Batteritid i laptop samt USB WLAN adapter

Mark
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Batteritid i laptop samt USB WLAN adapter

Inlägg av Mark »

Hejsan

Först ville jag bara säga att jag inte har något problem med WLAN adaptern...det var ju bara att stoppa in den...haha. Sen funkade det. Helt otroligt.

Hursomhelst. Jag har lite frågor om batteritiden i min laptop. Jag fick den begagnad, men det skulle inte vara något fel på den. Men kanske är bateriet lite slutkört? Det är en SOny Vaio SZ (nånting),1-2 år gammal (?). Jag vet att WLAN-et drar en del och de e inräknat. Jag sänker ljusstyrkan på LCD'n så det går att se men väldigt svagt. Jag tog bort alla extra-effekter....finns det något mer lätt jag kan göra?

Det sitter ett "monster" grafikkort i denna tydligen. Kan de va så att den suger ganska mycket batteri?

Det finns en knappsom det står "Stamina" och "Speed", men den funkar bara genom att jag startar om hela datorn eftersom jag inte kör windows. Om jag gör så att jag kör på "stamina" läget så blir skärmen muppad och jag får svarta ramar runt ett litet, centrerat Ubuntu och den säger att den inte kan förstå mina grafikinställningar.

Hejhopp
Bild
Emill

Re: Batteritid i laptop samt USB WLAN adapter

Inlägg av Emill »

Kan tipsa om den här domänen: http://www.lesswatts.org/projects/powertop/
Där finns tips och länkar m.m. Det enklaste du kan göra är att stänga av datorn/viloläge när du inte använder den. Annars bör du ha ett öga på cpu-mätaren som du kan lägga till i panelen: "Systemövervakare" heter den.
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

Kan även tipsa om den här guiden för cpu-skalning. http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... lning.html .
Väldigt bra sätt att spara på ström. Om din processor stödjer det.
Användarvisningsbild
felham
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av felham »

När batteriet på min laptop tar slut, så stängs Kubuntu ner helt och hållet. Det är inga varningar, inget vänte/viloläge eller nånting. Ska det verkligen vara så eller är det min dator som är knäpp på nåt sätt?
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.
Mark

Inlägg av Mark »

felham skrev:När batteriet på min laptop tar slut, så stängs Kubuntu ner helt och hållet. Det är inga varningar, inget vänte/viloläge eller nånting. Ska det verkligen vara så eller är det min dator som är knäpp på nåt sätt?
Det där vet jag man kan ställa in genom att klicka (eller högerklicka) på batteriikonen längst upp till höger (i vanliga ubuntu iaf).
Bild
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"