Rättigheter på hårdisk går ej att ändra
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Rättigheter på hårdisk går ej att ändra
Rättigheter på en av mina hårdiskar går ej att ändra. Den går att montera, men finns inte med i fstab. Det går inte att ändra rättigheterna på den. När jag gör gksudo och går in på den så är rättigheterna som de ska. Men när jag sedan inte är gksudo så har jag bara rättigheter att läsa inte skriva till den. När jag lyckats ändra rättigheter på den så är det likadant nästa gång jag startar datorn. 

Re: Rättigheter på hårdisk går ej att ändra
NTFS? Isf klarar
ntfs-config biffen. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Nej det är ext3.
Släng in den i fstab: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
Sedan är jag osäker men om du ev behöver ändra rättigheterna i början kan du använda kommandot:
Eller använda Nautilus som Root.
Sedan är jag osäker men om du ev behöver ändra rättigheterna i början kan du använda kommandot:
Kod: Markera allt
sudo chown -R användarnamn:användarnamn /media/namn
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tack nu fungerar det utmärkt.
Dock får jag felmeddelande när den gjorde hårddiskchecken. Den klagar på
UUID nr och chdisk blir inte slutfört och jag fick starta om för att kunna komma in.
Dock får jag felmeddelande när den gjorde hårddiskchecken. Den klagar på
UUID nr och chdisk blir inte slutfört och jag fick starta om för att kunna komma in.