken dig eller Pardus.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Klurig skrev:Är inte konfigurationsverktyget utvecklat av Pardus Linux. Då finner jag min rubrik som korrekt...
1. Klurig, var din ursprungliga rubrik "Kubuntu vill ta del i Pardus Linux utveckling" eller ej? Så vitt jag förstått så skriver du i de föregående inläggen själv att den var det. Jag kommer därför anta att svaret är "ja".

2. "Kubuntu vill ta del i Pardus Linux utveckling" = x vill vara en del av y:s utveckling. Det är förmodligen så alla här inne har tolkat det. Frågan är om folk förstått vad du försökt säga ö.h.t, det verkar inte så eftersom du frågar vem som utvecklat konfigurationsverktyget, men vad har det med saken att göra? Såvida inte alla misförstått dig givetvis, i vilket fall det mycket väl kan vara relevant vem som gjort verktyget.

Försökte du säga oss att "Kubuntu kommer använda delar av Pardus" eller "I Kubuntu kommer det finnas delar som utvecklats av Pardus" blir en hel del av det du skriver i de senare inläggen mer begripligt. Problemet kvarstår emellertid: Även om det är vad du försökte förmedla så var din ursprungliga rubrik felsatt.

Det hela framgår om du beaktar skillnaden mellan satserna "Kubuntu ska använda något som utvecklats av Pardus" och "Kubuntu ska vara med och utveckla Pardus". Jag tror det är eventuellt där du och alla andra (inkl. jag) verkar missförstå varandra. Skulle jag vara helt fel på det tätnar emellertid mysteriet och då blir det än mer intressant att fråga dig vad ditt senaste svar har för relevans.
Bild
tweeek

Inlägg av tweeek »

Klurig skrev: Du är nu anmäld.

Inget var fel på rubriken. Du har gjort ett övertramp som är fel. Kommer därför att anmäla dig till ledningen. Du har ändrat min text ( Kubuntu vill ta del i Pardus Linux utveckling ) som är allvarligt när rubriken inte uppenbart är fel eller kränkande.

"Felaktigt kränkt"? Kan man bli "rättfärdigt kränkt"?

Den rubrik som du valde till tråden är ju dessutom felaktig.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Nej, det här har spårat ur...

Vill någon någon diskutera Kubuntus adoption av Pardus konfigurationsverktyg så föreslår jag att någon skapar ett nytt ämne. För hittils verkar ingen vilja det...

*låst*
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Låst

Återgå till "Nyheter"