Har inte rättigheterna på xorg.onf, trots att jag är admin ?!

Arias

Inlägg av Arias »

Hej,
jag har tidigare kunnat ändra och hantera xorg.conf. men nu helt plötsligt kan jag inte göra det, det står att den är skrivskyddad och jag kan inte ändra det. Trots att jag är admin och ända inloggningen förutom root. det står att ajg inte är ägaren ?!

Och att root äger xorg.conf. hur kan man ändra det ?!

Tack på förhand :)

//arias
Okänd

Inlägg av Okänd »

prova med

Kod: Markera allt

gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
då öppnar du xorg.conf i admin
Arias

Inlägg av Arias »

tack så mycket, det funkade ! :)

Finns det inget sätt så man slipper göra så varje gång ?
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Det är inte som i Windows att man är inloggad som admin helatiden, du är BARA inloggad som admin (sudo) när du gör något som kräver det, så fort du är klar så är du det inte. Detta gör det mycket svårare för virus och annat skit att ta över datorn! :)
Arias

Inlägg av Arias »

[quote="TheOne"]Det är inte som i Windows att man är inloggad som admin helatiden, du är BARA inloggad som admin (sudo) när du gör något som kräver det, så fort du är klar så är du det inte. Detta gör det mycket svårare för virus och annat skit att ta över datorn! :)[/quote]
aha, ok. då fattar jag. men hur kommer det säg att jag hade rättigheterna från början ? men att de nu helt plötsligt försvan. då jag inte har gjort något anorlunda. utan andvänt filerna som vilka filer som helst ?

Edit: vad är komandot för att ta bort en fil i admin läge?
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="Arias"]Edit: vad är komandot för att ta bort en fil i admin läge?[/quote]
I terminalen:

sudo rm <filen>

tror det till 99 %! :rolleyes:
Arias

Inlägg av Arias »

[quote="TheOne"][quote="Arias"]Edit: vad är komandot för att ta bort en fil i admin läge?[/quote]
I terminalen:

sudo rm <filen>

tror det till 99 %! :rolleyes:[/quote]
så sant som det är sagt, tack så mkt
Okänd

Inlägg av Okänd »

gksudo och sudo är kommandot du sätter framför andra kommandon när du ska göra något som kräver administratörsrättigheter (som t.ex att ändra en systemfil). Skillnaden mellan gksudo och sudo är att gksudo ska användas när du kör grafiska program (som t.ex Nautilus eller Pakethanteraren Synaptic) medans sudo används mest när du använder Terminal-baserade program (som rm, vi, nano).

Om du t.ex skulle vilja ta bort en fil som bara en administratör kan ta bort så skriver du följande:

Kod: Markera allt

sudo rm sökvägen_till_filen
där sökvägen_till_filen anger var i ditt system system finns, t.ex /etc/X11/xorg.conf .

Så som du nog förstår så är det alltså rm som används när man vill ta bort filer.

Tänk alltid igenom innan du börjar ta bort filer eller annat med administrativa rättigheter, om du råkar ta bort en viktig fil så kan det ställa till sig för dig.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"