Tröttsama problem

Jens

Tröttsama problem

Inlägg av Jens »

Jag har väldiga problem med att installer program speciellt när jag ska köra './configure' då fattar den inte vad den ska göra.
'make' säger datorn åt mig att det inte finns någon sådan fil.
'sudo make install' kan den inte utföra eftersom './configure' inte fungerar.
Jag måste göra massa problem när jag installerar eftersom jag aldrig lyckas.
Och hur komplierar man programen?
Ja jag har let efter dom flesta programen i ex. Synpatic o liknande men inte hittat några, därför sökt på nätet efter dom programen men då får jag bara problem att installera.
En sak till: Nu när jag har börjat använda Ubuntu och lär mig mer och mer, så byter jag inte tillbka till windows igen ;) Ger aldrig upp =)

Tack på förhand
Bild
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Tröttsama problem

Inlägg av ozamosi »

Ok, att inte ge upp är ett bra första steg ;)

Har du läst om att lägga till förråd? Då ökar antalet tillgängliga program från ett par tusen till långt över 20 000.

Vidare måste du installera paketet build-essential för att få kompilator. Du måste vara i rätt katalog när du kör configure-scriptet (det där programmet packades upp), och du måste kolla noga på vad configure säger - blir det fel måste du installera ett program som fixar det.
Jens

Tröttsama problem

Inlägg av Jens »

Hittade fler program när jag la till förråd =) Tack för hjälpen.
Behöver nog inte kompliera programmen, hittar det mesta ändå.
Sen har jag en fråga till.. angående .RPM paket, finns det möjligeter att installera .rpm i ubuntu?
Bild
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Tröttsama problem

Inlägg av ozamosi »

Du kan använda alien för att förvandla rpm-paket till deb-paket. Fungerar inte 100% av fallen, men för det mesta.

Jag har använt alien en gång i mitt liv, så jag vet faktiskt inte hur man använder det, eller vad det kan bra eller dåligt.
Jens

Tröttsama problem

Inlägg av Jens »

ok =) tackartackar! Jag ger stoooora plus till ubuntu-se.org! snabba svar och bra svar :D
Bild
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"