Kommer inte åt min SSH server. Går att ansluta via VNC men kommer inte in på SSH servern. Har öppnat port 22 så förstår inte vad felet är?

Får, connection time out...andol skrev:Vad blir resultatet när du försöker ssh:a till servern då? Connection refused? Timout Out?
Eftersom du kan VNC:a in så antar jag att du har kollat så sshd är igång och lyssnar på port 22?
Jaråfanrancor skrev:Har du installerat ssh-servern för den finns inte med default?
Kod: Markera allt
ps aux | grep -i sshd
sudo netstat -tlp | grep -i sshd
root 5150 0.0 0.0 5316 992 ? Ss 20:47 0:00 /usr/sbin/sshd
jens 6122 0.0 0.0 3024 860 pts/0 S+ 21:37 0:00 grep -i sshd
tcp6 0 0 [::]:ssh [::]:* LISTEN 5150/sshd
Det ser jättebra ut, första "svaret" säger att sshd är igång (det är servern) plus lite extra information, andra säger att den lyssnar på port 22 från alla datorer.Yelles skrev:Får jag fram.... Är inte så kunnig så vet inte riktigt om de är bra/dåligt...
Hur testar jag göra en sådan anslutning lokalt? Kör Putty nu på Windows.Mekaniserad Apelsin skrev:Det ser jättebra ut, första "svaret" säger att sshd är igång (det är servern) plus lite extra information, andra säger att den lyssnar på port 22 från alla datorer.Yelles skrev:Får jag fram.... Är inte så kunnig så vet inte riktigt om de är bra/dåligt...
Du har inte en brandvägg som hindrar? kan du köra ssh localhost på datorn som har servern?