[LÖST -eller något...]OpenOffice startar inte

R8N
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: OpenOffice startar inte

Inlägg av R8N »

diff skrev:
jan skrev:sudo rm -rf /usr/local
Kanske inte att rekommendera eftersom ALLT som ligger under /usr/local raderas. Dessutom lägger sig inte OO under /usr/local om man installerat det via repon. :)
Ok, jag ligger kanske lite lågt med det här så länge... Vet iofs inte vad det skulle betyda rent praktiskt om det blev så...

Tack för alla förslag i alla fall.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Du har inte installerat andra program, justerat inställningar i andra program mono, python?
Användarvisningsbild
diff
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av diff »

En sak jag kom på som du bör testa är att starta OO som en annan användare.
Skapa en ny, vanlig, användare, logga in som den och testa att starta programmet.
Den kan ju vara så att det ligger nåt skräp i din hemkatalog.
Bild
R8N

Inlägg av R8N »

axel112 skrev:Du har inte installerat andra program, justerat inställningar i andra program mono, python?
Iom att jag inte fick fart på OO så installerade jag AbiWord så att vi har en fungerande ordbehandlare i alla fall. Tyvärr har vi många gamla mallar och några viktiga kalkylblad i OO som jag gärna vill komma åt också.

Sedan installerade jag eclipse också och då behövde jag Java.

Bägge de här programen installerade jag i går kväll efter att ha försökt få fart på OO hela dagen. Så de borde inte ha spelat in. Sedan kan det vara så att jag installerat något utan att fatta vad jag gjorde under installationsprocessen. Innan i fredags så har jag bara kört från cd'n några gånger för att kolla hur Ubuntu ser ut och surfat lite och så. Så jag är en riktig nybörjare... och då kan man ju göra lite konstiga saker utan att veta om det.

Det konstiga är att jag letat runt på nätet så verkar det som att det funnits ett sådant här problem i tidigare versionar av OO, länkade tidigare till någon som körde Debian som haft problem. Men det är flera år sedan så det borde vara löst tycker man.

Är mest bara förvirrad just nu.
R8N

Inlägg av R8N »

diff skrev:En sak jag kom på som du bör testa är att starta OO som en annan användare.
Skapa en ny, vanlig, användare, logga in som den och testa att starta programmet.
Den kan ju vara så att det ligger nåt skräp i din hemkatalog.
Låter som en plan. Frugan behöver en användare i alla fall och jag har grunnat på hur jag skall få till det. Kan nog räkna ut det även om jag är ny på det här. Du kan få hjälpa mig med en grej i alla fall. Hur kör jag som en annan användare? Antar att det är enklast från terminalen.
Användarvisningsbild
diff
Kontakt:

Inlägg av diff »

Jag personligen tycker det är bäst att logga in som testanvändaren så man vet att allt blir laddat ordentligt.

Du kan skapa den via terminalen, inloggad som den du är nu:

Kod: Markera allt

sudo useradd testuser
sudo passwd testuser
<du blir nu ombedd att ange ett lösenord samt att repetera detta>
Logga sen ut och logga in som den nya användaren.
Bild
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

R8N skrev:
axel112 skrev:Du har inte installerat andra program, justerat inställningar i andra program mono, python?
Iom att jag inte fick fart på OO så installerade jag AbiWord så att vi har en fungerande ordbehandlare i alla fall. Tyvärr har vi många gamla mallar och några viktiga kalkylblad i OO som jag gärna vill komma åt också.

Sedan installerade jag eclipse också och då behövde jag Java.

Bägge de här programen installerade jag i går kväll efter att ha försökt få fart på OO hela dagen. Så de borde inte ha spelat in. Sedan kan det vara så att jag installerat något utan att fatta vad jag gjorde under installationsprocessen. Innan i fredags så har jag bara kört från cd'n några gånger för att kolla hur Ubuntu ser ut och surfat lite och så. Så jag är en riktig nybörjare... och då kan man ju göra lite konstiga saker utan att veta om det.

Det konstiga är att jag letat runt på nätet så verkar det som att det funnits ett sådant här problem i tidigare versionar av OO, länkade tidigare till någon som körde Debian som haft problem. Men det är flera år sedan så det borde vara löst tycker man.
Kalkylblad - kolla in gnumeric - finns i "lägg till/ta bort" under program.

Såg också den länken som var från, 2004 el 2005. Men det är som du säger att den är ju fixad vid det här laget.
R8N

Inlägg av R8N »

diff skrev:Jag personligen tycker det är bäst att logga in som testanvändaren så man vet att allt blir laddat ordentligt.

Du kan skapa den via terminalen, inloggad som den du är nu:

sudo useradd testuser
sudo passwd testuser
<du blir nu ombedd att ange ett lösenord samt att repetera detta>
Logga sen ut och logga in som den nya användaren.
Testade det. Samma resultat. Jag gjorde den nya användaren som en desktop användare iofs så inte som administratör. Kan det spela in också?
R8N

Inlägg av R8N »

axel112 skrev: Kalkylblad - kolla in gnumeric - finns i "lägg till/ta bort" under program.
Klarar den av att läsa OO kalkylblad också? Annars kan jag konvertera (manuellt misstänker jag :) ).
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

R8N skrev:
axel112 skrev: Kalkylblad - kolla in gnumeric - finns i "lägg till/ta bort" under program.
Klarar den av att läsa OO kalkylblad också? Annars kan jag konvertera (manuellt misstänker jag :) ).
Är inte säker på det. Har inte testat.
R8N

Inlägg av R8N »

Testade att ta bort openoffice igen via lägg till och ta bort (hade bara write just nu inte hela sviten). Den försvann från lägg till och ta bort men finns kvar i menyn. Dessutom om jag kikar i Pakethanteraren Synaptics så finns det kvar en hel del paket som är grönmarkerade. Är det en bra idé att plocka bort dem för att försöka få helt rent? Vad kan det bero på att applikationen är borta i lägg till/ta bort men finns kvar i menyn och i Synaptics?
R8N

Inlägg av R8N »

Testade att söka på alla paket som hette något med openoffice i Synaptic och tog bort dem. Tyvärr så försvann Firefox och lägg till/ta bort program då också. Installerade om Firefox från terminalen igen och sedan open office. Nu går det att starta open office men det verkar saknas en hel del saker i den...

Om det är någon som har koll på hur man får in lägg till/ta bort program igen så tar jag gärna emot lite hjälp ::)
Användarvisningsbild
diff
Kontakt:

Inlägg av diff »

R8N skrev:Om det är någon som har koll på hur man får in lägg till/ta bort program igen så tar jag gärna emot lite hjälp ::)

sudo apt-get install gnome-app-install
installerar programmet som körs via Lägg till / ta bort program.
Bild
R8N

Re: [LÖST -eller något...]OpenOffice startar inte

Inlägg av R8N »

Efter mitt äventyr med att ta bort alla paket som hade något med openoffice att göra så har jag fått installera om Ubuntu på datorn. Så nu fick jag lära mig mer om partitioner än jag någonsin velat ;D Har inte kollat om Windows snurrar än eller om jag råkade döda det i processen... inte för att det skulle vara någon förlust i så fall. Anledningen till att jag bytte är att Vista krashar datorn mest hela tiden.

I alla fall så fungerar openoffice som det skall nu. Jag måste ha gjort något efter förra installationen för den här gången så gick jag bara in och provade att öppna write och det gick hur bra som helst.

Sammanfattningsvis så är det väl så att jag vet inte varför det blev fel och det enda jag lärt mig är att gör man rätt så funkar det från början 8) Tack för all hjälp i alla fall. Det var skönt att ha någon att fråga mitt i det här eländet.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Kul att det funkar och att du har en ren och fin installation att fortsätta jobba med. ;D
R8N

Inlägg av R8N »

axel112 skrev:Kul att det funkar och att du har en ren och fin installation att fortsätta jobba med. ;D
;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"