Information:
- Jag använder ubuntu 8.04
- Jag har windows xp på den andra partitionen
Om du kör Samba i Ubuntu så kan du komma åt allting som finns utdelat där från Virtualbox t.ex Ubuntupartitioner/diskar i ext2/ext3, eller Windowspartitioner i ntfs...Cryon skrev:men det jag vill är inte att behöva installera windows på en virtuell hårddisk. kan man komma åt sin partition med virtualbox?
Fildelning, då tänker man nog torrent och dc och så och det är det inte men...Cryon skrev:förlåt men jag förstår inte riktigt vad du menar. för och främst, vad är Samba? är det fildelningsnätverk eller? (såg en skymt av något sånt). hur ska man komma åt partitioner med virtualbox då? har du någon tutorial på det? skulle kunna vara nödvändigt.
Se min länk ovan rörande Virtualbox.Cryon skrev:förlåt men jag förstår inte riktigt vad du menar. för och främst, vad är Samba? är det fildelningsnätverk eller? (såg en skymt av något sånt). hur ska man komma åt partitioner med virtualbox då? har du någon tutorial på det? skulle kunna vara nödvändigt.
jamen.. det var ju riktigt krångligt. finns det inget enklare sätt?Hund skrev:Se min länk ovan rörande Virtualbox.Cryon skrev:förlåt men jag förstår inte riktigt vad du menar. för och främst, vad är Samba? är det fildelningsnätverk eller? (såg en skymt av något sånt). hur ska man komma åt partitioner med virtualbox då? har du någon tutorial på det? skulle kunna vara nödvändigt.
som jag sa i början. jag är väldigt ny i ubuntu. det finns en till grej jag vill veta. mitt nvidia geforce3 ti 200 grafikkort har inte rätt drivare. när jag installerar med envy funkar det halvbra. alla färger blir konstiga men det funkar annars bra. någon som vet felet?Hund skrev:Skulle inte tro det, den där guiden verkar ju rätt lovande iaf.
jag förstår inte stegen i början. efter vet jag inte.Hund skrev:Bara att hojta till om det är något steg du inte förstår dig på.
Vilken/vilka version(er) har du provat med drivrutinen?
ja tack. med alla detaljerHund skrev:Det är mestadels bara att klippa och klistra. Men om du vill kan jag göra en nybörjarvänlig guide på svenska?