Ändra färg i klienten msn (msnlib)
Ändra färg i klienten msn (msnlib)
Har testat på msn-klienten "msn" med pythonlibbet msnlib, och den är riktigt trevlig, förutom en sak:
Färgerna är grymt jobbiga. Vill ha allting i samma färg som terminalen, just nu ser det ut så här:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-2008 ... _scrot.png
Hittar ingen information om färger heller, någon som har en aning?
Färgerna är grymt jobbiga. Vill ha allting i samma färg som terminalen, just nu ser det ut så här:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-2008 ... _scrot.png
Hittar ingen information om färger heller, någon som har en aning?
Senast redigerad av 1 dmz, redigerad totalt 10 gånger.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Ändra färg i klienten msn (msnlib)
Du gillar inte färg säger du? Ditt skrivbord är ju lysande rött!
Jag vill ha samma färg som i alla andra terminaler, som är specificerad i .Xresources.jonasbjork skrev:Du gillar inte färg säger du? Ditt skrivbord är ju lysande rött!
- Konservburk
dmz skrev:Jag vill ha samma färg som i alla andra terminaler, som är specificerad i .Xresources.
Kod: Markera allt
XTerm*foreground: red
XTerm*background: black
XTerm*colorMode: false
Mjo men det är redan specificerat.Konservburk skrev:dmz skrev:Jag vill ha samma färg som i alla andra terminaler, som är specificerad i .Xresources.Kod: Markera allt
XTerm*foreground: red XTerm*background: black XTerm*colorMode: false
- Konservburk
Säker på att du inte har stavat fel eller liknande? Med colorMode:false ska inte xterm lyssna på några ansi-färg-koder öht. Annars gör xterm -cm samma sak.dmz skrev:Mjo men det är redan specificerat.
Nej då. Använder då urxvt men principen är ju densamma, det blir dock ingen skillnad alls.
- Konservburk
Principen är inte alls densamma eftersom urxvt varken stödjer colorMode eller -cm. Försök med xterm en gång så får du se att bli skillnad. Sen är det möjligt att detta går att lösa på något annat sätt med urxwt, men hur vet jag inte.dmz skrev:Använder då urxvt men principen är ju densamma, det blir dock ingen skillnad alls.
Jojo, jag vet. Kanske skulle ha specificerat vilken terminal det gällde också. Hur som helst, letar vidare.Konservburk skrev:Principen är inte alls densamma eftersom urxvt varken stödjer colorMode eller -cm. Försök med xterm en gång så får du se att bli skillnad. Sen är det möjligt att detta går att lösa på något annat sätt med urxwt, men hur vet jag inte.dmz skrev:Använder då urxvt men principen är ju densamma, det blir dock ingen skillnad alls.
- Konservburk
Det borde du nog gjort, ja. Det finns två sätt att lösa det här problemet på... antingen får man själva programmet (msnlib) att sluta skicka ansi-färg-koder. Detta måste man i så fall göra för precis alla program man vill använda. Alternativet är att man får sin terminal (urxvt) att strunta helt och hållet i ansi-färg-koder, vilket var mitt förlsag (men jag använder ju xterm).dmz skrev:Jojo, jag vet. Kanske skulle ha specificerat vilken terminal det gällde också. Hur som helst, letar vidare.
Mjo, men att å msn att sluta skicka färgkoder borde nog vara det lättare alternativet, det är också det enda program jag har dessa problem med. Kanske skulle kika på källkoden?Konservburk skrev:Det borde du nog gjort, ja. Det finns två sätt att lösa det här problemet på... antingen får man själva programmet (msnlib) att sluta skicka ansi-färg-koder. Detta måste man i så fall göra för precis alla program man vill använda. Alternativet är att man får sin terminal (urxvt) att strunta helt och hållet i ansi-färg-koder, vilket var mitt förlsag (men jag använder ju xterm).dmz skrev:Jojo, jag vet. Kanske skulle ha specificerat vilken terminal det gällde också. Hur som helst, letar vidare.
- Konservburk
Vad som är det lättaste alternativet beror helt på ifall msnlib eller urxvt har något inbyggt stöd för att inte skicka respektive inte ta emot ansi-färg-koder. Hur det är med den saken kan jag inte svara på. Men skulle det visa sig att det faktiskt saknas stöd för detta i båda programmen så är det nog lika lätt/svårt att gå in och pilla i källkoden för vilket som av dem. Och då har du genast fördelen att om du ändrar i urxwt så är problemet löst för alltid. Men om du istället ändar i msnlib så är det bara en lösning för just det specifika programmet, vilket betyder att du kan behöva göra om allting för något annat program i framtiden.dmz skrev:Mjo, men att å msn att sluta skicka färgkoder borde nog vara det lättare alternativet, det är också det enda program jag har dessa problem med. Kanske skulle kika på källkoden?