Trevligt att se att det rör sig framåt för dig.
Du kommer säkerligen att hamna rätt. Du skriver:
Sen har jag frågan, eftersom jag har en till 100GB som jag nu har musik på med NTFS. Går det efter att ha installerat Ubuntu att flytta över filerna till Ubuntu HDD. För att serdan formatera NTFS disken till ext3 och sedan flytta tillbaka? Eller finns det ett smartare sätt?
Behåll dem där du, ännu en tid. Detta kommer att bli ett
litet problem, kommer du att finna.
Ubuntu kan komma åt dina filer på NTFS-disken. Dokument, bilder, musik etc.. Vi "lyfter upp" det vi vill hämta där ifrån. Spelar det och lägger tillbaks. Så har vi det här hemma. Frugans eminenta och älskade win2000-dator avled i svåra ålderskrämpor. Den musik hon hade, låg på en separat NTFSdisk. Den sitter nu i min Ubuntudator och funkerar som arkiv för musiken.
*stycket reviderat*
Det är således rätt det som Hund skriver:
Ubuntu har ju dock fullständigt stöd för NTFS, men NTFS är ett gammalt och dåligt filsystem, samt är hastigheten inte allt för snabb.
Så du gör som du vill. Avgörandet om hur du vill ha det, kan du ta i sinom tid.
Boken du nämner kan du köpa via vår egen förening, den dagen du känner att du vill "slå till".
Den finns i en strippad version på nätet också. Jag har haft länken, men kan naturligtvis inte hitta den just nu. Detta med åldersdemens är inte alltid så roligt.

Finner jag den, kommer du att få den. Antingen här, eller i ett pm.
Välgångsönskningar
Tukken