Notifieringsikon för Evolution
Notifieringsikon för Evolution
Jag undrar om det finns något smart sätt att få en notifieringsikon eller liknande i notifieringsfältet när man får ett nyt tmail. Det hade varit bra med någon form av signal som meddelar att man har fått mail. Jag hittar inget i Evolutions inställningar, inte någon insticksmodul heller. Någon som vet om det går?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 20 gånger.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Notifieringsikon för Evolution
Finns inte det från början? När jag kopplar upp mig och ansluter, dyker det upp en medelande vid ikonen för Evolution i panelen.
Jo, ibland dyker den upp, när man öppnar Evolution och har något oläst mail eller så, tror jag. Jag har också set ten blinkande (tror jag) Evolution-ikon i notifieringsfältet när Ubuntu car nyinstallerat. Jag är inte säker iofs, men ibland när man har Evolution-fönstret öppet så syns en ikon. Det är jag säker på.maths57 skrev:Finns inte det från början? När jag kopplar upp mig och ansluter, dyker det upp en medelande vid ikonen för Evolution i panelen.
Jag har hittat ett paket i Synaptics: mail-notification-evolution. Vi får se hur det fungerar, här är hemsidan iaf: http://www.nongnu.org/mailnotify/
Det verkar inte hjälpa ett skvatt. Notifieringsikonen kommer bara när jag öppnar Evolutionmanuellt. Då dyke ren notifieringsikon upp, men klickar jag på den så försvinner den bara. Paketen som jag installerade verkar inte hjälpa ett dugg.
Jag kan bara svara rent allmänt.
Det enklaste sättet brukar vara att ha sitt epost-program igång alltid (det tar inte mycket CPU-kraft).
Man ställer in i sitt epost-program att det ska kolla om det finns nya ebrev t.ex var 10:de minut.
Då brukar det dyka upp ett meddelande i notifieringsfältet.
#rune
Det enklaste sättet brukar vara att ha sitt epost-program igång alltid (det tar inte mycket CPU-kraft).
Man ställer in i sitt epost-program att det ska kolla om det finns nya ebrev t.ex var 10:de minut.
#rune
Jo, men lite störande at tha de tliggande som ett minimerat fönster i panelen eller på en annan arbetsyta. Det hade varit bra om man kunnat stänga ner det till en ikon i notifieringsfältet, som med Deluge, Emesene och Pidgin.Rune.K skrev:Jag kan bara svara rent allmänt.
#rune
Jag tycker också att det är störande med program som ligger kvar i panelen...ubot skrev:Jo, men lite störande at tha de tliggande som ett minimerat fönster i panelen eller på en annan arbetsyta. Det hade varit bra om man kunnat stänga ner det till en ikon i notifieringsfältet, som med Deluge, Emesene och Pidgin.Rune.K skrev:Jag kan bara svara rent allmänt.
#rune
Men va fasen!
Evolution är ett modernt program, det borde gå att konfigurera så att det minimeras till notifieringsfältet.
Kolla på evolution's hemsida.
#rune
Jag hittar inget på Evolutions hemsida iaf. Det finns ett program som heter Alltray, men det är inte mycket att hänag i granen eftersom det blir för omständigt att starta det så fort jag ska placera ett program som en ikon plus att Evolution-ikonen ändå inte blinkar om jag får ett meddelande, vilket ju är mycket av meningen med att ha programmet i notifieringsytan. Fast vänta nu, undra om jag inte sett något plugin eller något för att få upp en skylt då mail trillar in.Rune.K skrev:Jag tycker också att det är störande med program som ligger kvar i panelen...ubot skrev:Jo, men lite störande at tha de tliggande som ett minimerat fönster i panelen eller på en annan arbetsyta. Det hade varit bra om man kunnat stänga ner det till en ikon i notifieringsfältet, som med Deluge, Emesene och Pidgin.Rune.K skrev:Jag kan bara svara rent allmänt.
#rune
Men va fasen!
Evolution är ett modernt program, det borde gå att konfigurera så att det minimeras till notifieringsfältet.
Kolla på evolution's hemsida.
#rune
Om jag lägger till Alltray som session med kommando: alltray evolution så startar datorn med Evolution som en ikon i notifieringsfältet, men jag vill ju att den ska blinka också när jag får ett mail. Jag är tveksam till att den kommer göra det, men jag har skickat ett mail till mig själv och Evolution är inställd på att söka efter nya mail var 10 minut, så vi får väl se om ikonen reagerar. Att ha en helt "död" ikon i notifieringsfältet är ju ganska meningslöst.
Jag skrev innan " Jag tycker också att det är störande med program som ligger kvar i panelen..."
En "omväg" man kan använda sej av, för att slippa att se program som ligger kvar i panelen.
Detta är för endast för KDE, men kanske fungerar i Gnome.
I KDE kan man välja om alla program (även minimerade) ska visas i alla arbetsytor i panelen.
(Jag använder bara 2 arbetsytor, jag är inte speciellt "multitasking".)
#rune
PS
prova någon med att använda enkelklick som är "standard" i KDE, man kan välja...
enkelklick finns även i Gnome, kommer inte ihåg exakt var man väljer det.
enkelklick tar en stund att vänja sej vid (jag har mest använt windows).
men när man väl vant sej vid enkelklick så är det inte alls dåligt.
En "omväg" man kan använda sej av, för att slippa att se program som ligger kvar i panelen.
Detta är för endast för KDE, men kanske fungerar i Gnome.
I KDE kan man välja om alla program (även minimerade) ska visas i alla arbetsytor i panelen.
(Jag använder bara 2 arbetsytor, jag är inte speciellt "multitasking".)
#rune
PS
prova någon med att använda enkelklick som är "standard" i KDE, man kan välja...
Jo, det gjorde det! Det kommer upp en till ikon som blinkar intill Evolution ikonen i notifieringsfältet. Vad bra! Att det är två ikoner (ikonen från alltray evolution och meddelande om nytt mail-ikonen) gör inte så mycket, bara jag ser att det har trillat in ett mail. Suveränt! Nu är jag nöjd, men jag tycker nästan att utvecklarna borde införa funktionen som standard i Evolution.ubot skrev:Om jag lägger till Alltray som session med kommando: alltray evolution så startar datorn med Evolution som en ikon i notifieringsfältet, men jag vill ju att den ska blinka också när jag får ett mail. Jag är tveksam till att den kommer göra det, men jag har skickat ett mail till mig själv och Evolution är inställd på att söka efter nya mail var 10 minut, så vi får väl se om ikonen reagerar. Att ha en helt "död" ikon i notifieringsfältet är ju ganska meningslöst.
Om Evolution kan jag tyvärr inte ge dej några exakta råd.
Har testat det, men min favorit är Thunderbird.
Hoppas det är någon annan här på forumet som kan ge dej tips om just Evolution.
mvh rune
mvh rune
Enkelklick när då?Rune.K skrev:PS
Alltray fungerar fint för att placera ikoner i notifieringsfältet, no problem!
Nja problemet är i stort sett löst, nu har jag en mailikon i notifieringsfältet som är där redan från start och som meddelar om jag får ett nytt meddelande.Rune.K skrev:Om Evolution kan jag tyvärr inte ge dej några exakta råd.
mvh rune
Fast det bättre att starta Evolution dolt på något vis så att programmet finns i notifieringsfältet men inte syns innan det mail dimper ner i inkorgen.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 20 gånger.
Skitbra!
Var vänlig och gå till ditt första inlägg i den tråden och klicka i den gröna bocken och lägg till [LÖST) i ämnesraden.
Var vänlig och gå till ditt första inlägg i den tråden och klicka i den gröna bocken och lägg till [LÖST) i ämnesraden.
Var vänlig o ställ frågan """Enkelklick när då?""" i en ny tråd så svarar jag gärna.ubot skrev:Enkelklick när då?Rune.K skrev:PS
Alltray fungerar fint för att placera ikoner i notifieringsfältet, no problem!
#rune
EDIT: enkelklick har inget med Evolution att göra, utan det är mer allmännt...
Ska göra det snart.Rune.K skrev:Skitbra!