Re: Varför logga in med användarnman och lösen?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Om sudo, su, root och användarkonton

Inlägg av Konservburk »

ubot skrev:
Konservburk skrev:Så kan du t.ex. göra, ja. Men förutom att du behöver komma ihåg ett root-lösenord så är det i princip ingen skillnad jämfört med att köra su ubot och sedan använda sudo su.
Mhm, jo, det är sant. Fast är det inte lite löjligt att skapa ett användarkonto (dvs Ubot-konto) bara för att komma åt root från? Normalt finns ju bara min mammas användarkonto på hennes dator. Jag använder den inte, är det inte mesigt att lägga till ett konto för mig för att få fulla root-rättigheter? Är det inte tuffare att växla mellan en användare och root direkt, men med lösen? Det blir ju ändå lika många lösen att hålla reda på.
Ska du ändå inte ha något konto på den datorn så blir det nog smidigast att sätta ett root-lösen och begränsa din mor i sudoers-filen.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Konservburk skrev:
ubot skrev:
Konservburk skrev:Så kan du t.ex. göra, ja. Men förutom att du behöver komma ihåg ett root-lösenord så är det i princip ingen skillnad jämfört med att köra su ubot och sedan använda sudo su.
Mhm, jo, det är sant. Fast är det inte lite löjligt att skapa ett användarkonto (dvs Ubot-konto) bara för att komma åt root från? Normalt finns ju bara min mammas användarkonto på hennes dator. Jag använder den inte, är det inte mesigt att lägga till ett konto för mig för att få fulla root-rättigheter? Är det inte tuffare att växla mellan en användare och root direkt, men med lösen? Det blir ju ändå lika många lösen att hålla reda på.
Ska du ändå inte ha något konto på den datorn så blir det nog smidigast att sätta ett root-lösen och begränsa din mor i sudoers-filen.
Tja, jag får se hur jag gör. Måste ju lära mig ändra i sudoers-filen också innan. Det kanske blir enklast att fixa ett eget konto på datorn.

Ett finns kvar och det är vad som hände rom jag installerar program med mitt konto, men som egentligen ska ligga i min mammas konto, dvs jag använder mitt konto bara för rättigheternas skull, men ändringarna ska sedan finnas på hennes konto. Hur löser jag det problemet? Vi leker med tanken att hon får uppdatera Ubuntu, men inte installera program i Synaptics. Hur installerar jag då program som root eller min användare ubot, men som hamnar i hennes konto och inte i mitt ubot-konto?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ubot skrev: Debian låter användaren själv ta ansvar och därför är det möjligt att skriva su, men då måste man ha root-lösenord för att växla över till root, där men sedan får bli kvar tills man växlar tillbaka till användaren? Hur är det egentligen Rune.K, om du måste ändra i systemet i Debian, gör du det med sudo eller använder du root-kontot då?
Det är ingen större skillnad mot Ubuntu.
Jag använder aldrig sudo i debian.
I terminalen skriver jag bara su och anger lösenordet.
Sen är jag root i terminalen tills jag skriver exit.

Program i programmenyn som kräver rooträttigheter fungerar på samma sätt (på ytan) som i ubuntu.
Dvs klickar du på din pakethanterare så får du ange lösenordet för root.
Jag behöver aldrig logga in som root från inloggningsskärmen.
#rune
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag är Fortfarande helt inne på Rune.K:s linje. Sudo så som det är uppsatt som standard i Ubuntu skiljer sig inte ett gram ifrån su, förutom det att man anger sitt eget lösenord istället för roots. Säkerheten föbättras inte ens partiklar av ett gram.

Skillnaden är att "su" ger en användare alla rättigheter, men med sudo kan man genom omsorgsfull konfiguration av /etc/sudoers styra så att olika användare kan få göra vissa saker men inte alla.

Och sudo är fortfarande ett jättebra kommando och en jättebra möjlighet om man använder det rätt, men så som det är uppsatt i Ubuntu som standard så är det fullständigt meningslöst... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ubot

Inlägg av ubot »

Osprey skrev:Jag är Fortfarande helt inne på Rune.K:s linje. Sudo så som det är uppsatt som standard i Ubuntu skiljer sig inte ett gram ifrån su, förutom det att man anger sitt eget lösenord istället för roots. Säkerheten föbättras inte ens partiklar av ett gram.

Skillnaden är att "su" ger en användare alla rättigheter, men med sudo kan man genom omsorgsfull konfiguration av /etc/sudoers styra så att olika användare kan få göra vissa saker men inte alla.

Och sudo är fortfarande ett jättebra kommando och en jättebra möjlighet om man använder det rätt, men så som det är uppsatt i Ubuntu som standard så är det fullständigt meningslöst... :-\
Det är ju precis det här jag är ute efter. Att begränsa en användares (min mammas) rättigheter med kommandot sudo, men ändå införa någon slags funktion för att tillåta fullständig tillgång till systemet. Det löser jag med begränsningar i sudo när det gäller framförallt sudo su genom att ändra sudoers för min mammas användare. Sedan sätter jag ett root-lösenord.

Problemet blir ju när jag tex ska installera ett program och jag gör det som root. Då kommer det ju inte att hamna i hem-katalogen som vanligt när man som användare installerar ett program? Hur påverkar mina ändringar i systemet (kör kommandon från guider i Ubuntu forums, installation av program mm) systemet i jämförelse med när jag gör det här som användare med sudo? Blir det någon skillnad när jag istället loggar över till root och gör förändringarna i systemet där?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

För att installera program som finns i ubuntus förråd.
I terminalen:
su
lösenordet...
synaptic
-----------------------------------
Övriga program som installeras som ska användas av flera, kan man placera i /usr/local eller i /opt
---------------------------------
Program som bara aktuell användare ska ha, kan man installera i sin egen hemkatalog utan inblanding av root.
#rune
ubot

Inlägg av ubot »

Rune.K skrev:För att installera program som finns i ubuntus förråd.
I terminalen:
su
lösenordet...
synaptic
Övriga program som installeras som ska användas av flera, kan man placera i /usr/local eller i /opt
Program som bara aktuell användare ska ha, kan man installera i sin egen hemkatalog utan inblanding av root.
#rune
Fast är det inte så att ett program som bara en viss användare ska ha ändå kanske kräver vissa ändringar i övriga systemet men också i användarens hem-katalog? I så fall blir de tju fel om jag kör hela installationen som root istället för som användare med sudo?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ubot skrev:
I terminalen:
su
lösenordet...
synaptic
#rune
Fast är det inte så att ett program som bara en viss användare ska ha ändå kanske kräver vissa ändringar i övriga systemet men också i användarens hem-katalog? I så fall blir de tju fel om jag kör hela installationen som root istället för som användare med sudo?

Det är absolut ingen skillnad mellan att installera ett program, som root eller att installera som användare med sudo.
ubot

Inlägg av ubot »

Rune.K skrev:
ubot skrev:
I terminalen:
su
lösenordet...
synaptic
#rune

Det är absolut ingen skillnad mellan att installera ett program, som root eller att installera som användare med sudo.
Ok, bra. Tack för hjälpen.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"