Några frågor om partitioner och filsystemet

liftaren
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Några frågor om partitioner och filsystemet

Inlägg av liftaren »

Tjenare, har testat ubuntu fram och tillbaka nu några veckor. Och gjorde en partition för det på min windows hdd på laptopen. För jag har bara musik och jox på den andra hdd. Men fick igår nån errorkod 15 när jag starta datorn. Men det var lätt att återställa mbr. Men det fick mig att tänka att det kanske inte är så smart att ha XP och Ubuntu på samma HDD?

Så hade tänkt att göra om och köra rent ubuntu nu och ta sopa rent Windows partitionen helt och hållet. Men har lite problem att förstå partioneringen vid installation finns det kanske ett enklare sätt att partitionera när man väl installerat? Samt finns det någonstans man kan läsa om filsystemet? Har inte 100% koll på, /root, media 1, media 2 and what not :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Nybörjare.

Inlägg av Hund »

Att ha Ubuntu och Windows på samma hårddisk är inga problem alls. :)

Jag har skrivit lite här om hur man installerar Ubuntu.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Hej du och välkommen till oss!

Du skriver:
Men har lite problem att förstå partioneringen vid installation finns det kanske ett enklare sätt att partitionera när man väl installerat?
Mitt spontana svar på den frågan blir nog: nej.

Det kan kanske se jobbigt ut med detta när man både är ny, kanske dessutom känner sig lite ovan och obekväm vid det nya, men det är nog så
att det är vid nyinstallationen man har det enklaste sättet för att partitionera. I efterhand blir det lite mer mekande.

Du kommer att få en hel del råd och tips ganska snart här i tråden. Det är jag övertygad om.
Under tiden du väntar, föreslår jag att du använder en del av tiden till att göra dig mer hemmastadd i forumet och dess wiki.
Forumet har en bra sökfunktion. Ställ dina frågor där, till en början och du kommer att märka att du får lite mer kött på benen och kanske
därmed blir mer säker i din egen frågeställning om vad du kan anse dig behöva fråga andra till råds om.

Sedan har du vår wiki. En stor skatt att leta runt i och skapa sig lite 'aha-upplevelse om Ubuntu i.
http://ubuntu-se.org/wiki/Special:Alla_sidor
http://ubuntu-se.org/wiki/Huvudsida
länk från vår wiki till extern sida:http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... lation.htm
plus Bossiemans bloggadress och phsyckocats sida nedan i min signatur.
Här finns massor av matnyttigt som kan vara av stort intresse för dig.

Jag vill hjälpa dig tillrätta under tiden som du väntar på svar.

Välkommen ;D och hoppas att du kan få bra svar, som hjälper dig tillrätta.

Tukken
*edit* Visst. Glömde bort Hunds sida. Den är mycket bra. ;)
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 16 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
liftaren

Inlägg av liftaren »

Hej igen!

Tack för svaren, har blivit lite klokare. Vill jag tro iallafall :).

Har iallafall bestämt mig för att installera nu. Men några frågor återstår. Har inte riktigt fått grepp om filsystemet. Detta är vad jag tror.

Man ägnar partioner följande (min 100GB):

swap: ca 1-1,5GB
rot: 10GB
home: ca 88

Så om jag skulle jämföra filsystemet med windows: swap är nån form av cache för OSet? Rot är själva OSet med systemfiler etc. Home är en undernivå på rot och innehåller Program och "document and settings" ? Men man kan göra en egen partition åt home istället för att dela med rot, men varför?

Sen har jag frågan, eftersom jag har en till 100GB som jag nu har musik på med NTFS. Går det efter att ha installerat Ubuntu att flytta över filerna till Ubuntu HDD. För att serdan formatera NTFS disken till ext3 och sedan flytta tillbaka? Eller finns det ett smartare sätt?

Många frågor blir det, hoppas det inte är för luddigt.

Tack på förhand.

Johan
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Man skulle nog kunna säga så ja. I Windows kallas motsvarigheten till Swap för växlingsutrymme.

I /home finns alla dina inställningar etc för dina program och den fungerar även som en lagring för dokument osv. Fördelen med att ha /home på en egen partition är att skulle man behöva installera om Ubuntu (Om du t.ex lyckas krasha det eller så) finns alla inställningar osv kvar på en egen partition, så när du sedan har installerat Ubuntu använder du samma tema som innan, alla inställningar och bokmärken för Firefox finns kvar etc. Man kan ju givetvis ta backup på allt (Vilken man också ska utifall att!) men smidigast är det att bara tuta och köra vid en ev ominstallation.

Om du ska byta filsystem lär du flytta över allt du vill ha kvar till en anna partition eftersom du lär formatera partitionen. Ubuntu har ju dock fullständigt stöd för NTFS, men NTFS är ett gammalt och dåligt filsystem, samt är hastigheten inte allt för snabb.

Hoppas jag inte yrade allt för mkt nu. Jag är väldigt trött och ska precis sova. :P
liftaren

Inlägg av liftaren »

Ah okey, då är jag lite på rätt väg iallafall så ska jag installera sen så får jag återkomma med vidare problem.

Uppdelningen jag föreslog skulle alltså inte vara så tokig? Installationerna av alla program hamnar dom i /home eller /rot? Hamnar dom i /rot kanske man lär utöka den lite.

Sen en helt annan fråga, den där boken "Upptäck ubuntu linux 8.04" är det en bra nybörjar bok? Skulle vela läsa något så jag får en "grund" om man säger så. Har ju inte så mycket erfarenhet av linux i största allmänhet. Känns som man skulle kunna ställa bättre frågor om man kunde något själv iaf :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Nej det skulle vara en bra lösning. Installerade program hamnar i "/". Själv har jag 10 GB för "/" och just nu använder jag 4.2 GB, om du bara använder dig av program etc lär du nog aldrig fylla upp hela eftersom program i regel inte tar upp mycket plats alls.

Jag har inte läst boken själv men gillar man pappersform så kommer man nog uppskatta den väldigt bra då föregående bok av samma författade var väldigt poppis.
liftaren

Inlägg av liftaren »

Ok.

Tack så mycket för hjälpen. Jag återkommer säkert när jag fått tid till att installera etc.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Trevligt att se att det rör sig framåt för dig.

Du kommer säkerligen att hamna rätt. Du skriver:
Sen har jag frågan, eftersom jag har en till 100GB som jag nu har musik på med NTFS. Går det efter att ha installerat Ubuntu att flytta över filerna till Ubuntu HDD. För att serdan formatera NTFS disken till ext3 och sedan flytta tillbaka? Eller finns det ett smartare sätt?
Behåll dem där du, ännu en tid. Detta kommer att bli ett litet problem, kommer du att finna.

Ubuntu kan komma åt dina filer på NTFS-disken. Dokument, bilder, musik etc.. Vi "lyfter upp" det vi vill hämta där ifrån. Spelar det och lägger tillbaks. Så har vi det här hemma. Frugans eminenta och älskade win2000-dator avled i svåra ålderskrämpor. Den musik hon hade, låg på en separat NTFSdisk. Den sitter nu i min Ubuntudator och funkerar som arkiv för musiken. *stycket reviderat*

Det är således rätt det som Hund skriver:
Ubuntu har ju dock fullständigt stöd för NTFS, men NTFS är ett gammalt och dåligt filsystem, samt är hastigheten inte allt för snabb.
Så du gör som du vill. Avgörandet om hur du vill ha det, kan du ta i sinom tid.

Boken du nämner kan du köpa via vår egen förening, den dagen du känner att du vill "slå till".
Den finns i en strippad version på nätet också. Jag har haft länken, men kan naturligtvis inte hitta den just nu. Detta med åldersdemens är inte alltid så roligt. ;) Finner jag den, kommer du att få den. Antingen här, eller i ett pm. ;)

Välgångsönskningar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Du har redan fått bra råd och tips. Det finns också en annan bok du kan läsa och den kan du ladda ner direkt från internet - helt gratis. Det är "Att använda GNU/Linux" av Linus Walleij. Du hittar den här: http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/gnulinux-2upl.pdf. Där kan du också läsa om partitioner och filsystemet.

Jag hoppas du inte blir allt för ledsen på mig om jag som moderator ändrar rubriken på din tråd. "Nybörjare" säger inte så mycket om vad tråden handlar om. Jag föreslår "Några frågor om partitioner och filsystemet".
liftaren

Re: Några frågor om partitioner och filsystemet

Inlägg av liftaren »

Bortsett från att jag kommit hem onödigt tidigt med min tjej från hennes 80åriga morfars fest så ska jag väl lite generat erkänna att jag letade lite extra. Men namnet gör väl sig rätt, jag ska kasta ett öga på boken får se, antar att en bok mer eller mindre inte gör någon skada :)
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Boken är ju gratis! :) Den ger en väldigt bra introduktion till Linuxvärlden.
liftaren

Inlägg av liftaren »

Denna bok har jag vart in och skummat på tidigare :). Ska läsa igenom den nu, man kan ju absolut inte bli sämre ;) Samt så ska jag installera imorgon hade jag tänkt om tiden finns, program som installeras genom användandet av WINE hamnar det också under "/" isåfall kanske 10Gb inte är så stort?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Vad är det för jätte program du vill installera? ;) ;D 10GB är väl så där. När det gäller Wine, så installeras de programmen i din hemkatalog. Det är en dold mapp som heter .wine, har jag för mig. I Natutilus trycker du Ctrl+H så ser du alla dolda mappar och filer.

Programmen i Linux hamnar på lite olika ställen. De ligger i underkataloger till /.
/bin innehåller systemets program som vanliga användare kan köra.
/sbin innehåller systemets program som bara root kan köra.
/usr/bin innehåller för det mesta program du installera med Pakethanteraren. Här skulle jag tro att själva programmet wine hamnar.
/usr/sbin är program för root.
liftaren

Inlägg av liftaren »

Okey, men då ska det nog räcka gott och väl :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Den finns i en strippad version på nätet också.
http://www.hme.se/katalog/2-2-11

Där satt den, sa . . . . ;)
liftaren

Inlägg av liftaren »

snitsigt. :)

Börjat att förstå och få någorlunda ordning på saker och ting nu iallafall.

Tack för all hjälp i denna tråd btw :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"