Hejsan...
Jag har inte mycket erfarenhet av ubuntu men dom flesta problem har jag hittat lösningar för här
på detta forum.
Jo jag sitter och försöker få igång lite spel:
Might and Magic VI
Might and Magic VII
Might and Magic VIII
Might and Magic IX
Alla dessa funkar att installera utan problem.
VII startar men skärmen blir vit och det hänger sig efter man har skapat spel karaktärerna.
VI och dom övriga vill inte starta, man får medelandet mss32.dll saknas.
Är det någon här som har fått igång nått/några av dessa spel på ubuntu eller någon som har en ide om en lösning?
Tacksamma för alla svar jag kan få.
Mvh Joel Lilja
Might and Magic VI-IX
Might and Magic VI-IX
Senast redigerad av 1 triMo, redigerad totalt 11 gånger.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Might and Magic VI-IX
Might and Magic VIII verkar inte va omöjlkigt, efter lite pill 
http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... ngId=15843
För övrigt kan man söka efter en massa program, inte bara spel, på den sidan.

Cadryc skrev:Might and Magic VIII verkar inte va omöjlkigt, efter lite pill
Jag får tacka så hemskt mycket för hjälpen Cadryc.
Har testat att få igång VI och det funkar utan problem nu, hittade hur man löste problemet med MSS32.DLL på sidan du länkade till.
För er som undrar behövde man bara använda deshrink på DLL filen och sen går det som en klocka

Nu ska vi se om det går på resten

Känner mig nästan lite dum som inte kollade lite nogranare på winehq själv (skäms).
Hoppas det hjälper nån mer.
Mvh Joel Lilja
.
- Cadryc
Ofta så söker man sig fördärvad på lösningar, men på fel ställen..... Might and Magic spelade jag flitigt för några år sen, blir allt lite sugen nu
Men wine har jag inte sysslat nå värstmycket med. Du har inte lust att utveckla en förklaring om "Shrink dll" ?

Börja med att intstallera wine om du inte har det.Cadryc skrev:Ofta så söker man sig fördärvad på lösningar, men på fel ställen..... Might and Magic spelade jag flitigt för några år sen, blir allt lite sugen nuMen wine har jag inte sysslat nå värstmycket med. Du har inte lust att utveckla en förklaring om "Shrink dll" ?
Sen installerar du spelet precis som i "varning fult ord" windows.
Sen laddar du ner deshinrk.
Sen om du går in i din might and magic VI map som finns i C: i wine så fins där en fil som heter MSS32.DLL
Om du öppnar deshirnk och väljer denna fil. Sen väljer du att skapa en likadan på ex skrivbordet döp den till samma sak.
Och kör en deshrink. Copy och replase denna ny fil där orginalet finns sen är det bara att spela på

I med skiva 2 bara

- Cadryc
tackar för instruktionerna, får ta å prova så snart jag har tid 

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Hej
Jag har kört Might and Magic 7 (VII), och Might and Magic 9 (IX). Sjuan körde jag när jag var kring tio år.
Mest minns jag draken i grottan på första ön. Storbrorsan lärde mig döda draken. När man går in i drakgrottan första gången slumpas det föremål i den och ibland slumpades en stav som kastade eldklot som man kunde döda draken med. När man tröck på drakens döda kropp så försvann den ibland inte och då satt man och sparade och laddade ett tag så fick man bra saker till sina gubbar. Kortleksspelet var ett fint spel, pistolerna man fick i slutet av spelet och så vidare. Jag har haft många fina stunder med detta spel.
Det tråkiga är bara att exakt ingen annan jag känner ens har hört talas om dessa spel. Ni är de första. Väldigt kul!
Jag har kört Might and Magic 7 (VII), och Might and Magic 9 (IX). Sjuan körde jag när jag var kring tio år.
Mest minns jag draken i grottan på första ön. Storbrorsan lärde mig döda draken. När man går in i drakgrottan första gången slumpas det föremål i den och ibland slumpades en stav som kastade eldklot som man kunde döda draken med. När man tröck på drakens döda kropp så försvann den ibland inte och då satt man och sparade och laddade ett tag så fick man bra saker till sina gubbar. Kortleksspelet var ett fint spel, pistolerna man fick i slutet av spelet och så vidare. Jag har haft många fina stunder med detta spel.
Det tråkiga är bara att exakt ingen annan jag känner ens har hört talas om dessa spel. Ni är de första. Väldigt kul!
Hehe.. Ja inte är vi många som gillar denna spel serie.
Har spelat igenom 6-9 2ggr nu men det är så kul.
Man kan alltid göra det svårare genom att döda nån av sina gubbar i början av spelet och köra med ett mindre antal
.
Att spara innan man plockar upp kropparna har man ju gjort några gånger. Även kastat paralyse på ex draken
så han får 2hp och sen döda han igen på ett slag för att få all exp igen går att upprepa hahah.
Inte finaste grafiken men ändå roligt
Har spelat igenom 6-9 2ggr nu men det är så kul.
Man kan alltid göra det svårare genom att döda nån av sina gubbar i början av spelet och köra med ett mindre antal

Att spara innan man plockar upp kropparna har man ju gjort några gånger. Även kastat paralyse på ex draken
så han får 2hp och sen döda han igen på ett slag för att få all exp igen går att upprepa hahah.
Inte finaste grafiken men ändå roligt