Svart skärm vid uppstart
Svart skärm vid uppstart
Hej
Installerade Ubuntu på min fars dator men har sprungit på ett ganska rejält problem. Ibland när jag startar datorn så blir det bara en svart skärm. Kanske var fjärde var femte gång går det att använda den riktigt.
Sökte runt med min bästa vän google och hittade denna tråd
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?t=16950
som gav mig ett bra tips om denna guide
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=53094
I den guiden testade jag tipsen längst ner och det verkar som noapic nolapic fungerar för mig.
Skulle då vilja lägga in den permanent och följer instruktionerna längre upp i guiden. Det är här problemet uppkommer.
Han säger:
1) Launch “Terminal” (or “Konsole”) (the command line) and prompt:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
(or if you use KDE put kate instead of gedit, or nano if you haven't them, which is unlikely)
look for these lines:
## ## Start Default Options ## ## default kernel options ## default kernel options for automagic boot options ## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z ## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted. ## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro # kopt=root=/dev/hda2 ro console=tty0 no_timer_check
Just add no_timer_check in the kopt line (exactly where you see it in the example above, LEAVE THE REST OF YOUR FILE UNTOUCHED)
Samma del hos mig säger:
## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
## kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
## kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=6985dc78-6a6d-4abe-9d72-feede60eed9f ro
Då jag en gång tidigare har varit och petat i en sådan här med ett rätt mediokert resultat tänkte jag att det vore bäst om jag kanske skulle fråga någon som vet bättre var jag skall sätta in mitt noapic nolapic så att det finns kvar i datorn.
Om jag nu är inne på rätt spår från början vill säga finns det något bättre tips på hur jag skall göra är jag väldigt tacksam.
Installerade Ubuntu på min fars dator men har sprungit på ett ganska rejält problem. Ibland när jag startar datorn så blir det bara en svart skärm. Kanske var fjärde var femte gång går det att använda den riktigt.
Sökte runt med min bästa vän google och hittade denna tråd
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?t=16950
som gav mig ett bra tips om denna guide
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=53094
I den guiden testade jag tipsen längst ner och det verkar som noapic nolapic fungerar för mig.
Skulle då vilja lägga in den permanent och följer instruktionerna längre upp i guiden. Det är här problemet uppkommer.
Han säger:
1) Launch “Terminal” (or “Konsole”) (the command line) and prompt:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
(or if you use KDE put kate instead of gedit, or nano if you haven't them, which is unlikely)
look for these lines:
## ## Start Default Options ## ## default kernel options ## default kernel options for automagic boot options ## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z ## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted. ## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro # kopt=root=/dev/hda2 ro console=tty0 no_timer_check
Just add no_timer_check in the kopt line (exactly where you see it in the example above, LEAVE THE REST OF YOUR FILE UNTOUCHED)
Samma del hos mig säger:
## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
## kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
## kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=6985dc78-6a6d-4abe-9d72-feede60eed9f ro
Då jag en gång tidigare har varit och petat i en sådan här med ett rätt mediokert resultat tänkte jag att det vore bäst om jag kanske skulle fråga någon som vet bättre var jag skall sätta in mitt noapic nolapic så att det finns kvar i datorn.
Om jag nu är inne på rätt spår från början vill säga finns det något bättre tips på hur jag skall göra är jag väldigt tacksam.
Re: Svart skärm vid uppstart
Jo nu brukar ofta Google vara en ovän vid felsökningar eftersom det mesta är färskvara angående trubbel.Leadro skrev:Hej
Exakt dator samt modellnamn så kan man kolla direkt i Ubuntu/Launchpads buggdatabas.
Moderkortsbenämning kan också vara bra att ha
Kod: Markera allt
lspci
Det är en Fujitsu Simens, exakt modell vet jag inte då den har några år på nacken. Något sätt man kan kolla detta?
lspci i terminalen ger:
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE/PE DRAM Controller/Host-Hub Interface (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBM (ICH4/ICH4-M) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev 82)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801DB/DBL (ICH4/ICH4-L) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801DB (ICH4) IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) SMBus Controller (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Audio Controller (rev 02)
00:1f.6 Modem: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Modem Controller (rev 02)
01:03.0 CardBus bridge: O2 Micro, Inc. OZ601/6912/711E0 CardBus/SmartCardBus Controller
01:0a.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. IEEE 1394 Host Controller (rev 80)
01:0c.0 Ethernet controller: National Semiconductor Corporation DP83815 (MacPhyter) Ethernet Controller
lspci i terminalen ger:
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE/PE DRAM Controller/Host-Hub Interface (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBM (ICH4/ICH4-M) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev 82)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801DB/DBL (ICH4/ICH4-L) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801DB (ICH4) IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) SMBus Controller (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Audio Controller (rev 02)
00:1f.6 Modem: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Modem Controller (rev 02)
01:03.0 CardBus bridge: O2 Micro, Inc. OZ601/6912/711E0 CardBus/SmartCardBus Controller
01:0a.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. IEEE 1394 Host Controller (rev 80)
01:0c.0 Ethernet controller: National Semiconductor Corporation DP83815 (MacPhyter) Ethernet Controller
Kollade lite snabbt och i vintras/våras så meckade man med ett "cold boot" problem
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/151044
82845 är allstå söknyckeln eller bara 845 som kretsen populärt kallas.
Är din burk fullt uppdaterad, oranga ikonen i systemföltet
Ska kolla lite mer...
(håller på och pular med en grannes "pesthärd" till windoozeburk som fick digerdöden...
)
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/151044
82845 är allstå söknyckeln eller bara 845 som kretsen populärt kallas.
Är din burk fullt uppdaterad, oranga ikonen i systemföltet

Ska kolla lite mer...
(håller på och pular med en grannes "pesthärd" till windoozeburk som fick digerdöden...

Installerade datorn igår och gjorde alla uppdateringar. Allt när jag är inne i datorn fungerar bra, enda var att jag inte kunde öppna varken firefox eller pakethanteraren direkt efter jag gjort uppdateringarna. Detta löste sig dock när jag hade startat om datorn.
Det märkliga är att den fungerar utmärkt ibland när man startar, ibland har man bara ljudet och ibland är det ingenting.
Det märkliga är att den fungerar utmärkt ibland när man startar, ibland har man bara ljudet och ibland är det ingenting.
Jo jag kommer inte närmre än så här.....
Det här är en sk upstreambug som drabbade alla distar.
https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=14528
Den här är samma för Ubuntu
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/192088
Sista inlägget att slå ifrån DRI medför att 3D försvinner... spelar det någon roll för dig ?
Det här är en sk upstreambug som drabbade alla distar.
https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=14528
Den här är samma för Ubuntu
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/192088
Sista inlägget att slå ifrån DRI medför att 3D försvinner... spelar det någon roll för dig ?
3 D spelar ingen roll då datorn ändå är för gammal för att köra med några bättre grafikinställningar.
Sitter inte vid den datorn nu men är det Axel Pospischil wrote on 2008-04-06: (permalink) skriver som gäller. Skall man ladda ner via den länken han anger?
Sitter inte vid den datorn nu men är det Axel Pospischil wrote on 2008-04-06: (permalink) skriver som gäller. Skall man ladda ner via den länken han anger?
Länkarna är de flesta mellan buggarna eftersom man jobbar uppåt, du har Intelutvecklare med
hos Freedesktop...
Du ska in med en ny rad i xorg.conf eller rad ändras, du ser det i buggrapporten att han fich lägga till det igen när det började krångla.
Starta terminalen
Option "DRI" "False" ska läggas till eller True >False
Du har troligen något liknande det här:
Ctrl-Alt -Bakåtpil > Du loggas ut och X startar om............
Har du en till dator om nåt skulle strula ? man fixar det enkelt med lite mer info.
hos Freedesktop...
Du ska in med en ny rad i xorg.conf eller rad ändras, du ser det i buggrapporten att han fich lägga till det igen när det började krångla.
Starta terminalen
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Du har troligen något liknande det här:
Section "Device"
Identifier "GM0"
Driver "i810"
Option "NoAccel" "False"
Option "DRI" "False"
EndSection
Ctrl-Alt -Bakåtpil > Du loggas ut och X startar om............
Har du en till dator om nåt skulle strula ? man fixar det enkelt med lite mer info.
Har en dator till som jag har tillgång till.
Kan dock inte testa idag då jag ej har tillgång till datorn som behöver hjälp-
Får återkomma i morgon för att se hur det går.
Tack så jättemycket för hjälpen
Kan dock inte testa idag då jag ej har tillgång till datorn som behöver hjälp-
Får återkomma i morgon för att se hur det går.
Tack så jättemycket för hjälpen
Blev osäker när jag har tagit gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf i terminalen. Får upp följande:
# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
# sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "se"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizEdgeScroll" "0"
EndSection
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection
Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
InputDevice "Synaptics Touchpad"
EndSection
Vart är det jag skall lägga in den extra raden?
# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
# sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "se"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizEdgeScroll" "0"
EndSection
Section "Device"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection
Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
InputDevice "Synaptics Touchpad"
EndSection
Jo troligen som ovanLeadro skrev:Blev osäker när jag har tagit gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf i terminalen. Får upp följande:
Section "Device"
Option "DRI" "False"
EndSection

Via Ctrl-Alt-F1 så anropar du en sk ttyterminal om det skulle klicka, sen loggar du in i terminalen
Via
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Alternativt så ändrar man tillbaka i recoverymode via GRUB menyn vid start.
Tackar tackar så mycket för hjälpen