Hej!
Jag är en mycket nöjd ubuntu användare förutom i ett avseende. Internet strular som tusan! Jag fattar inte vad som händer. För det första så tar det riktigt lång tid (mer än 20 minuter är inte ovanligt) för datorn att koppla upp om man kopplar upp sig utanför hemmet som jag ofta gör. Ibland fungerar det inte alls.
Väl i hemmet fungerar det... oftast. Men idag så har den kopplat ner från internet två gånger under långa stunder. Vet att det måste vara ubuntu som strular eftersom jag kör dual-boot så jag har testat att gå in med windows XP utan problem.
Vad är problemet med ubuntu? Snälla hjälp! Jag vill slippa windows men det kan inte fortsätta strula så här.
Jag har Ubuntu 6.10 och kopplar upp mig via lan.
Hjälp med internet
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hjälp med internet
Det är förmodligen dina nätverksinställningar det är fel på. Använder du DHCP?
Hjälp med internet
Berätta gärna vilken ISP du har.
Kör du ADSL?
Kör du ADSL?
Hjälp med internet
jag använder DHCP.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hjälp med internet
När du kopplar upp dig igen - på ett av de näten där det strular - notera tidpunkten då du startar uppkopplingsförsöket och tidpunkten när det äntligen har börjat fungera. Kopiera sedan ett urdrag ur loggfilerna /var/log/messages och /var/log/syslog för det aktuella tidsintervallet. Klistra in den infon här - så kan vi börja felsöka sedan.