custom buntu, (backup?)

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

custom buntu, (backup?)

Inlägg av Tesla »

Jag installerar om mitt OS ca 1 gång i veckan (känns det som) eftersom jag inte kan hålla mig ifrån att pilla på saker som jag inte begriper. Det jag undrar då är om man kan göra någon egen trevlig liten installationskiva där så att jag slipper ladda ner de program jag använder varje gång. Har visserligen kommit på att man kan fylla på med hur många paket man vill efte sudo apt-get install vilket underlättar en hel del, men ändå vore det skönt om allt jag ville ha fanns med från början.

Det jag frågar efter kanske är en backup-skiva? jag vet inte riktigt eftersom jag aldrig haft en backup på någonting som har med datorn att göra överhuvud taget eftersom jag aldrig känt något behov av det. Om nu det är fallet; hur gör man en sådan?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: custom buntu, (backup?)

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Jag installerar om mitt OS ca 1 gång i veckan (känns det som) eftersom jag inte kan hålla mig ifrån att pilla på saker som jag inte begriper. Det jag undrar då är om man kan göra någon egen trevlig liten installationskiva där så att jag slipper ladda ner de program jag använder varje gång. Har visserligen kommit på att man kan fylla på med hur många paket man vill efte sudo apt-get install vilket underlättar en hel del, men ändå vore det skönt om allt jag ville ha fanns med från början.

Det jag frågar efter kanske är en backup-skiva? jag vet inte riktigt eftersom jag aldrig haft en backup på någonting som har med datorn att göra överhuvud taget eftersom jag aldrig känt något behov av det. Om nu det är fallet; hur gör man en sådan?
SystemRescueCd innehåller programet Partimage som kan spara/återställa image-filer. Jag har inte använt det själv, men det låter ju som ngt som kanske kan passa. Kan även komprimera image-filerna med gzip ner till 40% av partitionens ursprungliga innehåll och även splitta upp imagen på flera DVD om man har VÄLDIGT mycet grejjer på rotpartitionen. Om jag fattat det rätt så skall man även kunna spara imagefilen på t.ex. sin /home-partition och återställa rotpartitionen därifrån m.h.a. SystemRescueCd. Usch, nu måste jag prova det själv känner jag :).
Tesla

Inlägg av Tesla »

Det där låter ju allderles lysande. Jag ska testa det när jag krashar systemet igen vilket troligtvis inte dröjer. Tack för hjälpen
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Det där låter ju allderles lysande. Jag ska testa det när jag krashar systemet igen vilket troligtvis inte dröjer. Tack för hjälpen
Liten update. Det funkade alldeles utmärkt. Min 3,4 GB rotpartition blev efter gzip-komprimering 1,7 GB. Med omboot tog det väl ca. 30 minuter med 13 min för skapandet av image-filen.

Du bör nog ta en imagefil innan du krashar systemet, annars är det inte så mycket lönt. Annars har du ju ingen fungerade avbildning att återställa till. Ett tips kan ju vara att först göra en separat /home-partition först, om du inte redan har det. Annars kan kanske avbildningen av / bli lite stor för att lagra den på en DVD om man vill det.

Det går naturligtvis inte heller att spara avbildningen på samma partition som skall avbildas. Partitionen som skall avbildas måste vara omonterad när avbildningen görs (av lätt insedda skäl).
Tesla

Inlägg av Tesla »

Nej jag har för mycket skit installerat nu för att det ska göra en bra backup. Jag skulle ha gjort det för över 1 vecka sedan i så fall :P

Hur avmonterar man en root-partition och samtidigt har datorn igång??
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

Tesla skrev: Hur avmonterar man en root-partition och samtidigt har datorn igång??
du bootar med live-cd'n då du gör en backup eller återställning med partimage, på så sätt så monteras ej rootpartitionen.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"