Det borde vara utvecklaren av applikationen som ska be om ursäkt. Det är sådant här som ger Linux dåligt rykte.
Tyckte att Plasmoids var lite coola så jag körde in KDE4 på en testburk. Upptäckte att att det gick att installera nya Plasmoider via GUI:t men det fanns bara en att installera från nätet och ingen av de jag laddade ner manuellt gick att installera från fil. Så jag försökte köra enligt utvecklarens instruktioner men gav snart upp pga att det ena efter det andra saknades.
Jag tycker det är riktigt kass att det ska vara så här efter så många år. Då menar jag inte bara Plasmoids. Hittar man ett prog (eller en nyare version) man vill använda så är man rökt om det inte finns i apt. Ok, det är gratis men ska Linux ut till den stora massan så funkar det inte att som utvecklare bara göra halva jobbet.
KDE-look, app borde ha ett ansvar att bara publicera apps som funkar out of the box eller märka dem klart och tydligt som Alpha, Beta versioner.
Ursäkta trådkapningen men jag hittade inte något lämpligt forum att ventilera i.
Enklare installation? (från Plasmoids i KDE 4)
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Enklare installation? (från Plasmoids i KDE 4)
Senast redigerad av 1 bernt, redigerad totalt 18 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Installera Plasmoids i KDE 4
Beroenden är svåra att lösa, oavsätt miljö. Det är inget linux specifikt. Dock är det så att du lättare som vanlig användare i linux kommer i en situation där du som användare behöver bygga ett program själv.
Jag försökte kunna debug kompilera ett program i visual studio en hel dag innan jag gav upp på grund av beroende problem.
Men din poäng är ändå giltig, det är inte lätt att köra de senaste versionerna av ett program. Man måste kunna kompilera och reda ut beroenden. Som vanlig användare är det bara att hoppas att någon lägger upp en backportversion. Personligen lider jag inte av att inte köra senaste versionen.
Du är dock väldigt oförskämt att klaga på utvecklaren, det är kontraproduktivt. Många som lägger upp sina grejor är personer som gör saker på sin fritid och klagar på det viset kommer de att sluta. Vill du ha saker som fungerar out of the box får du hålla dig till förråden.
Jag försökte kunna debug kompilera ett program i visual studio en hel dag innan jag gav upp på grund av beroende problem.
Men din poäng är ändå giltig, det är inte lätt att köra de senaste versionerna av ett program. Man måste kunna kompilera och reda ut beroenden. Som vanlig användare är det bara att hoppas att någon lägger upp en backportversion. Personligen lider jag inte av att inte köra senaste versionen.
Du är dock väldigt oförskämt att klaga på utvecklaren, det är kontraproduktivt. Många som lägger upp sina grejor är personer som gör saker på sin fritid och klagar på det viset kommer de att sluta. Vill du ha saker som fungerar out of the box får du hålla dig till förråden.
-
Oförskämt, kanske. Kontraproduktivt, tvärtom.mcNisse skrev:
Du är dock väldigt oförskämt att klaga på utvecklaren, det är kontraproduktivt.
Detta är också lite typiskt Linux. Kommentaren "Klaga inte utan fixa det själv då" har man sett några gånger. Jag har full respekt och föståelse för de som lägger ner sin tid på utveckling och sedan ger bort prylarna gratis.mcNisse skrev: Många som lägger upp sina grejor är personer som gör saker på sin fritid och klagar på det viset kommer de att sluta. Vill du ha saker som fungerar out of the box får du hålla dig till förråden.
Vad jag är ute efter är det borde inte vara så besvärligt att installera tex en enkel Plasmoid. Särskilt inte som det finns ett färdigt verktyg i KDE4 för att göra just detta. Varför har inte utvecklaren anpassad sin applikation för detta?. Tidsbrist, för svårt, överskattning av användaren, ointresse?
Såna här småsaker gör ju att man blir frustrerad och slutar använda Linux oavsett om utvecklarna är justa och ger bort sina prylar.
- mcNisse
Klaga är oftast kontraproduktivt, det är helt klart så om man begär en ursäkt för att det är fel.
Berätta vad som är fel är bättre. Positiv feedback ska det vara även när man felrapporterar.
Berätta vad som är fel är bättre. Positiv feedback ska det vara även när man felrapporterar.
Det är inte alls vad jag säger. Jag säger att om man vill ha saker som bara fungerar ska man hålla sig till förråden.bernt skrev:mcNisse skrev: Många som lägger upp sina grejor är personer som gör saker på sin fritid och klagar på det viset kommer de att sluta. Vill du ha saker som fungerar out of the box får du hålla dig till förråden.
Detta är också lite typiskt Linux. Kommentaren "Klaga inte utan fixa det själv då" har man sett några gånger. Jag har full respekt och föståelse för de som lägger ner sin tid på utveckling och sedan ger bort prylarna gratis.
-
Ok, jag menar inte att utvecklaren ska be om ursäkt för att det är något fel i applikationen. Däremot framgår det inte alltid vad som krävs av användaren för att det ska fungera som det är tänkt. Det är det som är frustrerande. Ibland finns det en textfil med instruktioner men hur ofta läser man tex manualen till TV:n osv, och det är inte alltid det finns ens en hemsida med instruktioner utan man blir hänvisad till en tråd som är 30 sidor lång med en kass sökfunktion.mcNisse skrev:Klaga är oftast kontraproduktivt, det är helt klart så om man begär en ursäkt för att det är fel.
Det är inte alls vad jag säger. Jag säger att om man vill ha saker som bara fungerar ska man hålla sig till förråden.bernt skrev:mcNisse skrev: Många som lägger upp sina grejor är personer som gör saker på sin fritid och klagar på det viset kommer de att sluta. Vill du ha saker som fungerar out of the box får du hålla dig till förråden.
Detta är också lite typiskt Linux. Kommentaren "Klaga inte utan fixa det själv då" har man sett några gånger. Jag har full respekt och föståelse för de som lägger ner sin tid på utveckling och sedan ger bort prylarna gratis.
Att hålla sig till förråden (tack alla som jobbar med att kvalitetssäkra dessa applikationer) är ju klart bäst men samtidigt trist och begränsade. Känns inte alls som det är det Linux står för.
Det verkar som Linux på skrivbordet äntligen är på gång på alvar och då vore synd om såna här enkla "misstag" skrämmer bort användarna.
Senast redigerad av 1 bernt, redigerad totalt 18 gånger.
- mcNisse
Re: Varför är den svårt att kompilea själv? (från Plasmoids i KD
Jag tagit ur denna diskussion från http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=191&t=30742
(Inte längre en trådkapning)
(Inte längre en trådkapning)
-
Re: Varför är den svårt att kompilea själv? (från Plasmoids i KD
Tack.
Jag blir lite undrande på varför utvecklaren inte gör mer för att underlätta installationen för användaren när utvecklaren lagt ner tid och energi för att skapa ett program och vill dela med sig av det?
På KDE-look ligger flera Plasmoider men bara en dyker upp i GUI:t för plasmoider. Jag antar att det är upp till utvecklaren om man vill att applikationen ska dyka upp där. Jag skulle tänka mig att använda flera av dessa men det är för mycket meck.
Tänk den stackars användaren som fått nog av Vista och vill köra Kubuntu och har hittat ett litet roligt program som inte finns i apt. Vadå kompilera? Jag vill bara installera och köra programmet.
Tyvärr är nog detta en av de största nackdelarna med Linux (bortsett från fonterna).
Vad ska man göra då? Få utvecklarna att packetera sina applikationer? Skapa en universel installerare? Har sett några försök men de verkar inte ha spridit sig till alla distarna.
OpenSUSE har så att man kan installera applikationer direkt från hemsidan. Kanske utvecklarna skulle ha något liknande på sin hemsida och någon typ av kvalitetsmärkning från varje dist som kan installera från sidan?
Jag blir lite undrande på varför utvecklaren inte gör mer för att underlätta installationen för användaren när utvecklaren lagt ner tid och energi för att skapa ett program och vill dela med sig av det?
På KDE-look ligger flera Plasmoider men bara en dyker upp i GUI:t för plasmoider. Jag antar att det är upp till utvecklaren om man vill att applikationen ska dyka upp där. Jag skulle tänka mig att använda flera av dessa men det är för mycket meck.
Tänk den stackars användaren som fått nog av Vista och vill köra Kubuntu och har hittat ett litet roligt program som inte finns i apt. Vadå kompilera? Jag vill bara installera och köra programmet.
Tyvärr är nog detta en av de största nackdelarna med Linux (bortsett från fonterna).
Vad ska man göra då? Få utvecklarna att packetera sina applikationer? Skapa en universel installerare? Har sett några försök men de verkar inte ha spridit sig till alla distarna.
OpenSUSE har så att man kan installera applikationer direkt från hemsidan. Kanske utvecklarna skulle ha något liknande på sin hemsida och någon typ av kvalitetsmärkning från varje dist som kan installera från sidan?