Redigera video i Linux (löst)
-
Redigera video i Linux (löst)
Hej, jag skulle vilja redigera filmer tagna med kameran min, som jag kunde i win moviemaker 2.0. Alltså plocka ihop olika delar och få en film av dem och få med olika effekter och textsnuttar mm. Finns det något sådant i Linux? De Linuxprogram jag provat heter Lives och avidemux gtk+. Lives kraschar direkt och tar inte in filmerna mer än några få frames. Avidemux har inte särskilt många effekter, kan man skriva nåt på rutorna i det programmet? Verkar inte så.
Har försökt att få med Win moviemaker med hjälp av Wine, det går inte, nån win32 fil hittas inte står det.
Har någon gjort liknade försök och lyckats installera ett väl fungerande videoredigeringsprogram?
Bengt
Har försökt att få med Win moviemaker med hjälp av Wine, det går inte, nån win32 fil hittas inte står det.
Har någon gjort liknade försök och lyckats installera ett väl fungerande videoredigeringsprogram?
Bengt
Senast redigerad av 1 hyvelbenke, redigerad totalt 11 gånger.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Redigera video i Linux
Kino lär vara ganska bra, har jag hört...
En snabb sökning i Lägg till/ta bort visar ju även Pitivi och OpenMoviemaker. Men själv har jag inte testat nånting så kan tyvärr inte uttala mig mer än såhär.

-
Jaha, Kino vill ha DV-filer och Open Movie Quick-time. Pitivi accepterar avi-filer som min kamera producerar. Där verkar finnas insticksmoduler i Pitivi, hur/var får jag tag på dem?
Testa kdenlive, finns i synaptic.
-
Jag har installerat dessa kdenlive-paketen nu men var är det eventuella programmet? Lives har jag bytt till en tidigare version, men den uppträdde likadant som den inna. Där är en del på listan över vad som är nödvändigt att det finns med av olika program och filer för att Lives ska fungera, är det något där som saknas i ubuntu s 8.04? Någon som vet?
bengt
bengt
Tror det finns tre alternativ:
1;starta terminalen och skriv kdenlive
2; högerklicka på skrivbordet och välj "skapa startare", i kommando skriver du bara kdenlive
3; högerklicka på program, redigera menyer, där bör kdenlive dyka upp bland ljud och video, bocka i kryssrutan.
annars vet jag inte. Lycka till
1;starta terminalen och skriv kdenlive
2; högerklicka på skrivbordet och välj "skapa startare", i kommando skriver du bara kdenlive
3; högerklicka på program, redigera menyer, där bör kdenlive dyka upp bland ljud och video, bocka i kryssrutan.
annars vet jag inte. Lycka till
-
Tack Jan! Fint med så'n här hjälpsida. Det här programmet Kdenlive verkar fylla mina önskemål och ha med många bra och rätt enkelt använda effekter. Dessvärre blev inte professorn så glad, fast den är på 1.6 gHz så blir det för mycket, filmklippen (AVI 640 ggr 480 30 bilder/s) går för sakta och en ev. effekt slöar ner ännu mer, ja ja, så'nt är livet - även Linux verkar bli allt mer resurskrävande....
Med win moviemaker går det bättre, 60-70% av professorn behövs då.
Med win moviemaker går det bättre, 60-70% av professorn behövs då.
-
Då är väl detta problemet löst, hur/var markerar jag det? Letar här i svarsformuläret, där verkar det inte vara....
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Redigera video i Linux (löst)
Kan ju rekommendera Cinelerra också, om du vill prova något annat. Använder det själv och det är riktigt kompetent. Lite svårt att komma igång med dock.
Finns dock några videotutorials här (på engelska):
http://www.thesourceshow.org/node/11
Finns dock några videotutorials här (på engelska):
http://www.thesourceshow.org/node/11