Mina egna synpunkter på ubuntu-se.org-forumet.

Diskussion gällande forumet
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Mina egna synpunkter på ubuntu-se.org-forumet.

Inlägg av Rune.K »

Ursäkta att jag har synpunkter!
Jag leder säkert ligan vad det gäller "Bortmoderade inlägg" de senaste veckorna...
Men jag brukar säga vad tycker o tänker.

Jag har två förslag.

Nummer ett är att byta namn på tavlan "Övriga Open source och fria operativsystem" till "Allmänna Linuxfrågor".
Det skulle nog sätta fart på aktiviteten där.
Skrota det med *.BSD och Solaris.
Min tanke med att tavlan ska heta "Allmänna Linuxfrågor" är att det kanske blir lättare för många att skriva och svara i den tavlan.
Som det nu är, misstänker jag att man betraktas som "otrogen" om man skriver och svarar i tavlan.

Förhoppningsvis så strävar vi mot samma mål, att det blir fler som upptäcker fördelarna med GNU/Linux.

Nummer två är att det borde finnas en "sitemap" för det här forumet.
För att underlätta för nykomlingar att hitta rätt...

#rune
PS min baktanke är, att ett bra forum kan marknadsföra Linux och i det här fallet speciellt Ubuntu!
Användarvisningsbild
dmz

Re: Mina egna synpunkter på ubuntu-se.org-forumet.

Inlägg av dmz »

Instämmer helt.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Rune.K skrev:Skrota det med *.BSD och Solaris.
Bah
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

andol skrev:
Bah
Jag förstår inte vad du menar med "Bah".
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Urban har talat. Vad som gäller är följande.

Viktigt att följande regler som Urban har redgjort för blir synliga under rubriken: Övriga Open source och fria operativsystem.

1) "Jag vill testa en annan dist som * kan ni tipsa mig" OK

2) "Jag kör Ubuntu på en maskin och Windows på en annan, hur fixar jag
så att jag kan dela filer mellan maskinerna" OK

3) "Skit i Ubuntu, satsa på XYZ, den är snabbare, bättre, snyggare" INTE ok

4) "Ubuntu suger och Mark Shuttleworth har teknat kontrakt med djävulen" INTE ok

Naturligtvis kan 1) sluta med en del skryt om andra distar och jämförelser,
men det är inte initierat för att spamma om andra distar utan för att någon
är nyfiken eller av en viss anledning inte kan använda Ubuntu för ett visst ändamål
eller till en viss dator.

2) kan komma att innehålla långa instruktioner om hur man pillar inställningar
i Windows, men det gör inget.

3 och 4 får man gärna diskutera någon annanstans, men inte här.

Naturligtvis finns det svårigheter och gränsdragningar och de som har svårt att
skriva sakligt och att lämna känslorna vid sidan om bör kanske över huvud taget
inte hålla sig i en sådan tavla.

Max

;)
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Klurig skrev:Urban har talat. Vad som gäller är följande.

Viktigt att följande regler som Urban har redgjort för blir synliga under rubriken: Övriga Open source och fria operativsystem.

1) "Jag vill testa en annan dist som * kan ni tipsa mig" OK

3) "Skit i Ubuntu, satsa på XYZ, den är snabbare, bättre, snyggare" INTE ok

4) "Ubuntu suger och Mark Shuttleworth har teknat kontrakt med djävulen" INTE ok

Naturligtvis kan 1) sluta med en del skryt om andra distar och jämförelser,
men det är inte initierat för att spamma om andra distar utan för att någon
är nyfiken eller av en viss anledning inte kan använda Ubuntu för ett visst ändamål
eller till en viss dator.

2) kan komma att innehålla långa instruktioner om hur man pillar inställningar
i Windows, men det gör inget.

3 och 4 får man gärna diskutera någon annanstans, men inte här.

Naturligtvis finns det svårigheter och gränsdragningar och de som har svårt att
skriva sakligt och att lämna känslorna vid sidan om bör kanske över huvud taget
inte hålla sig i en sådan tavla.

Max

;)
"
"

Hur ska jag göra, om jag vill fråga om hur man delar filer mellan en Debiandator och en Ubuntudator???
#rune
andol

Inlägg av andol »

Rune.K skrev:
andol skrev:
Bah
http://leto.arrakis.se/pub/dogbert-bah.gif

Nu tycker jag ju i och för sig inte att du är en idiot :) Däremot så tyckte jag att det var ett osedvanligt trist förslag.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Förstår inte varför allt ska ramas in så förbannat. Jag tycker att förslaget med "övriga linuxfrågor" är alldeles utmärkt.
Det tycker jag att du ska fortsätta med också.
Vad vissa skriver mellan raderna här är ju att man inte får prata negativt om Ubuntu, man får inte kritisera det överhuvudtaget. Det börjar nästan likna en religion för vissa av er.
Inse att det FINNS brister i Ubuntu, det finns fel, och det finns sannerligen saker som är betydligt bättre med andra distar. Sen kan man ju fundera på varför det överhuvudtaget finns så många distar och inte bara Ubuntu..?
Precis.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

andol skrev:
Rune.K skrev:
andol skrev:
Bah
http://leto.arrakis.se/pub/dogbert-bah.gif

Nu tycker jag ju i och för sig inte att du är en idiot :) Däremot så tyckte jag att det var ett osedvanligt trist förslag.
Men räkna själv hur många trådar som handlar om *.BSD eller Solaris...
Hade jag själv kört BSD eller Solaris så hade jag definitivt INTE ställt några frågor här...
Min tanke var att lätta upp stämmningen i tavlan som jag vill kalla "Allmänna Linuxfrågor".
#rune
PS jag sparade dogbertbilden...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rune.K skrev:Ursäkta att jag har synpunkter!

[...]

Som det nu är, misstänker jag att man betraktas som "otrogen" om man skriver och svarar i tavlan.
1. Du har inget att ursäkta dig över. Att du har synpunkter är väl bara en bra sak? Hur skulle världen se ut om ingen hade synpunkter? ;D

2. Vad menar du med "otrogen"? Att du får onda blickar på dig för att du använder Debian? Jag hoppas jag har fel, annars är det väldigt trist om du känner så.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag tycker rent tekniskt att man borde få säga att ubuntu suger och/eller ogilla Mark S* här i forumet - inte så att jag gör detta själv, men tänker mer yttrandefrihetsgrejen då.

Sen så kan det ju gå över styr såklart, att det spammas dynga mot Ubuntu, överdrivs eller snackas allmän skit o.s.v. och det är såklart inte ok.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Jag leder säkert ligan vad det gäller "Bortmoderade inlägg" de senaste veckorna...
Jag har noterat det. ;D Ibland har jag inte förstått riktigt "varför", men det kanske bottnar i att du ibland kan hålla en vass och ibland
en påtagligt syrlig ton i vissa inlägg. Säker är jag inte, men jag har faktiskt reagerat på detta själv. Någon slår dig på fingrarna med linjalen,
känns det som.

Kunskapsnivån som du visar, tyder (hos mig) på en mogen och mycket erfaren person, samtidigt som tonfallet ibland kan låta precis som hos en självupptagen yngling som anser att han besitter "den enda sanningen", så att säga. Sådana dyker alltid upp, till och från. Mestadels tappar de
i uthållighet i sinom tid, eller kommer till insikt och anpassar sig till en mer tolerant framtoning (Ubuntu=medmänsklighet) gentemot övriga
medlemmar i forumgemenskapen.

Men det kan bli lite "stökigt" innan de hinner dit. Innan de kommer till insikt och tuppkammarna sänks och de försöker söka sig in i gemenskapen
som de så frenetiskt försökte "lära och sätta på plats" s.a.s.... ;D

Notera nu bara, att jag har inte skrivit att du låter som om du är en sådan, tro heller inte att det är så jag uppfattar dig i helhetsperspektivet.
Jag tassar mjukt på tå och skriver: ibland kan låta som och det är inte samma sak som att vara en sådan.
Det är min förhoppning att du skall känna skillnaden och att jag därtill är glad över din ankomst till forumet.

För egen del gläds jag mycket över ditt synbarligt stora kunnande. För forumet är det en stor tillgång att ha många sådana kunniga personer på det tekniska, som också är påfallande aktiva i en stor del av alla vinklar och vrår inne på forumets alla tekniska avdelningar. Själv är jag rena amatören i sådana frågor, men läser med förnöjsamhet era andras svar och ibland lite "småkäbbel" sinsemellan.
Nummer ett är att byta namn på tavlan "Övriga Open source och fria operativsystem" till "Allmänna Linuxfrågor".
Det skulle nog sätta fart på aktiviteten där.
Skrota det med *.BSD och Solaris.
Min tanke med att tavlan ska heta "Allmänna Linuxfrågor" är . . .
Detta har jag inga synpunkter på, varken förslag eller motförslag, så det tvingas jag att lämna obesvarat.
Nummer två är att det borde finnas en "sitemap" för det här forumet.
Där känner jag spontant att jag delar din uppfattning. Jag hittar mycket dåligt i vissa delar av forumet. Förmodligen också för att jag inte längre
är inne så ofta som jag var tidigare. Titt som tätt får jag fråga gumman till råds, eller leta efter personers inlägg, för att hitta fram. Svårast för
mig är de delar som kommer efter den rent tekniska supporten. De mer allmänna trådarna.

Det var min femtioöring.

Kul att se dig här. Kämpa vidare och försök att formulera dig så, att färre inlägg blir bortmodererade framgent.
Keep up the god work! Håll sams med de övriga som också kan sina delar och se till att ni vandrar på samma stig, i samma riktning och med
ömsesidig respekt för varandra, så vore det väl f . . . . Allan, om det inte skall komma att vända. ;D ::)

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev:

[...]

1. Du har inget att ursäkta dig över. Att du har synpunkter är väl bara en bra sak? Hur skulle världen se ut om ingen hade synpunkter? ;D

2. Vad menar du med "otrogen"? Att du får onda blickar på dig för att du använder Debian? Jag hoppas jag har fel, annars är det väldigt trist om du känner så.
Svar på fråga 2.
Jag överdriver när jag säger att jag känner mej "otrogen", det var för att få respons.

Jag ser Ubuntu som EN linuxdistribution bland alla andra distributioner.
Vad jag är ute efter är att öppna upp tavlan som jag vill kalla "Allmänna Linuxfrågor".
Och att få lite mer spridning på kunnandet, många frågor är inte specifika för just Ubuntu...
Ubuntu skiljer sej inte så mycket från andra distar, det mesta är gemensamt med övriga linux-distar.

Min baktanke är att ett bra forum kan fungera som bra marknadsföring för Linux och i det här fallet Ubuntu.
#rune
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Jag ser det så här att vi samla våra krafter till att stötta IBM Red Hat, Novell och Ubuntu Linux. För att sprida Linux. Jag har också fått lära mig den hårda vägen hur våra medlemmar på forumet ser på saker. Alla är trevliga och bra. Bara man lär sig hur de tänker och resonerar. Men här snackar vi Ubuntu Linux. Nu har jag och min kollega den fördelen att vi har egna forum som vi också arbetar med, bloggar. Där kan vi skriva om annat. Men vi kan aldrig komma i från att det är IBM, Red Hat, Novell och Ubuntu Linux som kan bli de stora genombrottet för Linux. Sen kan man se det som en brist att det inte finns Svenska forum för alla distar. Men jag orkar personligen inte med mer än vad jag redan tagit på mig.

Max

;)
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
andol

Inlägg av andol »

Rune.K skrev: Men räkna själv hur många trådar som handlar om *.BSD eller Solaris...
Hade jag själv kört BSD eller Solaris så hade jag definitivt INTE ställt några frågor här...
Min tanke var att lätta upp stämmningen i tavlan som jag vill kalla "Allmänna Linuxfrågor".
Nej, hade jag haft en seriös, och antagligen rätt smal, fråga inom område hade jag inte ställt den här. Vet till exempel riktigt inte hur stort allmänintresset här inne är för OpenVPN:s egenheter då det körs under OpenBSD. Däremot kan det vara skoj att byta lite erfarenheter om hur ett nysläppt openSolaris trivs på laptopen hemma. Liksom inget nödvändigtvis något man söker sig till ett helt nytt forum för.

Dessutom så gillar jag *BSD såväl som (open)Solaris starkt.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Klurig skrev:Jag ser det så här att vi samla våra krafter till att stötta IBM Red Hat, Novell och Ubuntu Linux. För att sprida Linux. Jag har också fått lära mig den hårda vägen hur våra medlemmar på forumet ser på saker. Alla är trevliga och bra. Bara man lär sig hur de tänker och resonerar. Men här snackar vi Ubuntu Linux. Nu har jag och min kollega den fördelen att vi har egna forum som vi också arbetar med, bloggar. Där kan vi skriva om annat. Men vi kan aldrig komma i från att det är IBM, Red Hat, Novell och Ubuntu Linux som kan bli de stora genombrottet för Linux. Sen kan man se det som en brist att det inte finns Svenska forum för alla distar. Men jag orkar personligen inte med mer än vad jag redan tagit på mig.
Varför ska vi bara stötta de stora bjässarna? Varför inte arch, gentoo, kanske framförallt Debian? ???
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

dmz skrev: Varför ska vi bara stötta de stora bjässarna? Varför inte arch, gentoo, kanske framförallt Debian? ???
Man kan kanske se det som så att, om man använder Ubuntu (eller annan klon) så stöttas Debian indirekt.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Bara før att få det førtydligat: handlar det hær om namnet på tavlan eller tavlans existens?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:Bara før att få det førtydligat: handlar det hær om namnet på tavlan eller tavlans existens?
Vad jag är ute efter är att byta namn på tavlan till t.ex "Allmänna Linuxfrågor".
Tavlan måste vara kvar!
#rune
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Rune.K skrev: Nummer två är att det borde finnas en "sitemap" för det här forumet.
YES....yesyesyesyesyes........!!!!!!!!

Det här höll jag på och tjatade om för över ett år sen. Äntligen någon mer som är på min linje! ;D
Det jag dessutom ville ha var en site-map, fast jag kunde inte såna fina ord då utan kallade det för någon sorts variant på katalogträdet, för varje individuell forumdel i de fall det var nödvändigt (de mer tekniska bitarna). Då kanske t.o.m. jag :P skulle ha läst dem, om jag bara haft en bättre möjlighet att hitta fram.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Skriv svar

Återgå till "Forum"