Lost+found LÖST
- Addeubuntufan93
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Lost+found LÖST
Hittade två mappar i mina nya partioner som hette lost+found är det något som man ska oroa sig över!
Senast redigerad av 1 Addeubuntufan93, redigerad totalt 14 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Lost+found
Nej, inte det minsta.
Mitt nyfikna sinne är lite för lat för att leta just nu, så jag kastar bara ur mig frågan:
Vad är Lost+found mappen till för?
Vad är Lost+found mappen till för?
"Som ett elstaket - fast bättre"
http://www.photoblog.com/xtwentysevenx - Den för tillfället ganska inaktiva fotobloggen
http://www.photoblog.com/xtwentysevenx - Den för tillfället ganska inaktiva fotobloggen
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ibland kommer starten av ditt system att avbrytas av att programmet fsck körs. Det brukar hända med jämna mellanrum. Då kollas systemets s k integritet, d v s om vissa saker stämmer.
Ibland kanske det händer att strömmen går eller att du stänger av datorn med Power-knappen. Om då datorn håller på att skriva något till hårddisken, kan det hända att något blir fel. När programmet fsck kör och upptäcker felet, kan det lägga filen eller filerna i lost+found. Det ska finnas en sådan mapp på varje enhet. Så formaterar du en hårddisk med linux filsystem, dyker det upp en där också.
Det är bara root, alltså administratören som kan se i lost+found. Hittar man en fil där inne kan man försöka öppna den med t ex Textredigeraren eller något annat program för att se vad det är för fil. Kanske upptäcker man då vad det är, döper om den och lägger den där den ska vara.
Rätta mig någon, om jag har fel.
Ibland kanske det händer att strömmen går eller att du stänger av datorn med Power-knappen. Om då datorn håller på att skriva något till hårddisken, kan det hända att något blir fel. När programmet fsck kör och upptäcker felet, kan det lägga filen eller filerna i lost+found. Det ska finnas en sådan mapp på varje enhet. Så formaterar du en hårddisk med linux filsystem, dyker det upp en där också.
Det är bara root, alltså administratören som kan se i lost+found. Hittar man en fil där inne kan man försöka öppna den med t ex Textredigeraren eller något annat program för att se vad det är för fil. Kanske upptäcker man då vad det är, döper om den och lägger den där den ska vara.
Vad jag vet så har du helt rätt.maths57 skrev:Ibland kommer starten av ditt system att avbrytas av att programmet fsck körs. Det brukar hända med jämna mellanrum. Då kollas systemets s k integritet, d v s om vissa saker stämmer.
I windows dyker motsvarande upp i rotkatalogen under namnet *.chk
#rune