[LÖST]Hade windows installerade ubuntu

khsl

[LÖST]Hade windows installerade ubuntu

Inlägg av khsl »

Hej Det var så att jag installerade ubuntu i dag men jag hade läst på nättet att det skulle funka att köra windows och ubuntu och att man skulle få välja vilket operativsystem som skulle användas men så blev det inte för mig.

så nu undrar jag hur jag ska göra om för att göra rätt eller om det bara är någon inställning i ubuntu

tack i för hand
Senast redigerad av 1 khsl, redigerad totalt 18 gånger.
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hade windows installerade ubuntu

Inlägg av Tesla »

Du måste lägga dem på olika partitioner och du måste ha windows installerat först annars tar windows över.

Dessutom så kan inte windows läsa linux filsystem så vitt jag vet. Tvärt om fungerar dock även om jag inte tror att det fungerar bra.
khsl

Inlägg av khsl »

Okej Men Hur gör jag nu då? för att rädda mina grejer? finns windows kvar eller är det ubuntu över istället?
Tesla

Inlägg av Tesla »

Jag vet inte hur det ser ut. Tog du guidad installation när det kom till partitionerna så är allt redan borta skulle jag tro. Jag brukar ta manuell och lägga in systemet på en liten partition så att jag vet att det jag har på datorn klarar sig även om systemet inte gör det.

Gällande windows så ska du kunna komma åt dess diskar från ubuntu. Jag kunde det iaf när jag hade windows.
khsl

Inlägg av khsl »

inget fungerade så nu när jag skulle avinstallera allt så blev det pankaka av det så försöker fixa min dator nu
Tesla

Inlägg av Tesla »

Dela upp hårddisken på 3 nästa gång. har du 120gig så kan du dela så du har 105gig till /home, 4-6gig till ubuntu (kan ha mindre eller mer beroende på hur många program och sånt du använder, min root ligger på 4,6 gig använt nu och jag har massor av skräp installerat), 1gigi till växelutrymme och resten till windows. Det finns säkert mer optimala sätt att göra det på men detta fungerar i alla fall utmärkt för mig frånsett att jag inte har windows. Vill du installetra stora grejer på windows partitionen så får du givetvis ge den mer utrymme. Jag har lite dålig koll på hur stor en windowspartition ska vara men 7 gig bör räcka för själva systemet i alla fall.
khsl

Inlägg av khsl »

Tesla skrev:Dela upp hårddisken på 3 nästa gång. har du 120gig så kan du dela så du har 105gig till /home, 4-6gig till ubuntu (kan ha mindre eller mer beroende på hur många program och sånt du använder, min root ligger på 4,6 gig använt nu och jag har massor av skräp installerat), 1gigi till växelutrymme och resten till windows. Det finns säkert mer optimala sätt att göra det på men detta fungerar i alla fall utmärkt för mig frånsett att jag inte har windows. Vill du installetra stora grejer på windows partitionen så får du givetvis ge den mer utrymme. Jag har lite dålig koll på hur stor en windowspartition ska vara men 7 gig bör räcka för själva systemet i alla fall.

Det där är en mkt senare fråga just nu så strejkar allt och ingenting fungerar.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Men varför då inte bara installera om och installera rätt? Det är nog mycket svårare att lösa det på annat sätt.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Beroende på hur du gjorde installationen kan windows vara kvar, eller så installerades Ubuntu över windows. När du sätter på datorn, står det då alldeles i början, prcis innan Ubuntuloggan med den orangea stapeln kommer fram, med vit text på svart bakgrund, nånting i stil med "GRUB loading stage 1.5" Om det gör det så tryck Esc då, så kommer en meny upp där Windows ska vara med om det finns kvar.

En annan grej du kan kolla, under Platser uppe till vänster i Ubuntu, ser du nånting i stil med "100GB-media"? Isåfall kan det vara din gamla windowspartition.

Om du inte hittar windows nånstans så installera Partitionsredigerare genom Lägg till/ta bort, sen ligger det under System -> Administration. Starta den så ser du hur partitioneringen ser ut på dina hårddiskar (har man flera hårddiskar väljer man vilken hårddisk som ska visas uppe till höger)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
khsl

Inlägg av khsl »

Cadryc skrev:Beroende på hur du gjorde installationen kan windows vara kvar, eller så installerades Ubuntu över windows. När du sätter på datorn, står det då alldeles i början, prcis innan Ubuntuloggan med den orangea stapeln kommer fram, med vit text på svart bakgrund, nånting i stil med "GRUB loading stage 1.5" Om det gör det så tryck Esc då, så kommer en meny upp där Windows ska vara med om det finns kvar.

En annan grej du kan kolla, under Platser uppe till vänster i Ubuntu, ser du nånting i stil med "100GB-media"? Isåfall kan det vara din gamla windowspartition.

Om du inte hittar windows nånstans så installera Partitionsredigerare genom Lägg till/ta bort, sen ligger det under System -> Administration. Starta den så ser du hur partitioneringen ser ut på dina hårddiskar (har man flera hårddiskar väljer man vilken hårddisk som ska visas uppe till höger)

Okej men just nu funkar ingeting. Datorn hittar inte någon av mina hårdiskar så jag känner att det är rätt kört.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

khsl skrev: Okej men just nu funkar ingeting. Datorn hittar inte någon av mina hårdiskar så jag känner att det är rätt kört.
Sätt i Ubuntu-CD'en som jag antar att du gjorde från början.
Välj inte "install" utan "kör LiveCD".
Det tar en stund...
När Ubuntu är startat så kan se om du har kvar windowspartitionen och därmed all info som finns i windows.
Stanna kvar i LiveCD-läget så finns det massor av kunnigt folk som hjälpa dej här på forumet!
Observera att det går saktare än vanligt när man kör ett OS från en CD.

Tyvärr använder jag inte själv Ubuntu för tillfället så jag kan inte hjälpa dej med detaljerde instruktioner.
mvh rune
khsl

Inlägg av khsl »

Rune.K skrev:
khsl skrev: Okej men just nu funkar ingeting. Datorn hittar inte någon av mina hårdiskar så jag känner att det är rätt kört.
Sätt i Ubuntu-CD'en som jag antar att du gjorde från början.
Välj inte "install" utan "kör LiveCD".
Det tar en stund...
När Ubuntu är startat så kan se om du har kvar windowspartitionen och därmed all info som finns i windows.
Stanna kvar i LiveCD-läget så finns det massor av kunnigt folk som hjälpa dej här på forumet!
Observera att det går saktare än vanligt när man kör ett OS från en CD.

Tyvärr använder jag inte själv Ubuntu för tillfället så jag kan inte hjälpa dej med detaljerde instruktioner.
mvh rune

fatttade inte mkt av det du skrev men kan ju säga att datorn hittar inte hårdisken i huvetaget den finns inte i bios den finns ingen stans den är rätt inkopplad och allt men den finns inte enligt datorn så just nu vill jag bara ha WINDOWS på den men det går inte för att datorn hittar inte hårdisken så jag kan inte installera verken ubuntu eller windows. :'(
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Fungerar CD-läsaren så att du kan starta datorn från en CD?
Sätt i Ubuntu-CD'en när datorn är igång, starta om datorn, i ditt gäller nog Ctrl-Alt-Delete.
#rune
khsl

Inlägg av khsl »

Rune.K skrev:Fungerar CD-läsaren så att du kan starta datorn från en CD?
Sätt i Ubuntu-CD'en när datorn är igång, starta om datorn, i ditt gäller nog Ctrl-Alt-Delete.
#rune

Ja den funkar men varför ska jag trycka Ctrl-Alt-Delete?

tack så mycket för att du hjälper mej :D
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ctrl-+Alt+Delete är ett sätt att starta om datorn. Om du startar datorn med Ubuntuskivan i, får du då upp en meny som syns på de två första bilder på http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804

Då startar datorn från LiveCDn, om du inte ser detta så får du gå in i BIOS och ändra Bootordningen så att den bootar från CD före hårddisk.

När LiveCDn har startat så du är framme vid ett skrivbord så kan du kolla under Platser uppe till vänster om du ser nånting i stil med 110GB-media eller liknande. Eventuellt får du klicka på den två gånger, inte dubbelklick men två gånger.

I Liveläget kan du även använda Partitionsredigeraren, den finns på skivan och ligger under System -> Administration, eventuellt heter den Gparted.

Men du skrev i ett tidigare inlägg att hårddisken inte ens syns i bios, då låter det som hårdvarufel, tyvärr. Men prova med LiveCD.

khsl

Inlägg av khsl »

Cadryc skrev:Ctrl-+Alt+Delete är ett sätt att starta om datorn. Om du startar datorn med Ubuntuskivan i, får du då upp en meny som syns på de två första bilder på http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804

Då startar datorn från LiveCDn, om du inte ser detta så får du gå in i BIOS och ändra Bootordningen så att den bootar från CD före hårddisk.

När LiveCDn har startat så du är framme vid ett skrivbord så kan du kolla under Platser uppe till vänster om du ser nånting i stil med 110GB-media eller liknande. Eventuellt får du klicka på den två gånger, inte dubbelklick men två gånger.

I Liveläget kan du även använda Partitionsredigeraren, den finns på skivan och ligger under System -> Administration, eventuellt heter den Gparted.

Men du skrev i ett tidigare inlägg att hårddisken inte ens syns i bios, då låter det som hårdvarufel, tyvärr. Men prova med LiveCD.
NU funkar det i gen så nu skulle jag villja veta har snart installerat windows skulle gärna villja veta på svenska hur man gör för att få windows och ubuntu att fungera tillsammans
Senast redigerad av 1 khsl, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

khsl skrev:Har fått i gång en hårdisk nu och ska se vad jag kan göra
Gött :D

Kommer man åt sina filer från LiveCD så kan man iaf lägga över dom på tex en USBansluten hårddisk.

khsl

Inlägg av khsl »

Hehe Yepp men som sagt kan man få en bildad guide på hur man gör så att ubuntu och windows samspelar?
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Följ den här guiden:
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804

Det kritiska momentet är det som heter partitionering. Använd det som är förvalt som heter "Guidad - ändra storlek på ...". Välj INTE "Guidad - använd hela disken".
khsl

Inlägg av khsl »

hagelnut skrev:Följ den här guiden:
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804

Det kritiska momentet är det som heter partitionering. Använd det som är förvalt som heter "Guidad - ändra storlek på ...". Välj INTE "Guidad - använd hela disken".

tack så hemskt mkt! En sista sak bara Ska jag bara trycka nästa på partitioneringen? eller måste jag ställa in något där gillar inte den delen
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"