Startscript för trådlöst usb-nätverkskort
Hejsan!
Jag har köpt en Netgear WG111v2 som jag efter mycket möda lyckats få igång. För att få igång kortet och komma ut på nätet måste jag köra dessa kommandon (som root) efter uppstart av datorn:
- wpa_supplicant -Bdd -i wlan0 -c /etc/wpa_supplicant.conf -D wext
- route add -net 192.168.1.1 netmask 255.255.255.255 dev wlan0
- route add default gw 192.168.1.1
-B i första kommandot gör att det körs som daemon. dd är nog för debug, så det kanske jag kan ta bort.
Nu vill jag självklart automatisera detta så att jag slipper skriva in det varje gång. Jag testade att lägga allt i en fil som jag kallade wifi och placerade i /etc/init.d/ men det verkar inte funka. Jag lade till #!/bin/sh i början av filen också och chmoddade den 755.
Vad gör jag för fel?
Tack på förhand!
Jag har köpt en Netgear WG111v2 som jag efter mycket möda lyckats få igång. För att få igång kortet och komma ut på nätet måste jag köra dessa kommandon (som root) efter uppstart av datorn:
-B i första kommandot gör att det körs som daemon. dd är nog för debug, så det kanske jag kan ta bort.
Nu vill jag självklart automatisera detta så att jag slipper skriva in det varje gång. Jag testade att lägga allt i en fil som jag kallade wifi och placerade i /etc/init.d/ men det verkar inte funka. Jag lade till #!/bin/sh i början av filen också och chmoddade den 755.
Vad gör jag för fel?
Tack på förhand!
[quote="phreud"]Hejsan!
Vad gör jag för fel?
Tack på förhand![/quote]
Jag tror att du kan lägga in det i din .bash_profile i din hemmakatalog.
Vad gör jag för fel?
Tack på förhand![/quote]
Jag tror att du kan lägga in det i din .bash_profile i din hemmakatalog.
Hej, och tack för svar.
Jag misstänker att de måste köras som root. Ställer det till problem?
Jag misstänker att de måste köras som root. Ställer det till problem?
[quote="phreud"]Hej, och tack för svar.
Jag misstänker att de måste köras som root. Ställer det till problem?[/quote]
Mm, tänkte inte på det. Får återkomma
Jag misstänker att de måste köras som root. Ställer det till problem?[/quote]
Mm, tänkte inte på det. Får återkomma

Bumpar lite...
Ingen som har en aning? Det måste väl vara en ganska vanlig grej folk gör, att lägga till startscript i sina linux-system?
Ingen som har en aning? Det måste väl vara en ganska vanlig grej folk gör, att lägga till startscript i sina linux-system?
borde väl bara vara att editera /etc/init.d/networking och lägga in dom där raderna vid uppstart delen...
[quote="gasol"]borde väl bara vara att editera /etc/init.d/networking och lägga in dom där raderna vid uppstart delen...[/quote]
Jag brukar undvika att ändra befintliga filer eftersom dom kan skrivas över vid paketuppdateringar. Bättre att skapa en helt egen fil.
Jag brukar undvika att ändra befintliga filer eftersom dom kan skrivas över vid paketuppdateringar. Bättre att skapa en helt egen fil.
"If you need help with your Linux box, find a Slackware user. A Slackware user is more likely to fix the problem than a user familiar with any other distribution."
[quote="deejam"][quote="gasol"]borde väl bara vara att editera /etc/init.d/networking och lägga in dom där raderna vid uppstart delen...[/quote]
Jag brukar undvika att ändra befintliga filer eftersom dom kan skrivas över vid paketuppdateringar. Bättre att skapa en helt egen fil.[/quote]
true that!, men iaf synaptic kastar ju ut en varning om diff på den gammla och nya filen skiljer sig, och då kan man alltid editera om det. Men det är nog säkrast att göra som du säger och skapa en ny fil...
Jag brukar undvika att ändra befintliga filer eftersom dom kan skrivas över vid paketuppdateringar. Bättre att skapa en helt egen fil.[/quote]
true that!, men iaf synaptic kastar ju ut en varning om diff på den gammla och nya filen skiljer sig, och då kan man alltid editera om det. Men det är nog säkrast att göra som du säger och skapa en ny fil...
Ok. Jag har letat lite. Hittade följande om start-script:
Är det vad som måste göras, och ska filen börja med #!/bin/sh eller #!/bin/bash eller något?Write a script. put it in the /etc/init.d/ directory.
Lets say you called it FOO. You then run
% update-rc.d FOO defaults
- Dick Lundberg
- Kontakt:
SV: Startscript för trådlöst usb-nätverkskort
Nyfiken på hur det gick sen? Har också några kommandon som jag måste köra vid uppstart för att mitt nätverk ska fungera. Om man editerar /etc/init.d/networking som någon föreslog, är det bara att kasta in kommandona på varsin egen rad hur som helst eller ska de ligga på något speciellt ställe? Vill inte göra något fel och riskera att dotorn inte startar...
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816