Nu har jag joxat runt med 8.04 en liten stund och börjat få saker som jag vill ha det, men har blivit så sugen på å spela lite så jag tänker nog stoppa in windows igen.
Det jag skulle vilja veta är om det på något vis går att spara min konfiguration och mina program på cd/dvd så jag kan installera från den när jag ska få in ubuntu igen och få tillbaka som det var.
Hoppas ni förstår vad jag menar
/Emil
Spara inställningar för senare installation
Re: Spara inställningar för senare installation
Det finns många olika config-filer som ligger på olika ställen.
De flesta program du installerat har sina config-filer i din hemmapp, och heter typ .programmet.
Alltså t ex för Firefox; .mozilla osv osv. Vissa lägger sig i mappen .config, och där kan alltså finnas flera config-filer till olika program.
Konfigurationsfiler för tjänster/services finns ofta i mappen /etc, t ex för sambaserver; /etc/samba/sshd_config
Andra ligger i /etc/init.d/
Hoppas det är till någon hjälp.
De flesta program du installerat har sina config-filer i din hemmapp, och heter typ .programmet.
Alltså t ex för Firefox; .mozilla osv osv. Vissa lägger sig i mappen .config, och där kan alltså finnas flera config-filer till olika program.
Konfigurationsfiler för tjänster/services finns ofta i mappen /etc, t ex för sambaserver; /etc/samba/sshd_config
Andra ligger i /etc/init.d/
Hoppas det är till någon hjälp.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Tack, men jag tror jag kanske var lite otydlig, skulle vilja försöka få så att jag har hela mitt operativsystem med alla anpassningar (teman, program, inställningar osv.) sparas på en dvd så jag när jag installerar om så finns det det, men det kanske är en omöjlighet. Tänker mig att man skapar en personlig installations skiva.
Vet som sagt inte ens om det är möjligt
Vet som sagt inte ens om det är möjligt
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kolla på aptoncd. Den brukar nämnas för den här typen av önskemål...