CPU fläkt

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

CPU fläkt

Inlägg av Tesla »

Min CPU temp ligger på 65C när fläkten går som minst vilket jag antar inte är den temperatur som man helst vill ha. Någon som vet en inte allt fördyr fläkt som inte låter allt för mycket och som passar i ett mid-tower?

Förövrigt kanske det är bästa att helt byta processor? Jag har nått jäkla celeronskräp (3,2 MGZ) som jag köpte för ca en femhundring för 2-3 år sedan. Vad kostar en standard CPU om man inte spelar några speciellt avanserade spel eller liknande? Kanske räcker det med ca 500-1000kr igen för att få en CPU som håller ytterligare några år av en högre klass än skräpet jag sitter med nu?
Tesla

Re: CPU fläkt

Inlägg av Tesla »

Kom just på en sak. Folk brukar snacka om att överklocka processorer. Borde det då inte gå att klocka dem lägre? Det vore ju toppen eftersom jag tror att 3,2 Ghz är extremt mycket i överkant för vad min processor klarar av egentligen.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Det mesta går att ordna i BIOS.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Kan du hänvisa till någon bra guide. Jag ska googla lete på egen hand men om du vet någon bra så länka gärna.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

På vissa fläktar ska man kunna ta bort klisterlappen på fläkten och smörja själv..men det gick inte på min..:-(
Tesla

Inlägg av Tesla »

Det gick utmärkt på min. Dock hade jag bara matolja men det verkar som det dög skapligt. Men det var inte det det handlade om. Min CPU temp ligger på över 60C även när jag inte pör någonting mer än X och en filhanterare. Den går dock aldrig över 70C men 60c är nog så mycket när jag hört att 30-40c är det normala för en icke belastad CPU.

I bios verkar det som att det ända jag kan klocka är minnena.
Användarvisningsbild
fingal12
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fingal12 »

Matolja använder man när man gör ren processorn från gammal kylpasta. Så gör ren processorn med matolja, och sätt sen på ett tunt skikt med kylpasta på processorn innan du
monterar på fläkten igen, och glöm inte att även rengöra fläkten från gammal kylpasta.

Mvh

fingal12
Tesla

Inlägg av Tesla »

Jo det kan också vara ett problem. Kylpastan som sitter på känns som bodell-lera som har legat framme över natten. Jag har alltid trott att kylpastan var mer eller mindre onödig men nu har jag läst mig till att den ger kontakt med kylflensen vilket troligtvis gör så att fläkten behöver jobba mindre.

Gällande att köpa en ny processor. Får man med kylflens och fläkt när man köper det och är en 1,6-2ghz dual core bättre än den jag har nu även fast den jag har nu ligger på 3,2 ghz?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Jo det kan också vara ett problem. Kylpastan som sitter på känns som bodell-lera som har legat framme över natten. Jag har alltid trott att kylpastan var mer eller mindre onödig men nu har jag läst mig till att den ger kontakt med kylflensen vilket troligtvis gör så att fläkten behöver jobba mindre.

Gällande att köpa en ny processor. Får man med kylflens och fläkt när man köper det och är en 1,6-2ghz dual core bättre än den jag har nu även fast den jag har nu ligger på 3,2 ghz?
Om du kan byta till en annan processor beror ju helt på vad du har för moderkort och vilka processorer det klarar (sockel, BIOS-stöd etc.).

De fläktar och flänsar som följer med vid köp av processor är i regel inte de bästa/tystaste. En vettig kylare kostar inte många kronor. En Scythe Shuriken t.ex. går på ~350 kr och skall kunna vara så pass tyst som 10dB vid lägsta varvtal, alltså i praktiken helt ljudlös.

Kommando för att få fram moderkort, om du inte vet vad du har (står längst uppe under "*-core"):

Kod: Markera allt

sudo lshw -C bus
Samma fast för processorn:

sudo lshw -C processor
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Mig veterligen finns ingen standard när man mäter upp dB värdet när det kommer till datorkylning, som det gör med t.ex tvättmaskiner. Med andra ord kan en fläkt på 25 dB vara helt ljudlös i gämförelse med en annan modell som sägs ligga på 15 dB. Men Scythe och Zalman är säkra kort, köper du en kylning från dessa kommer du inte bli missnöjd.

Kör man utan pasta kommer man steka processorn ganska snart. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Hund skrev:Mig veterligen finns ingen standard när man mäter upp dB värdet när det kommer till datorkylning, som det gör med t.ex tvättmaskiner. Med andra ord kan en fläkt på 25 dB vara helt ljudlös i gämförelse med en annan modell som sägs ligga på 15 dB. Men Scythe och Zalman är säkra kort, köper du en kylning från dessa kommer du inte bli missnöjd.

Kör man utan pasta kommer man steka processorn ganska snart. :)
10 dB är tillverkarens uppgift och är antagligen mätt på 20 m avstånd :). Men många tester säger att den är i princip ljudlös; dessutom är företagsloggan utformad som två korslagda orch-yxor och det är ju också ett plus ;). Zahlman är också bra.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag talar inget illa om Scythe, jag påpekade det mer i allmänhet om han eller någon annan för den delen ger sig ut på jakt efter en ny kylare. Har en kylare från Scythe själv som sitter i denna burk och jag är mer än nöjd! :D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tesla

Inlägg av Tesla »

Åh va trevligt med mer svar i den här tråden :)

Här är mitt moderkort

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mot ... uctID=2279

Processorn:

*-cpu                   
       product: Intel(R) Celeron(R) CPU 3.20GHz
       vendor: Intel Corp.
       physical id: 1
       bus info: cpu@0
       version: 15.4.1
       serial: 0000-0F41-0000-0000-0000-0000
       size: 18EHz
       width: 64 bits
       capabilities: fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx x86-64 constant_tsc up pebs bts sync_rdtsc pni monitor ds_cpl tm2 cid cx16 xtpr
       configuration: id=0
Det är bara 256kb cache vilket inte verkar stå med där.

Jag har bjudit på tradera på en processor som har socket LGA775 (Intel Core 2 Duo E4700 2.6GHz 2MB FSB800 Boxed med Fläkt). Vet någon av er om det passar i min burk? vanlig 775 gör ju det.

Edit: Ang. kylpastan så verkar den inte göra så mycket skillnad. Förut gick tempen upp till 71C och nu ligger den på 62C men kommer troligtvis öka några grader till om jag drar igång nått mer krävande än firefox.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Åh va trevligt med mer svar i den här tråden :)

Här är mitt moderkort

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mot ... uctID=2279

Processorn:

*-cpu                   
       product: Intel(R) Celeron(R) CPU 3.20GHz
       vendor: Intel Corp.
       physical id: 1
       bus info: cpu@0
       version: 15.4.1
       serial: 0000-0F41-0000-0000-0000-0000
       size: 18EHz
       width: 64 bits
       capabilities: fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx x86-64 constant_tsc up pebs bts sync_rdtsc pni monitor ds_cpl tm2 cid cx16 xtpr
       configuration: id=0
Det är bara 256kb cache vilket inte verkar stå med där.

Jag har bjudit på tradera på en processor som har socket LGA775 (Intel Core 2 Duo E4700 2.6GHz 2MB FSB800 Boxed med Fläkt). Vet någon av er om det passar i min burk? vanlig 775 gör ju det.

Edit: Ang. kylpastan så verkar den inte göra så mycket skillnad. Förut gick tempen upp till 71C och nu ligger den på 62C men kommer troligtvis öka några grader till om jag drar igång nått mer krävande än firefox.
Så här står det ju under "CPU Support List"

Intel	 Core™ 2 Duo E4700(2.60GHz,2MB)	800	N/A
Där "N/A = Not support " så moderkortet stödjer inte den processor du bjudit på. Den snabbaste du kan få är en Pentium D och eftersom de ligger på en tusenlapp och uppåt så är väl inte det så stor idé. Sedan är det väl egentligen få privatpersoner som har så stor nytta av en dualcoreprocessor. En förutsättning är ju att man har flera cpu-krävande applikationer igång samtidigt och det är det nog få som har på en vanlig arbetsstation. Man rippar ju i regel inte musikfiler, kompilerar stora programpaket och spelar ett cpukrävande spel på samma gång...

Men vad vet jag; jag sitter ju med en Duron 1800 och tycker att det funkar alldeles utmärkt. Kanske lite tunnt med minne ibland, men det är allt. Tacka vet jag den gammla goda tiden när man kompilerade kärnan själv på en 486:a. Om du tycker att det går långsamt kanske det är minnet du skulle titta på istället. Och så byta cpu- och ev. övriga fläktar som låter förstås.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Ohh shit vilken tur att du skrev det. Du har just besparat mig en massa pengar. Tack tack. Men hur är det med t.ex http://www.tradera.com/Pentium_4_3_2_GH ... n-70702196 då. När jag kollar suport list på mit moderkort står det F6 eller något sådant (där det stod N/A på de andra). Det står att det betyder sedan BIOS version, men vad betyder det då?

Den processorn jag kör nu går upp i max CPU use bara jag skakar i 10-15 sec på ett fönster och ligger utan att något ens är igång på 61C så byta vill jag i alla fall göra. Och som det ser ut på tradera så kan du få en processor som är långt mycket bättre än den jag har för 200-300kr. Om det nu blir just den varan som jag länkade till så är det ju en pentium och dessutom har den 4x mer cache än vad jag har nu och det måste väl göra en del skillnad?

Min hårdisk verkar också vara ganska så skiten. Den skickar filer mellan partitioner i ca 7-10mb/s och när jag kollar på omdömen på t.ex. komplett så skriver folk att hårddiskarna som kostar 300-500kr flyttar filer i hastigheter upp mot 100mb/s. Kan detta också påverka processorn och snabbheten på datorn över huvud taget?

Gällande minnena så vart det knappt märkbar skillnad när jag skaffade 1500bm istället för 512 så det kan inte vara det som slöar (även om jag har tänkt att stoppa in 1gb till för att det är så billigt).
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Ohh shit vilken tur att du skrev det. Du har just besparat mig en massa pengar. Tack tack. Men hur är det med t.ex http://www.tradera.com/Pentium_4_3_2_GH ... n-70702196 då. När jag kollar suport list på mit moderkort står det F6 eller något sådant (där det stod N/A på de andra). Det står att det betyder sedan BIOS version, men vad betyder det då?
Det betyder att ditt BIOS måste vara av >= Version F6. Vad du har för version nu ser du på BIOS-startbilden eller genom:

sudo dmidecode -t BIOS|grep -i version
Om ditt BIOS är av lägre version måste du flasha om det genom att ladda ner en ny BIOS-rom som finns under rubriken "BIOS" på Gigabytes hemsida som du länkade till. Där finns säkert också info om hur du går till väga.
Tesla skrev:Den processorn jag kör nu går upp i max CPU use bara jag skakar i 10-15 sec på ett fönster och ligger utan att något ens är igång på 61C så byta vill jag i alla fall göra. Och som det ser ut på tradera så kan du få en processor som är långt mycket bättre än den jag har för 200-300kr. Om det nu blir just den varan som jag länkade till så är det ju en pentium och dessutom har den 4x mer cache än vad jag har nu och det måste väl göra en del skillnad?
Du skriver "skakar på ett fönster". Gör du det över ett öppet Firefoxfönster eller med Firefox (eller någon annan Gecko-baserad webläsare) i bakgrunden? I så är fallet och du vill ha bort de så måste du investera betydligt mer pengar. En bladserver för 100 000 lär knappast räcka ;). Skämt åsido så beror det i så fall på ett välkänt problem med Cairo och det finns ingen processor som inte går upp i 100% pga av de problemen.
Tesla skrev:Min hårdisk verkar också vara ganska så skiten. Den skickar filer mellan partitioner i ca 7-10mb/s och när jag kollar på omdömen på t.ex. komplett så skriver folk att hårddiskarna som kostar 300-500kr flyttar filer i hastigheter upp mot 100mb/s. Kan detta också påverka processorn och snabbheten på datorn över huvud taget?
Vad har du för hårddisk?

sudo lshw -C disk
Hårddiskarna är den absolut största flaskhalsen i moderna system eftersom att hårddiskarna är utan jämförelse den långsamaste komponenten. Att du bara ligger på 7-10 MB/s kan bero på att du kanske bara har en hårddisk? Om så är fallet så skulle du uppleva ett bra mycket större lyft med en hårddisk till, med en omorganisation av partitioner och filer för att sprida lasten mellan hårddiskarna.
Tesla skrev:Gällande minnena så vart det knappt märkbar skillnad när jag skaffade 1500bm istället för 512 så det kan inte vara det som slöar (även om jag har tänkt att stoppa in 1gb till för att det är så billigt).
Det beror på vad du har för inställningar för swappiness, hur journalsystemet är inställt, inställningar i menu.lst, fstab etc. Är inte det rätt inställt så kommer systemet ändå att skriva ut till disk och har du då väldigt långsam hårddiskaccess så blir ju inte effekten så stor. Men 1,5 GB minne bör vara mer än nog till en desktopmaskin. Jag har 512 MB och jag kan inte säga att jag störs av det.
Tesla

Inlägg av Tesla »

BIOS F9 så det var lugnt iaf. Vart lär man sig alla dessa kommandon?

Fönstret jag skakade på var conky som låg med bara skrivbordet bakom sig.

Om disken står det så här:

description: ATA Disk
       product: SAMSUNG SV1203N
       physical id: 0.1.0
       bus info: scsi@0:0.1.0
       logical name: /dev/sda
       version: TQ10
       serial: S01CJ10XB11364
       size: 111GiB (120GB)
       capabilities: partitioned partitioned:dos
       configuration: ansiversion=5 signature=00000001
Det enda jag vet vad det betyder är 120GB :/

Jag har inte ställt in något som har med minnena att göra eftersom jag inte har en aning om varesig hur man gör eller hur det bör se ut hehe. Jag har dock ett växlingsutrymme efter det att någon här på forumet talade om att man skulle ha ett sådant som var minst lika stort som minnena.

Men iaf så tror jag inte att det är något fel på dem för när conky rapporterar att processorn står nästan i bott så ligger minnena bara mellan 10-20%.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:BIOS F9 så det var lugnt iaf. Vart lär man sig alla dessa kommandon?

Fönstret jag skakade på var conky som låg med bara skrivbordet bakom sig.

Om disken står det så här:

description: ATA Disk
       product: SAMSUNG SV1203N
       physical id: 0.1.0
       bus info: scsi@0:0.1.0
       logical name: /dev/sda
       version: TQ10
       serial: S01CJ10XB11364
       size: 111GiB (120GB)
       capabilities: partitioned partitioned:dos
       configuration: ansiversion=5 signature=00000001
Det enda jag vet vad det betyder är 120GB :/

Jag har inte ställt in något som har med minnena att göra eftersom jag inte har en aning om varesig hur man gör eller hur det bör se ut hehe. Jag har dock ett växlingsutrymme efter det att någon här på forumet talade om att man skulle ha ett sådant som var minst lika stort som minnena.

Men iaf så tror jag inte att det är något fel på dem för när conky rapporterar att processorn står nästan i bott så ligger minnena bara mellan 10-20%.
Kolla i htop vad det är som tar processorkraft. Du kanske har ngn tjänst som kräver mycket cpu-kraft igång. Sedan är det så att normalt sett GNU/Linux skall använda all processorskraft när man gör något. Kernel dirigerar ju kraften dit där den behövs bäst. Att ha en processor som inget gör eller jobbar mindre än den kan göra när användaren vill att något skall göras, som t.ex. att flytta fönster, är ju ingen vits med. Finns det jobb att göra så skall 100% av tillgängliga resurser sättas in för att slutföra arbetsuppgiften. När det är klart får man vila. Samma sak med minne. Normalt sett skall det inte finnas något ledigt minne, trots att de flesta mänskliga användare mår bättre rent psykiskt av ledigt minne, om du förstår hur jag menar. Jag lider lite själv av den sjukan, trots att jag egentligen vet bättre. Ligger inte conky inbäddat i skrivbordet föresten?

Din hårddisk verkar vara en 5400 rpm-disk (rotations per minute) med 2 MB cachminne. Ett tips: försök inte att använda den som dörrstopp, det är den antagligen för långsam för ;). Jag för min del kopplade ut min 7200 rpm 8 MB Seagatedisk för ett tag sedan för att den helt enkelt var för långsam. En modern Samsungdisk, eller ännu hellre två med systemet på enda disken och /home på andra, alt. satta i RAID, skulle öka prestandan väsentligt mycket mer än en ny processor, det kan jag nästan garantera.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Mjo, det kanske inte är något större fel utan det knske bara är jag som tycker det för att den förbannade fläkten surrar hål i trumhinnan på mig. Jag har dock fixat till det nu genom att klämma i pushpinsen utav bara h****te vilket även borde ha sänkt temperaturen en smula, men nu efter att jag ominstallerade systemet så har conky slutat visa CPU tempen och lm-sensors virat att den ligger på -2C. Dock visar nu Conky att min GPU ligger på 70C!! :o Har jag tur så visar det bara fel eller så har det ranmlat något skräp på det. Hoppas bara inte att det är något allvarligt för då kan det bli en dyr historia :/

Får jag dock loss en processor på tradera så kan jag ju få en pentium istället för celeron med samma freq som den jag har nu samt 4x mer cache för ca 300kr vilket jag känner att jag har råd med.

Ahhh det är ju goda nyheter. Ny hårddisk hade jag tänkt att skaffa ändå eftersom 120GB är lite för lite för en sådan som mig som har så många linuxdistar och andra lagliga torrents på hårddisken :) Jag har tänkt köpa en sådan där sata på 7200rpm och ca 250GB eller mer. Dock verkar det bara finnas sata2 att köpa nästan och de tror jag inte fungerar med mitt moderkort.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Mjo, det kanske inte är något större fel utan det knske bara är jag som tycker det för att den förbannade fläkten surrar hål i trumhinnan på mig. Jag har dock fixat till det nu genom att klämma i pushpinsen utav bara h****te vilket även borde ha sänkt temperaturen en smula, men nu efter att jag ominstallerade systemet så har conky slutat visa CPU tempen och lm-sensors virat att den ligger på -2C. Dock visar nu Conky att min GPU ligger på 70C!! :o Har jag tur så visar det bara fel eller så har det ranmlat något skräp på det. Hoppas bara inte att det är något allvarligt för då kan det bli en dyr historia :/

Ahhh det är ju goda nyheter. Ny hårddisk hade jag tänkt att skaffa ändå eftersom 120GB är lite för lite för en sådan som mig som har så många linuxdistar och andra lagliga torrents på hårddisken :) Jag har tänkt köpa en sådan där sata på 7200rpm och ca 250GB eller mer. Dock verkar det bara finnas sata2 att köpa nästan och de tror jag inte fungerar med mitt moderkort.
Samsung går att tvinga ner i SATA150 med bygelinställning och då bör det inte vara ngt problem. [lätt ironi på] F.ö. så kan det ibland vara en fördel att läsa de länkar man själv länkar till. Om du tittar på mitten av Gigabytesidan du länkade till så står det: "SATA 3Gb/s storage interface" och det är ju, "harkel, harkel", SATA2. [lätt ironi av]. Du skall köpa en >= 750 GB t.ex. en sådan här: Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB. Då får du 32 MB cachminne och en tystare disk.

Tog du bort kylflänsen till GPU:n samtidigt? Annars har jag svårt att tro att det skulle komma ngt emellan flänsen och GPU:n och skulle det kunna det så har det inte så stor betydelse, för då har ju inte GPU-flänsen kontakt med GPU:n iaf... Köp en Schyte som jag tipsade om istället, så får du tyst på CPU-fläkten iaf. Vill du tysta ner det ytterligare så byter du ut andra ev. fläktar också.

Både lm-sensors och conky plockar sina värden från samma ställe, precis som alla andra sensorprogram. Så att installera ett nytt program kan jag nästan garantera inte kommer att hjälpa. Dessbättre låter det som en konfigurationsfråga, så det borde gå att lösa. Jag antar att du har kört "sudo sensors-detect", eller? Vad ger ett ensamt "sensors" i terminalen? Har du konfigurerat /etc/sensors.conf så att den passar sensorerna på ditt moderkort?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"