Packa upp flera rar filer
Packa upp flera rar filer
Jag vill packa upp flera filer som ligger i flera mappar sammtidigt.
Dom ligger typ:
Mapp A: fil1.rar, fil1.r00
Mapp B': fil2.rar, fil2.r00
osv
Jag vill alltså packa upp fil1 och fil2, och gärna att dom hamnar i den mappen dom ligger i, men det är inte helt nödvändigt.
Något rar-kommando som gör den recursive, eller något script som gör en rekursiv sökning och packar upp filen där en rar-fil hittas kanske?
Tacksam för svar.
Dom ligger typ:
Mapp A: fil1.rar, fil1.r00
Mapp B': fil2.rar, fil2.r00
osv
Jag vill alltså packa upp fil1 och fil2, och gärna att dom hamnar i den mappen dom ligger i, men det är inte helt nödvändigt.
Något rar-kommando som gör den recursive, eller något script som gör en rekursiv sökning och packar upp filen där en rar-fil hittas kanske?
Tacksam för svar.
Re: Packa upp flera rar filer
Kod: Markera allt
rar e -r0 *.r*
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Konservburk
Jag har sagt det förr, men vi tar det igen...dmz skrev:Kod: Markera allt
rar e -r0 *.r*
Använd INTE *.r*
Det ska vara:
\*.r\*
'*.r*'
"*.r*"

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det lär bli svårt, då det är på en server, som saknar både mus och skärm... Det var därför jag la det under terminalforum.
Men tack för tipset.
Missade vilken tavla det var.hub skrev:Det lär bli svårt, då det är på en server, som saknar både mus och skärm... Det var därför jag la det under terminalforum.
Men tack för tipset.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Oops.Konservburk skrev:Jag har sagt det förr, men vi tar det igen...dmz skrev:Kod: Markera allt
rar e -r0 *.r*
Använd INTE *.r*
Det ska vara:
ellerKod: Markera allt
\*.r\*
ellerKod: Markera allt
'*.r*'
Snälla dmz, lägg till shopt -s failglob i din ~/.bashrcKod: Markera allt
"*.r*"

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
För att extrahera en bunt med *.rar filer från en specifierad katalog in i den nuvarande som du står i:
Mycket användbart kommando när man står med stora mängder *.rar filer spridda över ett gäng kataloger och känner för en fikarast.
find /home/user/rarfolder -type f -name '*.rar' -exec unrar x {} \;
Kan man på något sätt göra så att den packar upp filen i den mapp rar-filerna ligger i?traxen skrev:För att extrahera en bunt med *.rar filer från en specifierad katalog in i den nuvarande som du står i:
Mycket användbart kommando när man står med stora mängder *.rar filer spridda över ett gäng kataloger och känner för en fikarast.Kod: Markera allt
- Konservburk
Använd -execdir istället för -exec så kör den unrar från rätt katalog.hub skrev:Kan man på något sätt göra så att den packar upp filen i den mapp rar-filerna ligger i?traxen skrev:För att extrahera en bunt med *.rar filer från en specifierad katalog in i den nuvarande som du står i:
Mycket användbart kommando när man står med stora mängder *.rar filer spridda över ett gäng kataloger och känner för en fikarast.Kod: Markera allt
Underbart! Tack och bock!Konservburk skrev:Använd -execdir istället för -exec så kör den unrar från rätt katalog.hub skrev:Kan man på något sätt göra så att den packar upp filen i den mapp rar-filerna ligger i?traxen skrev:För att extrahera en bunt med *.rar filer från en specifierad katalog in i den nuvarande som du står i: