Bästa torrent-klienten till Ubuntu

ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Bästa torrent-klienten till Ubuntu

Inlägg av ubot »

Jag kanske har ställt den här frågan förut, men i så fall blir detta en bra påminnelse. Jag använder Deluge som torrent-klient till Ubuntu. Vad använder ni andra? Och varför använder ni just den klienten ni gör, för- och nackdelar?

Jag tycker Deluge är en klient som liknar uTorrent, vilken jag använde och var mycket nöjd med i Windows. Deluge duger väl iofs fint, men alltid kul att höra vad andra tycker och föredrar.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Bästa torrent-klienten till Ubuntu

Inlägg av Beakon »

Jag övergav Deluge så sent som igår pga att den suger upp all tillgänglig cpu vid feta downloads..
Vet inte om det eventuellt kan hänga ihop med trackern men det fick bli azerus istället..
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Jag använder transmission. Enkel och gör det den ska tycker jag.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag använder ktorrent och rtorrent.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

rtorrent, alena en anledning för att byta till *nix.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ubot

Inlägg av ubot »

dmz skrev:rtorrent, alena en anledning för att byta till *nix.
*nix? Vad menar du?
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Dom enstaka gånger jag hämtar lagliga torrents så duger Transmission alldeles utmärkt ;)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

ubot skrev:
*nix? Vad menar du?
Linux, Unix, Solaris, BSD, osv
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ubot

Inlägg av ubot »

dmz skrev:
ubot skrev:
*nix? Vad menar du?
Linux, Unix, Solaris, BSD, osv
Aha, ok, nu är jag med i matchen.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag att Transmission är den bästa för mig. Den är enkel, gör det den ska och har alla funktioner man behöver. Sedan gillar jag att den sparar stats med.. Statistik är alltid kul. ;D Den käkar just nu 23 MB RAM efter att ha varit igång i ca 1 dygn med 28 torrenter som ligger på några MB/s upp.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hund skrev:med 28 torrenter som ligger på några MB/s upp.
Några = fler än två, säg fyra... 28 * 4 MB/s = 0.94 Gbit/s :o

Men för att återgå till ämnet... Själv använder jag rtorrent + screen så att jag slipper se något fönster som bara är ivägen.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Konservburk skrev:
Hund skrev:med 28 torrenter som ligger på några MB/s upp.
Några = fler än två, säg fyra... 28 * 4 MB/s = 0.94 Gbit/s :o

Men för att återgå till ämnet... Själv använder jag rtorrent + screen så att jag slipper se något fönster som bara är ivägen.
Jag menade totala trafiken såklart. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ubot

Inlägg av ubot »

rtorrent är en favorit så vitt jag kan se. En funktion som jag gillade skarpt i uTorrent var att man har en möjlighet att fritt välja vilka filer i en torrent man ville ladda ner. I Deluge finns den funktionen men först efter att nedladdningen av alla filer satt igång, inte just när man klickar på torrent-filen.

Vet ni någon bra torrent-klient (ex rtorrent) som har möjlighet att bara välja att bara vissa filer i en torrentfil ska laddas ner?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Ktorrent
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

ubot skrev:En funktion som jag gillade skarpt i uTorrent var att man har en möjlighet att fritt välja vilka filer i en torrent man ville ladda ner. I Deluge finns den funktionen men först efter att nedladdningen av alla filer satt igång, inte just när man klickar på torrent-filen.

Vet ni någon bra torrent-klient (ex rtorrent) som har möjlighet att bara välja att bara vissa filer i en torrentfil ska laddas ner?
Kan du inte bara vänta med att starta torrenten tills du har avmarkerat de filer du inte vill ha? Så gör jag med rtorrent, vilket har fungerat utan problem hittills. Annars har jag för mig att azureus (iaf gamla versioner innan det där vuze) frågar vilka filer du vill ha direkt när du laddar in torrenten i klienten.
ubot

Inlägg av ubot »

Konservburk skrev:
ubot skrev:En funktion som jag gillade skarpt i uTorrent var att man har en möjlighet att fritt välja vilka filer i en torrent man ville ladda ner. I Deluge finns den funktionen men först efter att nedladdningen av alla filer satt igång, inte just när man klickar på torrent-filen.

Kan du inte bara vänta med att starta torrenten tills du har avmarkerat de filer du inte vill ha? Så gör jag med rtorrent, vilket har fungerat utan problem hittills. Annars har jag för mig att azureus (iaf gamla versioner innan det där vuze) frågar vilka filer du vill ha direkt när du laddar in torrenten i klienten.
Nej, jag är tveksam till det. Det var ju så jag gjorde i uTorrent, dvs avmarkerade innan torrenten startade. Men i Deluge måste jag starta torrenten och börja ladda ner alla filer, sedan får jag gå in och stoppa dom filer jag inte vill ha, omständigt! Jag kanske har missat någon inställning i Deluge?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag har aldrig försökt mig på just deluge, så jag bara gissar här... borde det inte gå att ladda in en torrent i programmet utan att starta den direkt?
ubot

Inlägg av ubot »

Konservburk skrev:Jag har aldrig försökt mig på just deluge, så jag bara gissar här... borde det inte gå att ladda in en torrent i programmet utan att starta den direkt?
Nja, jag vet inte det. Jag har inte hittat någon sådan inställning, men jag får nog ta en extra titt. Återkommer...

Uppdatering:

Jo, det är jag som är lite blåst. Det finns en inställning i Deluges inställningar som heter Aktivera filval, det låter ju helt klart intressant i sammanhanget. Ska testa att ladda ner en torrent för att kontrollera om funktionen är vad jag tror.

Uppdatering 2:

Jo, visst är det så. Jag kryssade i Aktivera filval och mycket riktigt dyker då en fråga om vilka filer i torrenten som jag vill ladda ner upp. Det var ju enkelt ändrat i Deluges inställningar.

Ok, tillbaka till min ursprungliga fråga. Vilka torrent-klienter använder ni och varför just den?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 17 gånger.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Min stora sysselsättning vid datorn är just bittorrent och jag använder rtorrent och Deluge. rtorrent är favoriten och använder den 90% av tiden. Snabbt, liten och effektiv. Kanske inte lika användervänlig för nybörjare som grafiska bittorrentklienter, men när man har lärt sig hur rtorrent fungerar så är den oslagbar, enligt mig.

Transmission är också bra, fast väldigt basic. Fungerar utmärkt för att ladda upp och ner för den som inte sysslar väldigt mycket med torrent. Om man däremot använder bittorrent mycket så vill man ha en klient med fler inställningsmöjligheter.

Jag tycker att du borde prova på rtorrent, ge det en chans så kanske du fastar för den, vilket många, inklusive mig själv, gjort :]
Senast redigerad av 1 tweeek, redigerad totalt 17 gånger.
ubot

Inlägg av ubot »

Det lutar helt klart mot rtorrent här på Ubuntu forum.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"