[LÖST]Hade windows installerade ubuntu

hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: [LÖST]Hade windows installerade ubuntu

Inlägg av hagelnut »

Välj först hur mycket minne du vill ge till ubuntu. Det gör du genom att klicka med musen på "handtaget" mellan windows- och ubuntu-partitionen och sedan dra tills partitionerna har önskad storlek. Du vill antagligen inte att ubuntu ska använda allt ledigt utrymme. Jag hoppas det framgår hur du ska göra av bilden:
http://ubuntu-se.org/wiki/Bild:Ubuinst6.png

Sedan är det bara att trycka på nästa.
khsl

Inlägg av khsl »

hagelnut skrev:Välj först hur mycket minne du vill ge till ubuntu. Det gör du genom att klicka med musen på "handtaget" mellan windows- och ubuntu-partitionen och sedan dra tills partitionerna har önskad storlek. Du vill antagligen inte att ubuntu ska använda allt ledigt utrymme. Jag hoppas det framgår hur du ska göra av bilden:
http://ubuntu-se.org/wiki/Bild:Ubuinst6.png

Sedan är det bara att trycka på nästa.

Okej så var de inte när jag installedare men hade en gammal version laddar ner den nya nu
men ungefär hur mycket ska ubuntu ha?
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Det beror helt på hur mycket program och filer (musik, bilder, film) du tänkt använda. För att installera ubuntu så är minimikravet 4 GB.
khsl

Inlägg av khsl »

hagelnut skrev:Det beror helt på hur mycket program och filer (musik, bilder, film) du tänkt använda. För att installera ubuntu så är minimikravet 4 GB.

Okej Men om jag har 2 hårdiskar en med ubuntu/windows på och en med musik filmer ska jag ba dela upp den på då eller?

Den partitons delen oroar mej mycket
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Själva Ubuntu behöver minst 4GB, själv kör jag 14GB, varav 4,5 är använt, där Ubuntu och alla program ligger. Sen har jag musik, bilder och allt sånt på en annan partition, och denna partition kan lika väl vara tex ntfs så kommer man åt musiken även från windows.

OBS när Ubuntu läser ntfs så går det lite långsamt. FAT32 kan man också ha så kommer både Ubuntu och Windows åt filerna, men i FAT32 kan man inte ha filer som är så stora som 4GB eller större. Det går att få Windows att läsa ext3 (som man vanligtsvis har i Ubuntu) men det kräver nog lite pill.

Hoppas jag inte förvirrade dig nu, men poängen är att partitionen som du gör till Ubuntu ska räcka till Ubuntu och alla program man vill installera. Sen kan man lika gärna ha musik och sånt på en annan partition eller hårddisk.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
khsl

Inlägg av khsl »

Cadryc skrev:Själva Ubuntu behöver minst 4GB, själv kör jag 14GB, varav 4,5 är använt, där Ubuntu och alla program ligger. Sen har jag musik, bilder och allt sånt på en annan partition, och denna partition kan lika väl vara tex ntfs så kommer man åt musiken även från windows.

OBS när Ubuntu läser ntfs så går det lite långsamt. FAT32 kan man också ha så kommer både Ubuntu och Windows åt filerna, men i FAT32 kan man inte ha filer som är så stora som 4GB eller större. Det går att få Windows att läsa ext3 (som man vanligtsvis har i Ubuntu) men det kräver nog lite pill.

Hoppas jag inte förvirrade dig nu, men poängen är att partitionen som du gör till Ubuntu ska räcka till Ubuntu och alla program man vill installera. Sen kan man lika gärna ha musik och sånt på en annan partition eller hårddisk.

Okej Lite förviring med alla FAT32 NTFS. men jag kör att jag har windows och ubuntu på en sen så så man har lite och installera på båda
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

FAT32 och ntfs behöver du inte bry dig om nu. Det är bara det, att när man funderar på hur stor partition man ska ha till Ubuntu så får man fråga sig vad som ska ligga på den partitionen. Är det bara ubuntu plus programmen som man eventuellt kommer att installera i Ubuntu så räcker det nog med 5-10GB, har man stor hårddisk skulle jag kört på 10GB så har man så det räcker och blir över.

Om man däremot tänker sig ha musik, bilder. film och sånt i Ubuntupartitionen så bör den va större. Men som sagt, det går bra att ha allt sånt på en annan hårddisk.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
khsl

Inlägg av khsl »

Cadryc skrev:FAT32 och ntfs behöver du inte bry dig om nu. Det är bara det, att när man funderar på hur stor partition man ska ha till Ubuntu så får man fråga sig vad som ska ligga på den partitionen. Är det bara ubuntu plus programmen som man eventuellt kommer att installera i Ubuntu så räcker det nog med 5-10GB, har man stor hårddisk skulle jag kört på 10GB så har man så det räcker och blir över.

Om man däremot tänker sig ha musik, bilder. film och sånt i Ubuntupartitionen så bör den va större. Men som sagt, det går bra att ha allt sånt på en annan hårddisk.

Okej men har en hårdisk på 180 gb tänkte dela den på 2 alltså 80 gb var

för jag har ju den andra hårdisken på 200 gb så jag tänkte att den får vara för pogram som inte får plats på den vanliga hårdisken och sen musik video och film på den med :D
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Det är nog inte så enkelt som du tror att installera program på en annan disk när utrymmet börjar ta slut. Du verkar ju ha hyfsat med hårddiskutrymme så jag skulle rekommendera att du använder 10 GB till ubuntu. Om du sparar musik mm någon annanstans så är det mer än tillräckligt.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Jupp, det är orimligt att ubuntu skulle ta upp över 10 gig. Om man verkligen ville så skulle man ju kunna installera varenda program i standardpaketen men jag har inte kommit upp över 5 gig hur mycket skit jag än installerat.

Gör du systemen 10 gig var så får du ju 100 gig över på den hårddisken och efterosm windows och linux gärna använder olika filsystem eller vad det allas (NTFS, e3x och blabla) så kan det ju vara smart att ha en lagringsdisk för varje.
khsl

Inlägg av khsl »

Tesla skrev:Jupp, det är orimligt att ubuntu skulle ta upp över 10 gig. Om man verkligen ville så skulle man ju kunna installera varenda program i standardpaketen men jag har inte kommit upp över 5 gig hur mycket skit jag än installerat.

Gör du systemen 10 gig var så får du ju 100 gig över på den hårddisken och efterosm windows och linux gärna använder olika filsystem eller vad det allas (NTFS, e3x och blabla) så kan det ju vara smart att ha en lagringsdisk för varje.

okej tack så hemskt mkt för hjälpen
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"