Ändra port i VNC?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
iTommy

Ändra port i VNC?

Inlägg av iTommy »

Tjena,
Kan någon vänlig person tala om för mig hur jag ändrar porten i den inbyggda VNC servern i Ubuntu!?
På företaget där jag jobbar, så är det mesta blockerat i brandväggen och jag måste ansluta via någon öppen port som 80 och liknande.

Jag undrar också om VNC servern klarar av att skala om fönstret direkt utan att behöva göra det på klientsidan? Jag kör med ThightVNC på windowsburken och den klarar inte av att skala skrivbordet till en mindre skärm..
deejam

Ändra port i VNC?

Inlägg av deejam »

När du ändå håller på att ändra lite i VNC, kika på Xvnc. Xvnc kan svara på flera portar och är en vnc forward för X vilket betyder att du får upp inloggninsgfönstret när du ansluter, kan starta flera sessioner och resuma befintliga. Hur bra som helst! Du kan konfigurera olika portar för olika upplösningar mm. Info här.
"If you need help with your Linux box, find a Slackware user. A Slackware user is more likely to fix the problem than a user familiar with any other distribution."
Användarvisningsbild
TheOne

Ändra port i VNC?

Inlägg av TheOne »

Är VNC inbyggd? Hur aktiverar man det?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"