RAM-minnestöd [LÖST]

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
ckpat
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

RAM-minnestöd [LÖST]

Inlägg av ckpat »

tjenna allihopa!
jag undrar hur mkt RAM-minne windows vista (32 bit OCH 64 bit), OS X (10.5 leopard... alltså 64 bit), ubuntu (32 bit OCH 64 bit) och andra linux operativsystem stödjer/kan använda/kan ha som mest...

Tack till allihopa för alla eventuella svar!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: RAM-minnestöd

Inlägg av Hund »

x86 kan adressera upp till 3,12 GB RAM och 64-bitars kan adressera mer än du någonsin kommer att ha plats med. Tror gränsen går på typ 16.8 miljoner Terabyte RAM? :D

Edit:

Kanske ska tillägga att det finns andra flaskhalsar som sätter stopp för dom där 16.8 miljoner TB.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ckpat

Inlägg av ckpat »

Hund skrev:x86 kan adressera upp till 3,12 GB RAM och 64-bitars kan adressera mer än du någonsin kommer att ha plats med. Tror gränsen går på typ 16.8 miljoner Terabyte RAM? :D
"64-bitars adressering av upp till 16 exabyte virtuellt minne och 4 terabyte fysiskt minne"... betyder det att den kan ta 4 tb RAM-minne? (information från apples hemsida om OS X och 64bit arkitektur)

http://www.kingston.com/windowsvista/vista_faq.asp
här säger dom (vad jag fattar det som) att max memory på windows home basic (64-bit) är 8 gig, home premium (64 bit) är 16 gig och på dom andra 3 (buisness, ultimate och enterprise.. alla 64-bit) är max 128 gig.
snackar dom om RAM eller? och har dom fel då?

jag läste nånstans att ubuntu 64 bit bara tog 4 gig ram som mest, det är helt fel va?
min bror (och jag) har alltid hört att vista (64bit) bara kan ta 4 gig som mest... är det också fel då?

Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Q: Hur mycket minne stödjer XP/Vista 64-bit?
XP samt Vista business, enterprise och ultimate: 128 GiB. Vista home premium 16 GiB och home basic 8 GiB.
Observera att det är gränsen som microsoft kan ändra i efterhand (t.ex. med service pack), då de t.ex. ökat server 2003 enterprise x86-64 från 64 GiB till 1 TiB och sist till 2 TiB.
http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=787522

Jisses vad fräkt! Windows.. ::) Ubuntu (Och Linux för den delen) har ingen begränsning av detta slag.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Den teoretiska gränsen är 2^64, vilket som sagt är j***gt mycket!

Dock så brukar det vara mindre i praktiken. Men jag hittar dock inget... Läste dock någon som kört standard-fedora 64bitars på en maskin med 48GiB RAM, så det kanske är möjligt att man kan köra med 16.8 exabyte utan att ändra något?

Hur som hellst så lär du inte ha råd att köpa en dator som har så mycket RAM på ett bra tag. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
ckpat

Inlägg av ckpat »

Hund skrev:
Q: Hur mycket minne stödjer XP/Vista 64-bit?
XP samt Vista business, enterprise och ultimate: 128 GiB. Vista home premium 16 GiB och home basic 8 GiB.
Observera att det är gränsen som microsoft kan ändra i efterhand (t.ex. med service pack), då de t.ex. ökat server 2003 enterprise x86-64 från 64 GiB till 1 TiB och sist till 2 TiB.
http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=787522

Jisses vad fräkt! Windows.. ::) Ubuntu (Och Linux för den delen) har ingen begränsning av detta slag.
Okej, coolt! men hur är det med OS X då? (för jag vet inte om jag fattade deras hemsida riktigt rätt...)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

64-bitars adressering av upp till 16 exabyte virtuellt minne och 4 terabyte fysiskt minne
Med Virtuellt menar dom väl sekundärminne (Swap) och fysisk minne primärminne (RAM). :)
Användarvisningsbild
ckpat

Inlägg av ckpat »

Hund skrev:
64-bitars adressering av upp till 16 exabyte virtuellt minne och 4 terabyte fysiskt minne
Med Virtuellt menar dom väl sekundärminne (Swap) och fysisk minne primärminne (RAM). :)
okej, coolt, det visste jag inte :)
så man kan ungefär säga att om man skaffar 64 bit operativsystem så kommer RAM-minnesstödet inte va ett problem på många år framöver?.... jamen dåså.. då har jag fått alla svar som jag behöver och tack så hemst mkt "Hund" för att du svarade så bra och snabbt:)

EDIT: och tack till Emil.s med (jag såg inte ditt inlägg förren nu)
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"