huawei och eee ubuntu
Re: huawei och eee ubuntu
In Ubuntu 8.04 you need to create the file /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules
Nu visade det sig att installern skapade filen själv.
Det står dock ofta en uppmaning att skapa en fil och skriva...
Hur gör jag det? När jag försökte fick jag besked att jag inte hade rättigheter.
Jag är ju på detta forum en ivrig förespråkare för att man skall vara tydlig, övertydlig.
Vi vill ju att så många som möjligt skall upptäcka Ubuntus fördelar.
Då måste vi också minimera nackdelarna, otydligheten.
Låt säga att vi har en helt ny användare som inte är så datavan och vill ha mobilt bredband på Ubuntu.
Det står öppna filen xxx i terminal och lägg till texten...
nog hade det väl varit enkelt att lägga till sudo gedit eller gedit?
Detta kan man ju omöjligt förstå av sig själv?
När man laddat ner en fil t.ex. vodafones mobile connector,
så kan man väl inte bara köra, man måste väl även göra den körbar, properties/execute?
Ubuntu jobbar ju med paket, inget installeras i onödan , windows lägger allt, gång på gång ovanpå vartannat.
Tyvärr tycker jag att ett forum fungerar som windows, information läggs på info utan system.
Om alla som skrev hade färdiga småsidor att hänvisa till.
"ladda ner filen xyz här (länk)
gör filen körbar (länk)
Skapa en fil / etc/ dev...
Hur?, (länk)
öppna fil i terminal
Hur? ( länk)
Om alla tog för vana att göra detta,alla hänvisar till samma länk som ligger färdig som ett paket. Det är ju inte så besvärligt det kan ju max handla om ett
dussintal viktiga adresser, återkommande, dessa kan man ju lätt ha i ett dokument och klippa och klistra.
Jag har propagerat för så många att pröva ubuntu, men stöter på patrull. Dom tycker det är för svårt.
På detta vis skulle inte informationen störa dom som redan vet, men vara ovärderlig hjälp för dom andra.
Nu visade det sig att installern skapade filen själv.
Det står dock ofta en uppmaning att skapa en fil och skriva...
Hur gör jag det? När jag försökte fick jag besked att jag inte hade rättigheter.
Jag är ju på detta forum en ivrig förespråkare för att man skall vara tydlig, övertydlig.
Vi vill ju att så många som möjligt skall upptäcka Ubuntus fördelar.
Då måste vi också minimera nackdelarna, otydligheten.
Låt säga att vi har en helt ny användare som inte är så datavan och vill ha mobilt bredband på Ubuntu.
Det står öppna filen xxx i terminal och lägg till texten...
nog hade det väl varit enkelt att lägga till sudo gedit eller gedit?
Detta kan man ju omöjligt förstå av sig själv?
När man laddat ner en fil t.ex. vodafones mobile connector,
så kan man väl inte bara köra, man måste väl även göra den körbar, properties/execute?
Ubuntu jobbar ju med paket, inget installeras i onödan , windows lägger allt, gång på gång ovanpå vartannat.
Tyvärr tycker jag att ett forum fungerar som windows, information läggs på info utan system.
Om alla som skrev hade färdiga småsidor att hänvisa till.
"ladda ner filen xyz här (länk)
gör filen körbar (länk)
Skapa en fil / etc/ dev...
Hur?, (länk)
öppna fil i terminal
Hur? ( länk)
Om alla tog för vana att göra detta,alla hänvisar till samma länk som ligger färdig som ett paket. Det är ju inte så besvärligt det kan ju max handla om ett
dussintal viktiga adresser, återkommande, dessa kan man ju lätt ha i ett dokument och klippa och klistra.
Jag har propagerat för så många att pröva ubuntu, men stöter på patrull. Dom tycker det är för svårt.
På detta vis skulle inte informationen störa dom som redan vet, men vara ovärderlig hjälp för dom andra.
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Vart har du hittat instruktionerna du följer ?
Lösningen för att flytta alt kopiera in text-filen du skapat är enligt nedan i terminalen.
Utgångsläget är att du står i den katalogen där du skapat filen, ligger den på skrivbordet och du har en
svensk installation kan du köra
under förutsättning att filen heter just "99-huawei.rules"
Lösningen för att flytta alt kopiera in text-filen du skapat är enligt nedan i terminalen.
Utgångsläget är att du står i den katalogen där du skapat filen, ligger den på skrivbordet och du har en
svensk installation kan du köra
Kod: Markera allt
sudo mv ~Skrivbord/99-huawei.rules /etc/udev/rules.d/
Du har inte skrivrättigheter i /etc/udev/rules.d/ som ordinarie användare,
använd sudo för att flytta in filen.
sudo mv 99-huawei.rules /etc/udev/rules.d/
alt nedan för att kopiera..
sudo cp 99-huawei.rules /etc/udev/rules.d/
Linux - Bringing back the joy of computing
"Vart har du hittat instruktionerna du följer ? "
Ja eftersom det tog 2 dagar inkl. en clean install, så vet jag inte,är rent snurrig.
Det visade sig ju också att det script(?) jag laddade ner skapade filen.
Här har vi ju just detta jag menar " sudo mv och sudo cp"
det är naturligtvis lätt och självklart för många, men alla vi andra?
Det går ju inte att veta detta utifrån infon skapa en fil som heter...
Det hade ju egentligen varit så lätt för den som bidrar med infon att skriva ALLT man behöver så att man bara behövt klistra in det i terminal.
Som jag sagt, bättre och hjälpsammare forum står inte att finna, men tyvärr, Ubuntu blir inte lätt när infon är för dom som redan begriper mycket.
Sedan är det ju en annan sak att jag personligen oftast tycker att detta med att stöta på patrull gör att man tvingas förkovra sig,
i synnerhet om det löser sig så småningom.
Ja eftersom det tog 2 dagar inkl. en clean install, så vet jag inte,är rent snurrig.
Det visade sig ju också att det script(?) jag laddade ner skapade filen.
Det hade ju egentligen varit så lätt för den som bidrar med infon att skriva ALLT man behöver så att man bara behövt klistra in det i terminal.
Som jag sagt, bättre och hjälpsammare forum står inte att finna, men tyvärr, Ubuntu blir inte lätt när infon är för dom som redan begriper mycket.
Sedan är det ju en annan sak att jag personligen oftast tycker att detta med att stöta på patrull gör att man tvingas förkovra sig,
i synnerhet om det löser sig så småningom.
Jag vet inte om ni andra har problem med er eee ubuntu. För mig fungerar allting utan något som heslt problem. När det gäller 3G modemet använde jag den här länken http://www.betavine.net/bvportal/web/linux_drivers
- Beakon
Det var just därför jag undrade, dom ställen jag har sett denna fil avhandlas har just kompletta instruktioner funnits i och med att det krävs några handlag som inte är glasklara för nybörjare.lasseroth skrev:"Vart har du hittat instruktionerna du följer ? "
Skall försöka leta
klistrar i tråd om jag hittar
- Beakon
Näe, inte hela världen, nu är det igång och funkar det som är huvudsaken.lasseroth skrev:Skall försöka leta
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag förstår inte varför ingen tipsar om umtsmon som alltid har fungerat för mig på ubuntu 7.10-8.10 och som jag använder på eeebuntu just nu.
http://umtsmon.sourceforge.net/
http://umtsmon.sourceforge.net/