Varför stängdes en medlem av?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Varför stängdes en medlem av?

Inlägg av Urban Anjar »

rancor skrev:Om medlem X bryter mot reglerna och får varning/bannad och bara "försvinner" så skyddas verkligen INTE den personliga integriteten. Det är faktiskt i användarnas intresse att KRÄVA att få ta del av besluten eftersom detta är något som framtida val skall till viss del grundas på då detta ligger till grund av makthavarnas trovärdighet.

Eftersom person X har enligt reglerna och antagligen efter en omröstning hos moderatorerna förklarats varnad/bannad så är det väl bara rätt att ha ett forum där moderatorerna utan möjlighet till diskussion får meddela vad som har beslutats. Det är ju knappats något problem för någon part då den som är bannad/varnad har skrivit det offentlig och behöver således inte försvara sitt handlande då det är avgjort via en demokratisk omröstning bland dem "rättslärda" moderatorerna.

Att sedan den som är varnad/bannad inte har möjlighet att dela i en vidare diskussion som kan startas av en medlem som ifrågasätter reglerna är helt irrelevant då detta inte är frågan om användarens trovärdighet utan trovärdigheten hos dem som har delat ut varningen/banningen. Dem skall alltså BEVISA vilka regler som användaren har brutit mot.

// rancor
Finns det något i ditt resonemang som talar för att vi måste hänga ut NAMN på
den bestraffade. Det viktiga är väl att redovisa vilka regler som brutits mot och
vad domen blev.

Vi måste ju här söka en kompromiss mellan två intressen.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

xoob skrev:Nu bryr jag mig inte om hur ni sköter ert forum men vad är det för fel att lista avstängda användarnamn med paragraf/forumsregel de brutit mot under tiden de är avstängda? Skulle det vara ett för hårt straff för brott mot reglerna? Är det verkligen seriöst att lägga locket på allting som rör sig?
Vi hade en sådan lista en tid, men många medlemmar uppfattade den som
en "skampåle" och det var inte meningen. Meningen var mer att tvinga den
dåvarande ledningen att motivera sina bestraffningar. Och indirekt därmed
tvinga dem att inte vara så frikostiga med dem.

Hur gör andra forum?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag anser fortfarande att det är den bannade som ska få välja huruvida frågan ska tas upp offentligt och ingen annan. Är trots allt denna medlem som det gäller.
För övrigt har jag varit med om någon tråd där det hela tiden pratas om X men alla vet att det gäller qwerty9189 (påhittad medlem). Detta har inte uppskattats av qwerty9189. Som någon sa så är en kompromiss det bästa.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

ZX Spectrum skrev:Jag anser fortfarande att det är den bannade som ska få välja huruvida frågan ska tas upp offentligt och ingen annan. Är trots allt denna medlem som det gäller.
För övrigt har jag varit med om någon tråd där det hela tiden pratas om X men alla vet att det gäller qwerty9189 (påhittad medlem). Detta har inte uppskattats av qwerty9189. Som någon sa så är en kompromiss det bästa.
Nej, då det fortfarande handlar om användarnas säkerhet och ingen en enskild person. Har någon brutit mot reglerna får man stå det kastet att det finns en tavla där det annonseras ut vad man har gjort och vad straffet blev.

Det kan lika väl handla om dig själv, att du en dag inte kan logga in och om ingen vet om att du har blivit bannad och ingen talar om vad som har hänt så står du där utanför, utfryst och ingen kan argumentera för din rätt. Det är i användarnas intresse att få ta del av detta som jag skrev innan för att ens få chansen att bilda sig en uppfattning om hur tillvida det går att lita på dem som sitter på makten. Offentlighetsprincipen bör även tillämpas här då detta är en demokrati och sådana saker som användarnas rättssäkerhet bör vara offentligt för allmän granskning.

// rancor
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

rancor skrev:
ZX Spectrum skrev:Jag anser fortfarande att det är den bannade som ska få välja huruvida frågan ska tas upp offentligt och ingen annan. Är trots allt denna medlem som det gäller.
Nej, då det fortfarande handlar om användarnas säkerhet och ingen en enskild person. Har någon brutit mot reglerna får man stå det kastet att det finns en tavla där det annonseras ut vad man har gjort och vad straffet blev.

Det kan lika väl handla om dig själv, att du en dag inte kan logga in och om ingen vet om att du har blivit bannad och ingen talar om vad som har hänt så står du där utanför, utfryst och ingen kan argumentera för din rätt. Det är i användarnas intresse att få ta del av detta som jag skrev innan för att ens få chansen att bilda sig en uppfattning om hur tillvida det går att lita på dem som sitter på makten. Offentlighetsprincipen bör även tillämpas här då detta är en demokrati och sådana saker som användarnas rättssäkerhet bör vara offentligt för allmän granskning.

// rancor
Ni har jätterätt båda två. Försök hitta en lösning som uppfyller bådas intentioner, i alla fall hyggligt.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

rancor skrev:

// rancor

Word!

+1 - rancor!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

rancor skrev:

// rancor
På samma sätt som att TV borde visa ansiktena på gärningsmännen när dom går in i rättsalen?
Tror på Urban Anjars idé om att man redovisar logg över banningar/varningar, alltså utan namn. Sätt istället en siffra framför varje förseelse så kan man diskutera enskilda fall, exempelvis fall nr. 23 där det är diffust om det var rätt att fälla.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Tror på Urban Anjars idé om att man redovisar logg över banningar/varningar, alltså utan namn. Sätt istället en siffra framför varje förseelse så kan man diskutera enskilda fall, exempelvis fall nr. 23 där det är diffust om det var rätt att fälla.

Jag tror också på Urbans Anjars idé. Vidare tycker jag inte vi skall diskutera ännet, Utan ha ett förtroende för Ubuntu Sveriges forums administrationen. Jag tycker också att beslut om banning kan lämnas till förtroenderådet innan de verkställs för granskning och vägledning. Inte beslut. Det är så dags för den anklagade att överklaga i efterhand. Båda parter får då ett par timmar att lugna ner sig på. Ilskan och eventuell felaktig beslut kan undvikas.

Max

;)
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Ja! Du har inte koll på lagstiftning. Vill du förnedra människor. En sann demokrat resonerar inte så. Men du har rätt att tycka så. Hoppas du inte får gehör för dit resonemang. För då skall verkligen be bekant som har det här med lagar som yrke att granska forum lite närmare.

Max

>:D
Kontakt:

Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Klurig skrev:Nej, då det fortfarande handlar om användarnas säkerhet och ingen en enskild person. Har någon brutit mot reglerna får man stå det kastet att det finns en tavla där det annonseras ut vad man har gjort och vad straffet blev.

Ja! Du har inte koll på lagstiftning. Vill du förnedra människor. En sann demokrat resonerar inte så. Men du har rätt att tycka så. Hoppas du inte får gehör för dit resonemang. För då skall verkligen be bekant som har det här med lagar som yrke att granska forum lite närmare.

Max

>:D
Okej, Du har i det fetstilta citerat Rancor. Låtom oss kika på det hela och få perspektiv:

*Vad det gäller lagstiftning så är det ju personuppgiftslagen som närmast står till buds att stödja sig på. Då våra forumister döljer sig såsom xxx, eller xXxx eller Xxxx vilka är pseudonymer och kan stå för vad som helst så blir det knepigt att tillämpa den lagstiftningen eller ha koll på den.

* Rancor vill inte förnedra människor. Det mesta som han har bidragit med är sansade och hyfsat välformulerade inlägg. Vad han säger är att en person som fått flera varningar och inte hörsammat dem är en risktagare och borde ej bli förvånad över att det innebär konsekvenser. Att andra forumister som funderat på att följa en sådan riskabel väg får chansen att tänka om när regelöverträdares pseudonymer redovisas är väl bra. - och bannlysning här är inte precis som bannabulla under 1400-talet...vad kan hända? Begravning i ovigd jord ;)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Klurig skrev: Jag tror också på Urbans Anjars idé. Vidare tycker jag inte vi skall diskutera ännet, Utan ha ett förtroende för Ubuntu Sveriges forums administrationen. Jag tycker också att beslut om banning kan lämnas till förtroenderådet innan de verkställs för granskning och vägledning. Inte beslut. Det är så dags för den anklagade att överklaga i efterhand. Båda parter får då ett par timmar att lugna ner sig på. Ilskan och eventuell felaktig beslut kan undvikas.

Max

;)
Jag tycker att det är konstigt att se samma resonemang ifrån dig i flertalet debatter som rör forumet, där innehållet oftast är "vi bör inte diskutera detta". Är det "öppenhet"? Jag håller med 100 % i vad rancor skrev.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det är okej att diskutera detta! Naturligtvis kan ett och annat bli bättre här.
I synnerhet när vi kommit överens om vad som är "bättre".

Att diskutera detta behöver inte tyda på något bristande förtroende för dem
som sköter om forumet. Jag har fullt förtroende för dem (möjligen är de lite
för försiktiga och långsamma ibland), men de delar inte ut några varningar
i onödan.

Vi bygger emellertid en organisation som ska kunna palla även om det blåser
en smula. Antag att vi får en ny forumledning som är mer "trigger happy" och
börjar bestraffa folk stup i kvarten för skitsaker. Eller antag att vi blir infiltrerade
av ett gäng notoriska bråkstakar som bara vill sabba. Eller, mest troligt, att vi
blir 20 000, 40 000 och 80 000 medlemmar. Vår organisation ska stå pall ändå.

Det där med förtroende handlar inte heller bara om att "göra rätt". Man måste
också kunna kommunicera ut att man har gjort rätt.

Ta det lugnt i diskussionen och försök finna medelvägar. Öppenheten är viktig,
men skampålen har vi redan provat och funnit mindre lämplig.
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

dmz skrev:
Klurig skrev: Jag tror också på Urbans Anjars idé. Vidare tycker jag inte vi skall diskutera ännet, Utan ha ett förtroende för Ubuntu Sveriges forums administrationen. Jag tycker också att beslut om banning kan lämnas till förtroenderådet innan de verkställs för granskning och vägledning. Inte beslut. Det är så dags för den anklagade att överklaga i efterhand. Båda parter får då ett par timmar att lugna ner sig på. Ilskan och eventuell felaktig beslut kan undvikas.

Max

;)
Jag tycker att det är konstigt att se samma resonemang ifrån dig i flertalet debatter som rör forumet, där innehållet oftast är "vi bör inte diskutera detta". Är det "öppenhet"? Jag håller med 100 % i vad rancor skrev.
Jag tycker trådens tillkomst beror på att det är Plun som har drabbats. Jag har inget emot Plun. Jag är nästan säker på att om någon annan mindre känd person fått bann. Så lär aldrig den här tråden varit aktuell. Sen angående skampålen är det inte att tänka på för en sund och tänkande människa som en lösning. Sen tar tråden bort fokuset från Ubuntu Linux. Ger också fel bild av hur vårt forum funkar i dag. Jag tycker att det är mycket lugnare nu. Vårt forum fattar i dag bra och sunda beslut.

Max

;)
Kontakt:

Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Grön Göling skrev:
I rättvisans namn så skall givetvis den avstängde medlemmen själv få motiverat såinibängen varför h*n blivit avstängd.
Sen bör h*n även i rättvisans namn få en förfrågan om motiveringen skall gå ut offentligt.

BUMP!!!

Det blir inte enklare än såhär, oavsett hur många ord som kastas kring i saken.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Klurig skrev:
dmz skrev:

Max

;)
Jag tycker trådens tillkomst beror på att det är Plun som har drabbats. Jag har inget emot Plun. Jag är nästan säker på att om någon annan mindre känd person fått bann. Så lär aldrig den här tråden varit aktuell. Sen angående skampålen är det inte att tänka på för en sund och tänkande människa som en lösning. Sen tar tråden bort fokuset från Ubuntu Linux. Ger också fel bild av hur vårt forum funkar i dag. Jag tycker att det är mycket lugnare nu. Vårt forum fattar i dag bra och sunda beslut.

Max

;)
Varför är några så inlåsta och kommer hela tiden med skampålen? En skampål för nicknamn...Tänk efter nu ...Det här tråden handlar om att ge information till forumets medlemmar angående avstängningarna. Ingen hänger ut någon om vi skriver nicknamnet av en avstängd person. Jag antar att du inte heter klurig på riktigt och att det inte är många, som jag, går ut med sitt riktiga namn. Du får inte hela tiden försöka trycka in någon moral eller till och med "piss-humanism" i det hela. Vi är bara en fiktivt gemenskap som knappast har med realiteten att göra.
Vad jag kritisera sakligt här är informationsflödet eller snarare saknaden av information.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Grön Göling skrev:
Grön Göling skrev:
I rättvisans namn så skall givetvis den avstängde medlemmen själv få motiverat såinibängen varför h*n blivit avstängd.
Sen bör h*n även i rättvisans namn få en förfrågan om motiveringen skall gå ut offentligt.

BUMP!!!

Det blir inte enklare än såhär, oavsett hur många ord som kastas kring i saken.
Kan bara hålla med Grön Göling!

En avstängning kommer inte utan förvarning...
Sen tycker jag själv att det kunde vara bra om det meddelades att en medlem blivit avstängd och hur länge.
Utan att ange exakt vilken medlem naturligtvis.
Bara som en upplysning för dom som är intresserade.
Ibland undrar man var en medlem tagit vägen
Varför och hur en medlem blivit avstängd, sk***r jag fullständigt i , om det inte går till som ca 2 år sedan.

#rune
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Måste hålla med Peter hær, vi snackar ju om ett straff som utdelas nær någon gjort forummiljøn så odræglig før øvriga medlemmar att denne måste stængas ute. Jag har mycket svårt att se denne medlem som ett offer om detta straff också blir offentliggjort.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:Måste hålla med Peter hær, vi snackar ju om ett straff som utdelas nær någon gjort forummiljøn så odræglig før øvriga medlemmar att denne måste stængas ute. Jag har mycket svårt att se denne medlem som ett offer om detta straff också blir offentliggjort.
Skampåle eller inte skampåle, att en så uråldrig företeelse verkligen diskuteras här.
Och tydligen på fullt allvar...
#rune
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Rune.K skrev:
upnorth skrev:Måste hålla med Peter hær, vi snackar ju om ett straff som utdelas nær någon gjort forummiljøn så odræglig før øvriga medlemmar att denne måste stængas ute. Jag har mycket svårt att se denne medlem som ett offer om detta straff också blir offentliggjort.
Skampåle eller inte skampåle, att en så uråldrig företeelse verkligen diskuteras här.
Och tydligen på fullt allvar...
#rune
Håller med Rune K. Det var inte jag som började med det.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Men frågan är ju varför det ska offentliggöras?
Ditt resonemang tyder på att du inte ser avstängning/varning som straff nog. Har jag uppfattat det rätt?
Låst

Återgå till "Forum"