Hur bootar jag en xp skiva?
-
- Kontakt:
ja, hur gör jag?
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
ehh, jag tror du är i fel forum :/
Kolla på sweclockers.com/forum
Men generellt sagt, tryck ner DELETE, F2 eller ESC för att komma till bootmenyn, välj CD/DVD och tryck enter.
Kolla på sweclockers.com/forum

Men generellt sagt, tryck ner DELETE, F2 eller ESC för att komma till bootmenyn, välj CD/DVD och tryck enter.
-
- Kontakt:
hej tack för din sarkastiska kommentar, det hjälpte ej särskillt mycket då det är linux eller grub eller ubuntu eller vad det nu är som bootar upp ubuntu som ställer till det för mig.
/tog bort fula urd/
/gholen/
/tog bort fula urd/
/gholen/
-
- Kontakt:
men iofs, jag kanske ska ändra lite på frågan...hur formaterar jag partitionen som ubuntu ligger på?
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Under tiden ditt BIOS laddar, ca 5-7 sekunder, skall du hamra på DELETE, F1 eller F2 och se om du inte kan få upp bios, när det är uppe, leta upp boot-order eller liknande, och lägg CD högst upp.
Lägg i din XP-skiva, och starta om. nu ska sdu, om du gjort rätt, kunna boota din XP-cd.
GRUB, som laddar Linux eller ex, kan inte ladda från en CD, då det är just BIOS som i uppstarten sköter det, grub ligger på din egen HDD, och har ingen kontakt med bios annat än att den talar om vilken sektor och vilken partition som ska laddas in.
Vidare, inga svordomar tack.
Lycka till!
Lägg i din XP-skiva, och starta om. nu ska sdu, om du gjort rätt, kunna boota din XP-cd.
GRUB, som laddar Linux eller ex, kan inte ladda från en CD, då det är just BIOS som i uppstarten sköter det, grub ligger på din egen HDD, och har ingen kontakt med bios annat än att den talar om vilken sektor och vilken partition som ska laddas in.
Vidare, inga svordomar tack.
Lycka till!
-
- Kontakt:
problemet är bara att det inte finns något som tar hänsyn till bootordern
- Xuestor
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Vad är det för moderkort du har då? Kan hjälpa om man vet det?
Det BÖR finnas en "Boot sequence" meny i ditt BIOS om du inte har någon konstig märkesdator med moddat BIOS.
Bios menyn kan ibland även nås genom att trycka nere MÃ…NGA tangenter på tangentbordet samtidigt vid uppstart.
Det BÖR finnas en "Boot sequence" meny i ditt BIOS om du inte har någon konstig märkesdator med moddat BIOS.
Bios menyn kan ibland även nås genom att trycka nere MÃ…NGA tangenter på tangentbordet samtidigt vid uppstart.