Nu ska jag installera men dena gången ska det bli rätt

khsl

Nu ska jag installera men dena gången ska det bli rätt

Inlägg av khsl »

Hej Nu fick jag två alternativ på hur jag ska installera ubuntu. Kan ju medela att jag ska köra dubble boot.

Och nu när datorn är i gång och jag sätter i skivan kommer det upp från skivan så här:

Demo fullinstallation

Installera i windows

läs mer .

Dom tre alternativen har jag och då undrar jag ska jag starta om datorn eller ska jag ta installera i windows`?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Nu ska jag installera men dena gången ska det bli rätt

Inlägg av Hund »

Starta datorn med skivan i och följ anvisningarna därifrån. Var noga med att du inte rör partitionen med Windows bara. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
khsl

Inlägg av khsl »

Hund skrev:Starta datorn med skivan i och följ anvisningarna därifrån. Var noga med att du inte rör partitionen med Windows bara. :)

Okej Så jag ska inte Installera i windows Då?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är väl ett ganska enkelt alternativ. Grejen är att man installerar Ubuntu på en virtuell partition som ligger på filsystemet NTFS, som alla vet är NTFS värdelöst. Resultatet blir att du kommer lida av prestandaförlust. Men det är dock ett väldigt bra sätt om man vill känna på Ubuntu en kortade period.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

khsl skrev:Hej Nu fick jag två alternativ på hur jag ska installera ubuntu. Kan ju medela att jag ska köra dubble boot.

Och nu när datorn är i gång och jag sätter i skivan kommer det upp från skivan så här:

Demo fullinstallation

Installera i windows

läs mer .

Dom tre alternativen har jag och då undrar jag ska jag starta om datorn eller ska jag ta installera i windows`?
Det enklaste alternativet är att installera Ubuntu i windows.
#rune
khsl

Inlägg av khsl »

Rune.K skrev:
khsl skrev:Hej Nu fick jag två alternativ på hur jag ska installera ubuntu. Kan ju medela att jag ska köra dubble boot.

Demo fullinstallation

Installera i windows

läs mer .

Det enklaste alternativet är att installera Ubuntu i windows.
#rune

märkte detta och nu kör jag både underbara ubuntu och windows. Men Ubuntu är lite ovant skulle behöva en fadder. tycker rune borde va fadder :D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

khsl skrev: märkte detta och nu kör jag både underbara ubuntu och windows. Men Ubuntu är lite ovant skulle behöva en fadder. tycker rune borde va fadder :D
Vad glad jag blir!
Dels att du fick igång Ubuntu och dels att du tycker att jag borde va fadder.

Men tyvärr, jag kan inte vara fadder, personligen kör jag inte Ubuntu för tillfället.
Men det finns många här på forumet som kan hjälpa dej!
Många gånger gäller det att ställa rätt fråga och ange lämpligt ämne i ämnesraden.
Var inte rädd för att fråga!
mvh rune
khsl

Inlägg av khsl »

Rune.K skrev:
khsl skrev: märkte detta och nu kör jag både underbara ubuntu och windows. Men Ubuntu är lite ovant skulle behöva en fadder. tycker rune borde va fadder :D
Vad glad jag blir!
Dels att du fick igång Ubuntu och dels att du tycker att jag borde va fadder.

Men tyvärr, jag kan inte vara fadder, personligen kör jag inte Ubuntu för tillfället.
Men det finns många här på forumet som kan hjälpa dej!
Många gånger gäller det att ställa rätt fråga och ange lämpligt ämne i ämnesraden.
Var inte rädd för att fråga!
mvh rune

Haha :D Men Aa då tänkte jag fråga en sak här har en my book nätverkshårdisk. den använder pogramet mionet för att connecta till den och jag undrar hur jag ska komma åt denna nätverkshårdisk?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Aldrig haft en nätverkshårddisk. Men jag antar att du hittar den under Places / Network?
khsl

Inlägg av khsl »

Hund skrev:Aldrig haft en nätverkshårddisk. Men jag antar att du hittar den under Places / Network?

jo Men efter som det är en nätverks hårdisk så kan man lägga grejer i publik och i en skyddat lägge och när jag ska inn i det så är det en massa grejer som ska fyllas i som inte jag fattar :

avändarnamn

Domän

lösenord

så vilket användarnamn är det ? vilken domän ska jag använda? och vilket lösenord är det (menar då det som är till den externa eller det till linux)

och för den delen går det att spela upp grejer där i fårn som man kan i windows?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"