Språk att lära sig?
Språk att lära sig?
Ær lite småsugen på att børja programmera igen, høll på en del i gymnasiet, och då gærna inom fri programvara bara før att læra sig kulturen bættre.
Men på vilken nivå ligger programmeringen och vilka språk ær centrala?
EDIT: Jag læste C++ (terminalprogram, gjorde något yatsy och 4-1-rad och liknande).
Men på vilken nivå ligger programmeringen och vilka språk ær centrala?
EDIT: Jag læste C++ (terminalprogram, gjorde något yatsy och 4-1-rad och liknande).
Re: Språk att lära sig?
Fortsätt med C++ . 

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Konservburk
Nivå som programmeringen ligger på? Exakt vad menar du? Pratar du om hur enkla/avancerade öppna program är rent kodmässigt? Eller möjligtvis hur bra/dåligt de är skrivna?upnorth skrev:Men på vilken nivå ligger programmeringen och vilka språk ær centrala?
DET centrala språket när det gäller linux/unix är C och inget annat. Om du är intresserad av något skriptspråk så är python tydligen populärt numera.
Mja, jag har ju t.ex. inte sysslat med nætverksprogrammering eller kommunikation mellan olika program och filer så mycket, så det ser jag som en idag lite før høg nivå.
Jag har bara sysslat med problemløsning lokalt inom samma program så att sæga
Jag har bara sysslat med problemløsning lokalt inom samma program så att sæga

- Konservburk
Så du menar nivå som i lätt/svårt och inte som i bra/dåligt med andra ord.
Jag vet inte hur det är med dig, men jag tycker själv att det är roligast om man har något klar mål med det man gör. DVS först bestämma sig för vad man vill göra, och sedan ta reda på hur man faktiskt gör det. Det behöver inte vara något avancerat till att börja med.
Min egen första erfarenhet var när jag fick för mig att ändra meddelandet som linux-kärnan spottar ur sig vid kernel panic. Jag har för mig att det brukar vara: Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init! (eller något i den stilen). Istället fick det bli: Oh my God, they killed init! You Bastards!
Jag vet inte hur det är med dig, men jag tycker själv att det är roligast om man har något klar mål med det man gör. DVS först bestämma sig för vad man vill göra, och sedan ta reda på hur man faktiskt gör det. Det behöver inte vara något avancerat till att börja med.
Min egen första erfarenhet var när jag fick för mig att ändra meddelandet som linux-kärnan spottar ur sig vid kernel panic. Jag har för mig att det brukar vara: Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init! (eller något i den stilen). Istället fick det bli: Oh my God, they killed init! You Bastards!
Alltså, min lærare sa typ: programet ska gøra det hær och det hær och som anvændare ska man kunna styra det så hær, var så goda att hitta på något som fungerar så!
Den typen av programmering ær jag van vid och tycker ær jættekul
I børjan var det typ, gør ett program som printar ut det hær:
1
23
456
7890
Den typen av programmering ær jag van vid och tycker ær jættekul

I børjan var det typ, gør ett program som printar ut det hær:
1
23
456
7890
- Konservburk
Den typen av programmering kan i princip göra med vilket språk som helst. Bara att sätta sig och koda
Det är så man ska lära sig programmering, men jag tycker inte det är lika kul som att ändra på redan färdiga program lite hur jag vill 

Något læmpligt projekt jag kan hoppa in i och børja koda? Kanske ær læmligast att børja med buggar och optimering?
- Konservburk
För att rätta buggar måste man förstå både vad som är fel och varför det är fel. Det är inte helt lätt alla gånger... men visst finns det en hel del enklare buggar också.
Om du tänker kasta dig in i något projekt så skulle jag föreslå att du väljer ett program som du själv använder mycket, kanske till och med dagligen.
Om du tänker kasta dig in i något projekt så skulle jag föreslå att du väljer ett program som du själv använder mycket, kanske till och med dagligen.
Eller så børjar jag på ett helt eget, som det hær kanske: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=190&t=30702
- Konservburk
Att börja med en egen dock applet till kde låter som en bra idé.