Inbäddad Mplayer för webbtv
Inbäddad Mplayer för webbtv
Jag hittade det här i Lifehacker. Det var ju inte så dumt tycker jag. De tär liksom lite av det här jag sökte för att slippa Ubuntus guide sär man skriver in en hel del i Terminalen för att få webbtv att fungera. Den här lösningen verkar ju smidig, men är det någon hake?
http://fosswire.com/2008/08/17/gecko-mediaplayer/
http://fosswire.com/2008/08/17/gecko-mediaplayer/
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 20 gånger.
Re: Inbäddad Mplayer för webbtv
Fast det verkar inte fungera så bra på sr.se, men på svt.se fungerar det bra vad jag har sett iaf. Skumt att sr.se inte spelar upp ljudet när svt.se spelar filmsekvenser i samma format inbäddat i Firefox.
Måste jag installera Realplayer för att kunna höra sr.se? Ska det vara så jävligt?
Edit:
Nej, vänta nu, sr.se kör med wma, medan svt.se kör med wmv, är det inte så? Då kanske det är något strul med att Mplayer inte fixar wma, men wmv, eller?
Edit 2:
Nej, det verkar inte stämma. På mplayerhq.hu står det såhär: Supported Input Formats: ASF/WMV/WMA format
Måste jag installera Realplayer för att kunna höra sr.se? Ska det vara så jävligt?

Edit:
Nej, vänta nu, sr.se kör med wma, medan svt.se kör med wmv, är det inte så? Då kanske det är något strul med att Mplayer inte fixar wma, men wmv, eller?
Edit 2:
Nej, det verkar inte stämma. På mplayerhq.hu står det såhär: Supported Input Formats: ASF/WMV/WMA format
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
I Intrepid Ibex så blir det lika enkelt att installera support för Real Player och dyl som det är nu med Flash. Skulle hjälpa en men att se på klipp ifrån SVT och då fick jag den förfrågan. Fungerar utmärkt.
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Just det, det var just Gecko pluginet man kunde välja då, grafiskt.
Ok, sedär. Innan när jag fixade webbtv på svt.se så fck jag följa en guide i Ubuntu Forums. Pluginet gecko-mediaplayer kanske är nytt i Synaptics?HOLMEN skrev:Just det, det var just Gecko pluginet man kunde välja då, grafiskt.
Fats är det ingen som har en förklaring på varför video fungerar inbäddad i FF på svt.se men inte ljud inbäddad i FF på sr.se?
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Jupp, det verkar så iallfall. Jag har det i mina förråd i Intrepid.ubot skrev:Ok, sedär. Innan när jag fixade webbtv på svt.se så fck jag följa en guide i Ubuntu Forums. Pluginet gecko-mediaplayer kanske är nytt i Synaptics?HOLMEN skrev:Just det, det var just Gecko pluginet man kunde välja då, grafiskt.
Tyvärr vet jag inget om det, men jag ska kolla det med.ubot skrev:Fats är det ingen som har en förklaring på varför video fungerar inbäddad i FF på svt.se men inte ljud inbäddad i FF på sr.se?
Ja, gör gärna det. Det hade ju varit smidigt om gecko-mplayger-pluginet även fungerat för wma-ljud inbäddat i FF även på sr.se. Sedan har vi TV4 webbtv som jag måste köra med mplayer -playlist 'URL' i Terminalen. Det är ju också omständigt, varför fungerar inte mplayer-pluginet för FF där? Är det samma problem som på sr.se???HOLMEN skrev:Tyvärr vet jag inget om det, men jag ska kolla det med.ubot skrev:Fats är det ingen som har en förklaring på varför video fungerar inbäddad i FF på svt.se men inte ljud inbäddad i FF på sr.se?
Det här händer när jag kör mplayer "URL" i Terminalen med sr.ses URL:
Playing rtsp://lyssna-wm.sr.se/autorec/p1/sommar/srp1_2008-08-14_135959_1802_w4.wma.
Resolving lyssna-wm.sr.se for AF_INET6...
Couldn't resolve name for AF_INET6: lyssna-wm.sr.se
Resolving lyssna-wm.sr.se for AF_INET...
Connecting to server lyssna-wm.sr.se[213.132.105.117]: 554...
STREAM_LIVE555, URL: rtsp://lyssna-wm.sr.se/autorec/p1/sommar/srp1_2008-08-14_135959_1802_w4.wma
Stream not seekable!
file format detected.
Failed to initiate "audio/X-ASF-PF" RTP subsession: RTP payload format unknown or not supported
Exiting... (End of file)
Problemet är också att sr.se delar upp sina program i flera delar där den ena delen fortsätter efter den förra. Det leder till att om man kopierar och klistrar in url:en i VLC (och kanske samma i Mplayer) så spelas bara första delen och sedan tar det stopp. Jag har ingen möjlighet att kopiera och klistra in nästa del som med inbäddad spelar drar igång automatiskt.
Playing rtsp://lyssna-wm.sr.se/autorec/p1/sommar/srp1_2008-08-14_135959_1802_w4.wma.
Resolving lyssna-wm.sr.se for AF_INET6...
Couldn't resolve name for AF_INET6: lyssna-wm.sr.se
Resolving lyssna-wm.sr.se for AF_INET...
Connecting to server lyssna-wm.sr.se[213.132.105.117]: 554...
STREAM_LIVE555, URL: rtsp://lyssna-wm.sr.se/autorec/p1/sommar/srp1_2008-08-14_135959_1802_w4.wma
Stream not seekable!
file format detected.
Failed to initiate "audio/X-ASF-PF" RTP subsession: RTP payload format unknown or not supported
Exiting... (End of file)
Problemet är också att sr.se delar upp sina program i flera delar där den ena delen fortsätter efter den förra. Det leder till att om man kopierar och klistrar in url:en i VLC (och kanske samma i Mplayer) så spelas bara första delen och sedan tar det stopp. Jag har ingen möjlighet att kopiera och klistra in nästa del som med inbäddad spelar drar igång automatiskt.
Det här är ett trick som fungerar på svt.se iaf. Innan jag klickar på länken till fönstret som poppar upp med radiospelaren inbäddad i så rensar jag ut känslig data med Ctrl+Skift+Del i FF. När jag sedan klickar på länken som gör att sr.ses externa fönster med radiospelaren dyker upp så får jag möjlighet att välja vilket media-format jag vill använda. Där väljer jag bara Realplayer-alternativet längst ner, inget annat ikryssat. Då startar den inbäddade Mplayer och ljudet sätter igång efter lite "buffrande". Det är nog något med wma som inte fungerar med den ibädddade Mplayer i FF. Spelar jag rm-filen så fungerar Mplayer inbäddad i FF med gecko-mplayer-pluginet i FF.
Det hoppas jag verkligen inte.HOLMEN skrev:I Intrepid Ibex så blir det lika enkelt att installera support för Real Player och dyl som det är nu med Flash. Skulle hjälpa en men att se på klipp ifrån SVT och då fick jag den förfrågan. Fungerar utmärkt.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?