Någon slags motsvarighet till windows.h? [LÖST]

Här diskuteras programmering och utveckling
absorb
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Någon slags motsvarighet till windows.h? [LÖST]

Inlägg av absorb »

Hej.

Jag gick igår kväll över till Ubuntu (Hardy) från Windows, och var självklart snabb på att installera det som behövdes för C++. När det vart klart så skapade jag nya filer och skrev något slags Hello World-projekt som fungerade utan problem. Därefter tänkte jag att jag skulle testa något annat lätt som inte var skriva ut/läsa in text, och av någon anledning så tänkte jag att jag skulle testa sätta musen på en viss position på skärmen.

I Windows så finns SetCursorPos(int, int), så det är bara att inkludera windows.h och anropa funktionen, men hur gör man något liknande i Ubuntu? Egentligen är det inte bara flytta musen som jag tänker på, utan mycket annat som man kunde hitta i windows.h...

Jag vet inte, ska man skaffa en bok som tar upp programmering i Linux kanske? Det känns verkligen annorlunda nu när man försöker göra något som inte är basic I/O. :-\
Användarvisningsbild
dmz

Re: Någon slags motsvarighet till windows.h?

Inlägg av dmz »

Jag kan inte hjälpa dig med den specifika funktionen men jag känner så väl igen mig. WinAPI är riktigt mäktigt, men man borde nog aldrig ha börjat med det överhuvudtaget egentligen, med facit i hand.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det borde X11 bibliotek du använder för att flytta musen. Men jag rekomenderar att du testar qt. Det är ett bra ramverk för att skapa gui:n. Det har en avancerad och lättanvänd designer.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag har ingen aning om vad som finns i windows.h, men att flytta muspekaren och liknande saker har med Xlib att göra. Här är ett litet exempelprogram som flyttar muspekaren till 400,300:

Kod: Markera allt

#include <X11/Xlib.h>

int main() {
   int x = 400, y = 300;

Display *dpy = XOpenDisplay(0);
   XWarpPointer(dpy, 0, RootWindow(dpy, DefaultScreen(dpy)), 0, 0, 0, 0, x, y);
   XCloseDisplay(dpy);

return 0;
}
Kompileras typ så här:

g++ -lX11 flytta_muspekaren.cpp
absorb

Inlägg av absorb »

dmz skrev:Jag kan inte hjälpa dig med den specifika funktionen men jag känner så väl igen mig. WinAPI är riktigt mäktigt, men man borde nog aldrig ha börjat med det överhuvudtaget egentligen, med facit i hand.
Jo, det är rätt så mäktigt och man hittar oftast det man söker relativt fort, vilket jag inte direkt gjort här kan jag säga. Men allt är nytt, och man lär sig konstant och jag hoppas att jag inom en snar framtid har lika lätt att programmera i Ubuntu som i XP. :)
mcNisse skrev:Det borde X11 bibliotek du använder för att flytta musen. Men jag rekomenderar att du testar qt. Det är ett bra ramverk för att skapa gui:n. Det har en avancerad och lättanvänd designer.
Jag tänkte inte skriva ett GUI (ännu), utan jag skapade bara ett litet testprogram för att utforska nytt "territorium", so to speak. ;)
Konservburk skrev:Jag har ingen aning om vad som finns i windows.h, men att flytta muspekaren och liknande saker har med Xlib att göra. Här är ett litet exempelprogram som flyttar muspekaren till 400,300:

#include <X11/Xlib.h>

int main() {
   int x = 400, y = 300;

Display *dpy = XOpenDisplay(0);
   XWarpPointer(dpy, 0, RootWindow(dpy, DefaultScreen(dpy)), 0, 0, 0, 0, x, y);
   XCloseDisplay(dpy);

return 0;
}
Kompileras typ så här:

g++ -lX11 flytta_muspekaren.cpp
Oj! Det var inte direkt hur jag föreställt mig... Det funkade perfekt däremot, och jag ska ta en närmare titt på Xlib. Tack.

Om jag som total nybörjare i Ubuntu och Linux-världen skulle behöva flytta muspekaren och jag inte kunde fråga någon, hur skulle jag då gå tillväga? Normalt så söker jag på MSDN efter nyckelord som beskriver det jag vill göra så hittar jag något. Det går ju inte lika bra nu. ;D
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Nu frågar du på ett forum istället :)
alternativt trycker du in nyckelordet och vad du vill göra i google.
absorb

Inlägg av absorb »

mcNisse skrev:Nu frågar du på ett forum istället :)
alternativt trycker du in nyckelordet och vad du vill göra i google.
Ibland dyker det upp många frågor och man vill inte flooda forumet med frågor, utan försöka hantera situationen själv.

Google används och har alltid använts flitigt, men jag har svårt att hitta det jag söker fastän jag lägger till linux, ubuntu, *nix, etc. I majoriteten av träffarna så handlar det om WinAPI eller MFC. :(

Vid närmare eftertanke så sparar väl Google det man söker på och visar mer relevanta träffar? Kan det vara så att jag söker på programmeringsrelaterade saker och eftersom det tidigare endast sökts efter Windows-specifika saker (WinAPI), så visar den just Windows-relaterade träffar?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

absorb skrev:Google används och har alltid använts flitigt, men jag har svårt att hitta det jag söker fastän jag lägger till linux, ubuntu, *nix, etc. I majoriteten av träffarna så handlar det om WinAPI eller MFC. :(

Vid närmare eftertanke så sparar väl Google det man söker på och visar mer relevanta träffar? Kan det vara så att jag söker på programmeringsrelaterade saker och eftersom det tidigare endast sökts efter Windows-specifika saker (WinAPI), så visar den just Windows-relaterade träffar?
http://www.google.com/linux
absorb

Inlägg av absorb »

Konservburk skrev:
absorb skrev:Google används och har alltid använts flitigt, men jag har svårt att hitta det jag söker fastän jag lägger till linux, ubuntu, *nix, etc. I majoriteten av träffarna så handlar det om WinAPI eller MFC. :(

http://www.google.com/linux
Här får jag klämma in ett WTF! Jag har faktiskt aldrig hört talas om det där, och efter bara en sökning så hittade jag svaret på det jag frågade om muspekaren. ;D

Tack så mycket, haha! :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

absorb skrev:
Konservburk skrev:http://www.google.com/linux
Här får jag klämma in ett WTF! Jag har faktiskt aldrig hört talas om det där, och efter bara en sökning så hittade jag svaret på det jag frågade om muspekaren. ;D

Tack så mycket, haha! :)
Det är ju en klassiker! ;D Den har funnits i princip lika länge som google:

http://web.archive.org/web/199812022304 ... oogle.com/
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"