Funderar på att testa Debian

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Funderar på att testa Debian

Inlägg av Rune.K »

lord skrev:Hejsan. Uppdatering: Installerade Debian KDE igår (XFCE har inte allt jag vill ha, men KDE fungerar utmärkt mer, den presterar fortfarande mycket bättre än Ubuntu någonsin gjorde och blir inte alls het).

Med säkerhet menar jag branvägg och så. Hur bra är brandväggen i Debian? Vad heter den och hur konfigurerar man den?
Hoppas du valde Debian Lenny!
I så fall välkommen i "Debian Lenny KDE"-gänget.

Vad jag vet så ska det inte behövas någon brandvägg för normalanvändare av Debian.
Själv kör jag genom en egen router, den fungerar som en naturlig brandvägg.
Tyvärr vet jag väldigt lite om brandväggar i Debian.

Jag brukar använda netstat för se vad som är igång.
Shields UP på <a class="postlink" href="http://www.grc.com">www.grc.com</a> har en bra portskanner som kan kolla din dator.

Har även använt Debian direktkopplat till Internet utan brandvägg under en längre tid, utan problem.
#rune
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Securing Debian Manual http://www.debian.org/doc/manuals/secur ... ex.en.html

Precis börjat läsa där, det verkar som det mesta finns där om man vill ha maximal säkerhet.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Min debiandator svarar på ping och portarna 111 o 113 från https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Och från <a class="postlink" href="http://www.testadatorn.se">www.testadatorn.se</a>
"
Testet är avslutat
Din dator har nu blivit testad och inga svagheter kunde hittas i din datorsäkerhet.
"
När jag är kopplad direkt mot internet.
#rune
lord

Inlägg av lord »

Har fått ett litet problem. Hur ska man göra för att öppna t ex kedit som root? Testade:

Kod: Markera allt

su
kedit
Men det gick inte, sa att jag inte angett ett protokoll eller något sådant och så sedan att kedit inte kunde connecta till X. Får samma problem på alla andra GUI program jag försöker med. Vad gör jag för fel (behöver kunna göra en sak som kräver just detta)?

EDIT:

Och visst använder jag Debian Lenny KDE ("testing" versionen). Tack för manualen, den satt fint :).
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

lord skrev:Har fått ett litet problem. Hur ska man göra för att öppna t ex kedit som root? Testade:

su
kedit
Men det gick inte, sa att jag inte angett ett protokoll eller något sådant och så sedan att kedit inte kunde connecta till X. Får samma problem på alla andra GUI program jag försöker med. Vad gör jag för fel (behöver kunna göra en sak som kräver just detta)?

EDIT:

Och visst använder jag Debian Lenny KDE ("testing" versionen). Tack för manualen, den satt fint :).
Du har alldeles rätt att kedit och andra grafiska program inte fungerar... efter "su" i terminalen.
testa istället "nano" , prova gärna på en testfil med nano innan du börjar redigera en viktig fil!

Och som alltid, skapa en kopia på filen du ska redigera, t.ex cp viktigfil viktigfil.bak

(((Är man riktigt "hardcore linuxnörd" så använder man "vi fil-som-ska-redigeras")))
gusnan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av gusnan »

lord skrev:Har fått ett litet problem. Hur ska man göra för att öppna t ex kedit som root? Testade:

su
kedit
testa

kdesu kedit <fil>
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

cowboy skrev: testa

kdesu kedit <fil>
Tack cowboy!
kdesu hade jag ingen aning om att det fanns...
#rune
lord

Inlägg av lord »

Ahhh, ok. Får nog lära mig nano då. En fråga bara. Hur sparar man en fil? Hittar det inte i hjälp filerna i nano...

EDIT:

testa

kdesu kedit <fil>
Funkar, tack så mycket :).
lord

Inlägg av lord »

Hmmm, har installerat Guarddog, men jag förstår mig inte helt och hållet på den. Så jag fick en idé. Medans jag läser på lite om brandväggar, skulle det gå att installera "ufw" i Debian och sedan kopiera över Ubuntus regler till den? Tills jag har förstått mer av hur man hanterar brandväggar i Linux...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Vart tog SId vägen?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Vart tog SId vägen?
Det är nog en annan version . Jag förstår inte ( eller glömt av) skillnaden mellan Lenny och Sid. Den stabila heter iaf Etch
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Tesla »

Jag testade debian på en partition för några dagar sedan och jag tyckte att det var helkass. Det kändes som att sitta med ett ubuntu som var uråldrigt. Ingenting fungerade bra från start och även när jag lyckades fixa till mycket så fungerade det ändå sämre än i ubuntu (xubuntu egentligen). Det kanske bara är jag som är usel men jag kan absolut inte rekomendera debian. Visserligen testade jag bara etch eller vad den heter och det kanske är en gammal dist, men jag fick iaf för mig att det var den nyaste.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Tesla skrev:Jag testade debian på en partition för några dagar sedan och jag tyckte att det var helkass. Det kändes som att sitta med ett ubuntu som var uråldrigt. Ingenting fungerade bra från start och även när jag lyckades fixa till mycket så fungerade det ändå sämre än i ubuntu (xubuntu egentligen). Det kanske bara är jag som är usel men jag kan absolut inte rekomendera debian. Visserligen testade jag bara etch eller vad den heter och det kanske är en gammal dist, men jag fick iaf för mig att det var den nyaste.
Debian Etch är uråldrig... :)
Prova Debian Lenny istället.
Kör själv Debian Lenny/Sid KDE och är helnöjd.
#)
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Tesla »

Ahha, då var det inte konstigt att det kändes som det när den nu var det. Knappt några programpaket var inlagda från början heller. Får testa lenny någon gång om jag inte blir tvungen att stoppa in windows på den fria partitionen :/
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

stod och slötittade ( nåja, rätt intresserad var jag..) på ett gäng Linuxtidningar i pressbyrån på Göteborgs Centralstation..Till min häpnad stod det att Debian 5 var redan på gång..jag hann inte utreda det vidare ( lägger ej 108 spänn på nåt man redan vet eller kan ta reda på nätet) men menar man det färdigutvecklade Lenny då?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Ulsak skrev:stod och slötittade ( nåja, rätt intresserad var jag..) på ett gäng Linuxtidningar i pressbyrån på Göteborgs Centralstation..Till min häpnad stod det att Debian 5 var redan på gång..jag hann inte utreda det vidare ( lägger ej 108 spänn på nåt man redan vet eller kan ta reda på nätet) men menar man det färdigutvecklade Lenny då?
När lenny släpps som stable blir namnet troligtvis Debian 5.0
Verkar som det blir i september.
mer att läsa http://practical-tech.com/operating-sys ... n-5-lenny/
#rune
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"