Vägra 5.1 ljud?

Apexi

Re: Vägra 5.1 ljud?

Inlägg av Apexi »

Asså jag har inte bojkottat Mplayer :) Testade bara tvärt på en blu-ray film och då stängdes programmet ner varje gång man tryckte play ???

Nu har jag testat mplayer iaf via terminalen, och inget ljud denna gång heller

MPlayer 1.0rc2-4.2.3 (C) 2000-2007 MPlayer Team
CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4200+ (Family: 15, Model: 43, Stepping: 1)
CPUflags: MMX: 1 MMX2: 1 3DNow: 1 3DNow2: 1 SSE: 1 SSE2: 1
Compiled with runtime CPU detection.
mplayer: could not connect to socket
mplayer: No such file or directory
Failed to open LIRC support. You will not be able to use your remote control.

Playing dvd://0.
The hostname option must be >= 1: 0
Struct dvd, field hostname parsing error: 0
There are 5 titles on this DVD.
There are 26 chapters in this DVD title.
There are 1 angles in this DVD title.
audio stream: 0 format: ac3 (5.1) language: en aid: 128.
audio stream: 1 format: ac3 (stereo) language: de aid: 129.
audio stream: 2 format: ac3 (stereo) language: en aid: 130.
number of audio channels on disk: 3.
subtitle ( sid ): 0 language: en
subtitle ( sid ): 1 language: da
subtitle ( sid ): 2 language: fi
subtitle ( sid ): 3 language: de
subtitle ( sid ): 4 language: no
subtitle ( sid ): 5 language: sv
subtitle ( sid ): 6 language: en
subtitle ( sid ): 7 language: de
number of subtitles on disk: 8
MPEG-PS file format detected.
VIDEO: MPEG2 720x576 (aspect 3) 25.000 fps 8776.0 kbps (1097.0 kbyte/s)
xscreensaver_disable: Could not find XScreenSaver window.
GNOME screensaver disabled
[VO_XV] Could not grab port 355.
==========================================================================
Opening video decoder: [mpegpes] MPEG 1/2 Video passthrough
VDec: vo config request - 720 x 576 (preferred colorspace: Mpeg PES)
Could not find matching colorspace - retrying with -vf scale...
Opening video filter: [scale]
The selected video_out device is incompatible with this codec.
Try appending the scale filter to your filter list,
e.g. -vf spp,scale instead of -vf spp.
VDecoder init failed :(
Opening video decoder: [libmpeg2] MPEG 1/2 Video decoder libmpeg2-v0.4.0b
Selected video codec: [mpeg12] vfm: libmpeg2 (MPEG-1 or 2 (libmpeg2))
Forced audio codec: hwac3
Opening audio decoder: [hwac3] AC3/DTS pass-through S/PDIF
No accelerated IMDCT transform found
hwac3: switched to AC3, 384000 bps, 48000 Hz
AUDIO: 48000 Hz, 2 ch, ac3, 384.0 kbit/25.00% (ratio: 48000->192000)
Selected audio codec: [hwac3] afm: hwac3 (AC3 through S/PDIF)
[AO_ALSA] alsa-lib: pcm_hw.c:1099:(snd_pcm_hw_open) open /dev/snd/pcmC0D0p failed: Device or resource busy
[AO_ALSA] alsa-lib: pcm_hw.c:1099:(snd_pcm_hw_open) open /dev/snd/pcmC0D0p failed: Device or resource busy
[AO_ALSA] Playback open error: Device or resource busy
Could not open/initialize audio device -> no sound.
Audio: no sound
Starting playback...
VDec: vo config request - 720 x 576 (preferred colorspace: Planar YV12)
VDec: using Planar YV12 as output csp (no 0)
Movie-Aspect is 1.78:1 - prescaling to correct movie aspect.
VO: [xv] 720x576 => 1024x576 Planar YV12
GNOME screensaver enabled% 0.0% 0 0

Exiting... (Quit)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Att du inte får något ljud verkar bero på att något annat program blockerar dina alsa-enheter. Antagligen någon ljudserver, typ pulseaudio eller liknande. Du kan prova att inte ange någon alsa-enhet och se om ljudservern isf fattar att den ska skicka till spdif-utgången:

Kod: Markera allt

mplayer -ac hwac3 dvd://0 -dvd-device din_fina_fil.img
Men egentligen borde du stänga av eventuella ljudservrar och alla andra program som kan tänkas använda alsa så att du kan testa det här i lugn och ro så att säga.

Om mplayer kan spela riktiga blu-ray filmer har jag ingen koll på eftersom jag varken äger någon blu-ray läsare eller någon blu-ray film. Men matroska och x264 ska den kunna spela upp.
Apexi

Inlägg av Apexi »

Så klockent! Med kommandot som du skrev sist funkar dolby digital kanon!
Hur ska jag göra för att få digitalt ljud framöver? Finns det ett enklare knep eller måste jag använda dett kommando varje gång?

Tusen tack för all hjälp
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Om du lägger in detta i mplayers config-fil så kommer AC-3 passthrough att användas oavsett hur du väljer att starta mplayer:

ac=hwac3,
Kommatecktnet på slutet är viktigt. Själva config-filen ska finnas i ~/.mplayer/config, men det kan hända att du behöver skapa den själv. Vill du att inställningen ska gälla för alla användare så är det istället /etc/mplayer/mplayer.conf, eller kanske /etc/mplayer.conf, jag minns inte exakt.

Vill du använda vlc så måste du först ta reda på hur AC-3 passthrough aktiveras i den spelaren.
Apexi

Inlägg av Apexi »

Då är jag tillbaka på ett annat problem som jag stött på tidigare.
Hur ändrar man filer som är låsta? Får bara ett meddelande att jag inte har permission :)

Och när jag ändå har dig på "tråden". Finns det något enklare sett att spela upp img filer med mplayer utan att använda terminalen? Direkt via programmet kanske?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Apexi skrev:Då är jag tillbaka på ett annat problem som jag stött på tidigare.
Hur ändrar man filer som är låsta? Får bara ett meddelande att jag inte har permission :)
Du måste ange lösenord någonstans. Antingen när du öppnar din editor, eller din filbläddrare:

gksudo gedit

gksudo nautilus
Apexi skrev:Och när jag ändå har dig på "tråden". Finns det något enklare sett att spela upp img filer med mplayer utan att använda terminalen? Direkt via programmet kanske?
Själv startar jag alltid mplayer från terminalen eftersom jag tycker att det är smidigast, men jag antar att du kan använda gmplayer istället och öppna filen därifrån. Eller så kan du göra ett så kallat nautilus-skript så att du helt enkelt kan högerklicka på .img-filen och välja att spela upp den i mplayer.
Apexi

Inlägg av Apexi »

Tackar Konservburk. Det är sånna som du som får linux världen att gå runt.
Jag var ärligt bara några dagar ifrån att byta till WIN MC istället.

Antar att nautilus-skript är liknande som windows .bat filer, och det går ju alltid att lära sig. Fram med google :)
Tackar återigen för all hjälp.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Apexi skrev:Antar att nautilus-skript är liknande som windows .bat filer, och det går ju alltid att lära sig. Fram med google :)
Vanliga skript är nog ungefär motsvarande .bat-filer tror jag. Ett nautilus-skript är ungefär som ett vanligt skript, med skillnaden att man startar det genom ett val när man högerklicka på en fil i nautilus (filbläddraren). Själva skriptet innehåller i princip sådant som man annars kör direkt i terminalen. Men fråga om du fastnar så ska du få en spark i rätt riktning.
Apexi

Inlägg av Apexi »

En knuff mot rätt riktning skadar aldrig ;)
Jag har många saker som behöver skripts så jag kommer få mkt tid till att lära mig :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Men då gör vi ett enkelt skript av det kommandot som funkade för dig som ett exempel:

#!/bin/sh
mplayer -ac hwac3 dvd://0 -dvd-device "$@"
Skillnaden mot tidigare är att själva .img-filen nu är utbytt mot "$@" och att det finns en rad i början som talar om vad det är för typ av skript. I det här fallet ett vanligt skalskript, #!/bin/sh, dvs alla kommandon i skriptet ska se ut på samma sätt som de gör i terminalen. Man kan ha en hel massa andra typer av skript, som perl eller python, men nu håller vi oss till vanliga skal-skript.

Börja med att spara skript-koden i en fil, men se till att det inte är några tomrader eller mellanrum innan #!/bin/sh för annars fungerar det inte som tänkt. Sedan måste du ändrar rättigheter på skriptet så att det blir körbart. Det kan du väl antagligen göra grafiskt, men i annat fall är kommandot:

chmod +x skriptfilen.sh
Sedan ska det bara vara att öppna en .img-fil med skriptet istället för med något annat program, dvs högerklicka, välj öppna med och leta reda på skriptfilen. Om du vill köra skriptet från terminalen så blir det så här istället:

./skriptfilen.sh din_fina_fil.img
Apexi

Inlägg av Apexi »

Tackar. Ska ta tag i det här imorgon i nyktert tillstånd :)
När vi ändå är inne på ämnet mplayer. Vilken "video driver lirar bäst ihop med dvd/hd filmer?
Som jag ser det finns det dessa att välja mellan, och jag själv ser ingen större skillnad mellan dom.
*xmga
*xv
*x11
*gl
*gl2
*dxr3
*xvidx
*xvmc
Apexi

Inlägg av Apexi »

Hmm nu har jag testat skriptet och jag får det inte att funka
Användarvisningsbild
unehed
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av unehed »

Apexi skrev:Tackar. Ska ta tag i det här imorgon i nyktert tillstånd :)
När vi ändå är inne på ämnet mplayer. Vilken "video driver lirar bäst ihop med dvd/hd filmer?
Som jag ser det finns det dessa att välja mellan, och jag själv ser ingen större skillnad mellan dom.
*xmga
*xv
*x11
*gl
*gl2
*dxr3
*xvidx
*xvmc
Jag vet inte hur det är med hd-filmer men när det gäller dvd och divx blir bilden klart bäst om jag väljer gl på min dator. Har för mig att gl2 funkade lika bra men jag kör med gl iaf... :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Apexi skrev:Hmm nu har jag testat skriptet och jag får det inte att funka
Du skulle inte kunna tala om på vilket sätt det inte fungerar? Vad händer? Får du något felmeddelande om du kör det från terminalen?
Apexi

Inlägg av Apexi »

Jag är fortfarande van vid Win miljön :) Antingen funkar det eller så är det fel.
Om jag högerklickar på en .img fil ocj väljer scriptet så händer det inte så mkt mer. Det är väl tänkt att mplayer ska dra igång automatiskt och spela upp filmen?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Apexi skrev:Jag är fortfarande van vid Win miljön :) Antingen funkar det eller så är det fel.
Men du måste förstå att den typen av felsökning är helt värdelös. ;)
Apexi skrev:Om jag högerklickar på en .img fil ocj väljer scriptet så händer det inte så mkt mer. Det är väl tänkt att mplayer ska dra igång automatiskt och spela upp filmen?
Tanken är att mplayer ska dra igång. Det kan finnas väldigt många anledningar till varför den inte gör det. För att få någon slags ledtråd är det bäst att börja med att försöka köra skriptet från terminalen, alltså:

./skriptet.sh filmen.img
Apexi

Inlägg av Apexi »

Jag vet ärligt inte vad som har hänt.
Jag har nydligen kört om hela systemet, men nu när jag gör exakt samma sak så får jag inte upp "köra skript menyn" när jag högerklicka.
Vette tusan vad jag gör för fel. Och desto fler guider jag läser desto mer förvirrad blir jag.

Skriptfilen ligger i /usr/share/nautilus-scripts/, men vissa hävdar att den ska ligga i ~.gnome/nautilus-scripts
Saken är bara den att än hur mkt jag letar efter mappen .gnome så hittar jag inget. Alltså jag hittar inte ens mappen :P
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

När namnet börjar med en punkt betyder det att filen eller katalogen är dold. Tryck ctrl-h för att visa dolda filer i nautilus. Om katalogen ändå inte finns så gör det egentligen ingenting, då är det bara att du skapar den själv. :)

Men jag tycker att du även borde kunna högerklicka på en .img-fil och välja "öppna med" (kanske måste vara shift-högerklick)... sedan bläddrar du fram skriptet och väljer det som vilket annat program som helst. Du borde till och med kunna välja att alltid öppna just .img-filer med det skripet så att det sedan räcker att dubbelklicka på en sådan fil för att köra igång den i mplayer.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"