Tråkigt.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
TheOne

Tråkigt.

Inlägg av TheOne »

Ibland känns det som om det går åt fel håll när man ser sådant här; http://www.idg.se/2.1085/1.88326

Ni som är skandia kunder kan ju skicka ett mail och klaga! :cool:

:(

Update: De verkar ha ångrat sig, JIPPI!! http://www.idg.se/2.1085/1.88997
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Tråkigt.

Inlägg av Louie »

Juste, det var det som broder tuck talade om i någon tråd innan. Men han hade mailat och klagat på banken :)
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Okänd

Tråkigt.

Inlägg av Okänd »

Det som fattar själva besluten både när det gäller statligt och företag är nog tyvärr alldeles för ofta inkompetenta (regeringens beslut att använda wma, Stadshypoteks Bank att byta från system som stöder Linux till ett som inte), och datanissarna de ber om råd kan många gånger bara windows, så vad rekommenderar de?

Läser jag kommentarerna till artikeln blir jag däremot glad :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Tråkigt.

Inlägg av vulfgar »

Tur att man inte använder Skandiabanken då! :rolleyes:
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Tråkigt.

Inlägg av danno »

Jag tänkte skriva något om idg's artikel idag, om att jakten på windowspirater kan gynna Linux.
http://www.idg.se/2.1085/1.88417
Detta är ju något som de flesta av oss ansett/hoppats på relativt länge.

Om nu bankens råd till användare av GNU/Linux är "byt OS, eller byt bank", och samtidigt fler datoranvändare
byter bort windows, av vilken anledning som helst, till Linux eller MacOS bör de väl snarast inse hur fel detta är?

Jag är fortfarande övertygad om att vi kommer att se en hel del som är vana vid windows, men som ändå ber om hjälp med administrativa syslor, att börja använda exempelvis Ubuntu.
Detta kommer så smånigom att öka kravet på att företag och myndigheter följer standarder.

Öka kommer också konfigurationsrelaterade telefonsamtal till företagens kundtjänster.

Det borde väl, för en bank inte vara så svårt att skapa:
e-leg.exe
e-leg.rpm
e-leg.deb
e-leg.bin
e-leg.<vad det nu heter till Mac>

Att sedan själva sidan inte visas exakt likadant i alla webbläsare, är tycker jag är mindre viktigt i dessa sammanhang.
Huvudsaken är ju att funktionaliteten finns. Ã… andra sidan är det ju en hel del webbsidor som har olika css beroende på webbläsare, vilket visar att det minst besvär att fixa till designen.
Okänd

Tråkigt.

Inlägg av Okänd »

[quote="danno"]Detta kommer så smånigom att öka kravet på att företag och myndigheter följer standarder.[/quote]
Hej

Nu finns det då inga standarder mer än hur en htpps anslutning skall vara konstruerad.

Skandiabankens lösning:
https://www.skandiabanken.se/faq/defaul ... rchphrase=

Knuten är det personliga certifikatet till webläsaren som jag ser det, Firefox hanterar de här certifikaten.

De flesta andra bankers lösningar med pinkod använder inte personliga certifikat utan allmänna, därför
kan man då sätta sig vid vilken dator som helst om man har med sig pinkodsdosan.

Just Skandiabankens lösning tror jag funkar ändå genom att "manipulera" igenkänningen. Firefox
ska hantera de här certifikaten.

Angående "standarder" är det svårt eftersom vi lever i ett MS konsultstyrt samhälle...:P Hursomhelst
borde PTS samt Konsumnetverket göra ett försök att reda ut detta.

Franska parlamentet byter till Linux och där blir det nog fart på "standardiseringen"....

:)
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Tråkigt.

Inlägg av danno »

Hmm.. ännu värre då att inte bry sig om andra än MS-användare, om det inte finns standarder.
Bland det tråkigaste med detta är ju det faktum att när jag (och många med mig) försöker påverka vänner/familj/chefen att kasta ut Windows till förmån för det som vi anser bättre, enklare, och säkrare,
får svårare att motivera en övergång i och med sådant här.

Det är också en smula förvånande när, som du påpekar att andra länders myndigheter migrerar,
Skulle förresten inte den svenska polisen börja köra GNU/Linux på sina klienter?
Det finns fler exempel, har för mig att något lands motsvarighet till SJ skulle migrera, var det Tysklad?
Kinas största bank? Gissar att det finns fler exempel än så.

Visst, det finns ingen anledning att byta det man har bara för att "alla andra gör det" eller för att det är ballt,
men bankernas IT-enheter måste väl ändå vara relativt intresserade av trender/utveckling inom sitt område?
Det gäller förvisso väldigt många som har en webbsida, kommuner, hyresbolag, postorderföretag, mm.
Okänd

Tråkigt.

Inlägg av Okänd »

[quote="danno"]Det är också en smula förvånande när, som du påpekar att andra länders myndigheter migrerar,
Skulle förresten inte den svenska polisen börja köra GNU/Linux på sina klienter?
Det finns fler exempel, har för mig att något lands motsvarighet till SJ skulle migrera, var det Tysklad?
Kinas största bank? Gissar att det finns fler exempel än så.[/quote]
Njau...förvånande är det inte eftersom Sverige är extremt MS styrt via sitt konsnyltnät.... :P

Nu är det här med säkerheten en balansgång eftersom vi på ena sidan har alla
som "tjuter" över den personliga integriteten (främst fildelare i grund och botten som är rädd för Ponten)
samt å andra sidan då säkerheten.

Hämtar någon "piratgods" ska det vara anonymt, är det en banktjänst ska det då vara 100% identifiering
inkl phishingskydd pga alla som klickar på "skumma mail"...:P

Hursomhelst så ska Firefox hantera det här...så mha en "agent switcher" så funkar det troligen.

:)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"