Installera Plasmoids i KDE 4

Evil-Duck
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Installera Plasmoids i KDE 4

Inlägg av Evil-Duck »

Tja

Jag försöker installera några plasmoids men det funkar inte så bra. Jag följde instruktionerna på kde-look.org hemsida
men när jag skriver in:

Kod: Markera allt

sudo cmake -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=`kde4-config --prefix` .. 
i terminalen så får jag svar:

-- Check for working C compiler: /usr/bin/gcc
-- Check for working C compiler: /usr/bin/gcc -- broken
CMake Error: The C compiler "/usr/bin/gcc" is not able to compile a simple test program.
It fails with the following output:
 /usr/bin/make -f CMakeFiles/cmTryCompileExec.dir/build.make CMakeFiles/cmTryCompileExec.dir/build
make[1]: Entering directory `/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/build/CMakeFiles/CMakeTmp'
/usr/bin/cmake -E cmake_progress_report /home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/build/CMakeFiles/CMakeTmp/CMakeFiles 1
Building C object CMakeFiles/cmTryCompileExec.dir/testCCompiler.o
/usr/bin/gcc   -o CMakeFiles/cmTryCompileExec.dir/testCCompiler.o   -c /home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/build/CMakeFiles/CMakeTmp/testCCompiler.c
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/build/CMakeFiles/CMakeTmp/testCCompiler.c:4:19: error:stdio.h: No such file or directory
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/build/CMakeFiles/CMakeTmp/testCCompiler.c: In function‘main’:
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/build/CMakeFiles/CMakeTmp/testCCompiler.c:12: warning:incompatible implicit declaration of built-in function ‘printf’
make[1]: *** [CMakeFiles/cmTryCompileExec.dir/testCCompiler.o] Error 1
make[1]: Leaving directory `/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/build/CMakeFiles/CMakeTmp'
make: *** [cmTryCompileExec/fast] Error 2

CMake will not be able to correctly generate this project.
CMake Error: your CXX compiler: "CMAKE_CXX_COMPILER-NOTFOUND" was not found.   Please set CMAKE_CXX_COMPILER to a valid compiler path or name.
-- Configuring done 
Det verkar vara något fel på gcc, men vad det är vet jag inte. Är det någon som har tips eller idér på vad som kan vara fel? ???
tack i för hand :)
/Anders
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installera Plasmoids i KDE 4

Inlägg av mcNisse »

Du saknar stdio.h. Prova att installera build-essential som i sin tur drar in libc6-dev som borde innehålla stdio.h och alla andra header filer.

sudo apt-get build-essential
Evil-Duck

Inlägg av Evil-Duck »

Tackar för det snabba svaret.
jag installerade build-essential och nu verkar den bygga/ compliera rätt. Men det är fortfarande något fel
får svaret:

g --prefix` ..
-- Check for working C compiler: /usr/bin/gcc
-- Check for working C compiler: /usr/bin/gcc -- works
-- Check size of void*
-- Check size of void* - done
-- Check for working CXX compiler: /usr/bin/c++
-- Check for working CXX compiler: /usr/bin/c++ -- works
CMake Error: ERROR: cmake/modules/FindKDE4Internal.cmake not found in /home/evil-duck/.kde4/share/apps;/usr/lib/kde4/share/kde4/apps
-- Configuring done 
när jag skriver

sudo cmake -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=`kde4-config --prefix` .. 
tack i förhand ;D
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

kde4-config --prefix vad ger det för resultat? Jag tror att den letar efter filer under den katalogen.

Jag har filen under CMAKE_INSTALL_PREFIX/share/apps/cmake/modules/FindKDE4Internal.cmake
Evil-Duck

Inlägg av Evil-Duck »

får tillbaka

/usr/lib/kde4
så den läser från fel katalog? kan jag ända det på något sätt?

tack för du tar din tid ;D
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Kan det vara så att du saknar dev-paketen för kde4?
Du kan kolla vad du har installerat med detta kommando:

dpkg -l | grep kde4 | grep dev
Jag bygger från trunk och jag håller själv på att lära mig hur detta går till så jag har beroenderna lite annorlunda.
Evil-Duck

Inlägg av Evil-Duck »

får svar

ii  kdesdk-dev-kde4                            4:4.0.3-0ubuntu4  development files for the KDE4 sdk module
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Jag har tittat lite, .cmake filer ligger i kdelibs. Du behöver mao devpaketet för kdelibs. Tror det heter kdelibs5-dev. Så heter paketet i gutsy aif.
Evil-Duck

Inlägg av Evil-Duck »

Tack så jätte mycket för hjälp, jag var tvungen att lägga till libplasma-dev så funkade det
men nu fastnade jag vid nästa steg ::) när jag skriver in

make
så får jag

[ 12%] Generating plasma_applet_am3rok_automoc.cpp
Generating infodisplay.moc
Generating infowidget.moc
Generating infodialog.moc
Generating buttonwidget.moc
Generating amarok_client.moc
Generating infowidgetplasma.moc
Scanning dependencies of target plasma_applet_am3rok
[ 25%] Building CXX object CMakeFiles/plasma_applet_am3rok.dir/plasma_applet_am3rok_automoc.o
[ 37%] Building CXX object CMakeFiles/plasma_applet_am3rok.dir/amarok_client.o
In file included from /home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:28:
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.hpp:31:33: error: QGraphicsLinearLayout: No such file or directory
In file included from /home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:29:
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/buttonwidget.hpp:37:27: error: QGraphicsWidget: No such file or directory
In file included from /home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:28:
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.hpp:71: error: ISO C++ forbids declaration of ‘QGraphicsLinearLayout’ with no type
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.hpp:71: error: expected ‘;’ before ‘*’ token
In file included from /home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:29:
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/buttonwidget.hpp:43: error: expected class-name before ‘{’ token
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/buttonwidget.hpp:48: error: expected `)' before ‘*’ token
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/buttonwidget.hpp:57: error: ‘Qt::SizeHint’ has not been declared
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/buttonwidget.hpp:66: error: ISO C++ forbidsdeclaration of ‘QGraphicsLinearLayout’ with no type
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/buttonwidget.hpp:66: error: expected ‘;’ before ‘*’ token
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/buttonwidget.hpp:43: warning: ‘class ButtonWidget’ has virtual functions but non-virtual destructor
In file included from /home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:30:
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/infowidgetplasma.hpp:44: error: expected `)' before ‘*’ token
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/infowidgetplasma.hpp:46: error: ‘Qt::SizeHint’ has not been declared
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp: In constructor ‘AmarokClient::AmarokClient(QObject*, const QVariantList&)’:
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:49: error: ‘IgnoreAspectRatio’ is not a member of ‘Plasma’
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:49: error: ‘setAspectRatioMode’ was not declared in this scope
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp: In member function ‘virtual void AmarokClient::init()’:
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:57: error: ‘main_layout’ was not declared in this scope
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:57: error: expected type-specifier before ‘QGraphicsLinearLayout’
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:57: error: expected `;' before ‘QGraphicsLinearLayout’
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:63: error: no matching function for call to ‘ButtonWidget::ButtonWidget(AmarokClient* const)’
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/buttonwidget.hpp:43: note: candidates are: ButtonWidget::ButtonWidget()
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/buttonwidget.hpp:43: note:                 ButtonWidget::ButtonWidget(const ButtonWidget&)
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:65: error: no matching function for call to ‘AmarokClient::connect(ButtonWidget*&, const char [32], AmarokClient* const, const char [30])’
/usr/include/qt4/QtCore/qobject.h:196: note: candidates are: static bool QObject::connect(const QObject*, const char*, const QObject*, const char*, Qt::ConnectionType)
/usr/include/qt4/QtCore/qobject.h:297: note:                 bool QObject::connect(const QObject*, const char*, const char*, Qt::ConnectionType) const
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:72: error: no matching function for call to ‘InfoWidgetPlasma::InfoWidgetPlasma(AmarokClient* const)’
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/infowidgetplasma.hpp:39: note: candidates are: InfoWidgetPlasma::InfoWidgetPlasma()
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/infowidgetplasma.hpp:39: note:   InfoWidgetPlasma::InfoWidgetPlasma(const InfoWidgetPlasma&)
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp: In member function ‘voidAmarokClient::recalculateGeometry()’:
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:114: error: ‘contentsRect’ was not declared in this scope
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:129: error: ‘getContentsMargins’ was not declared in this scope
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:150: error: ‘setPreferredSize’ was not declared in this scope
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp: In member function ‘voidAmarokClient::constraintsEvent(Plasma::Constraints)’:
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:160: error: ‘setSizePolicy’ was not declared in this scope
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:161: error: ‘setMinimumWidth’ was not declared in this scope
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:164: error: ‘setSizePolicy’ was not declared in this scope
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:165: error: ‘setMinimumHeight’ was not declared in this scope
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:168: error: ‘setSizePolicy’ was not declared in this scope
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp: In member function ‘virtual void AmarokClient::mousePressEvent(QGraphicsSceneMouseEvent*)’:
/home/evil-duck/plasma-am3rok-0.4/amarok_client.cpp:256: error: ‘contentsRect’ was not declared in this scope
make[2]: *** [CMakeFiles/plasma_applet_am3rok.dir/amarok_client.o] Error 1
make[1]: *** [CMakeFiles/plasma_applet_am3rok.dir/all] Error 2
make: *** [all] Error 2
hehe känns lite som murphys law det här :)
ber om ursäkt för all besvär :-\
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Vilken version av qt har du? QGraphicsLinearLayout är ny i qt4.4.
Har du läst readme filen? Det brukar finnas en sådan och du brukar hitta beroenden i den.
Evil-Duck

Inlägg av Evil-Duck »

jag har qt 4.0

Hur installerar jag 4.4 ?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det här är ett sätt:
http://techbase.kde.org/Getting_Started ... uisites#Qt

Ett enklare sätt är att lägga till backport förrådet. Kollar man http://packages.ubuntu.com/hardy-backports/allpackages så finns det qt4 libbar som verkar vara version 4.4.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"