Spela flac filer i terminalen
Spela flac filer i terminalen
Jag har lärt mig både konvertera till diverse format samt att spela med terminalen. Det var jätteenkelt och kul. Däremot går det inte att spela formatet flac i terminalen trots att jag kan konvertera till det. Jag har sox och ffmpeg installerade så det går att konvertera till flac men inte spela det. Jag får detta felmeddelande:
play stio: Failed reading `08. Basshunter - We Are The Waccos.flac': Do not understand format type: flac
vad ska jag installera för att kunna spela flac med terminalen?
play stio: Failed reading `08. Basshunter - We Are The Waccos.flac': Do not understand format type: flac
vad ska jag installera för att kunna spela flac med terminalen?
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Spela flac filer i terminalen
moc (music on console) skall ha stöd för FLAC. Installera:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install moc
Mplayer bör väl kunna hantera det med.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hund skrev:Mplayer bör väl kunna hantera det med.
Jo, och alla de andra spelarna med grafiskt användargränssnitt kan det också, VLC, XFmedia, gxine osv . Men nu ville jag ju använda terminalen.

Jag gjorde det men fick samma felmeddelande:jonasbjork skrev:moc (music on console) skall ha stöd för FLAC. Installera:
sudo apt-get install moc
play stio: Failed reading `17. Basshunter - Jingle Bells.flac': Do not understand format type: flac
- Konservburk
- DrMegahertz
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
För musik i terminalen är mitt självklara val MPD, som inte har några problem med att spela upp FLAC. 

Mplayer har ingen grafiskt interface.Ainigma skrev:Hund skrev:Mplayer bör väl kunna hantera det med.
Jo, och alla de andra spelarna med grafiskt användargränssnitt kan det också, VLC, XFmedia, gxine osv . Men nu ville jag ju använda terminalen.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
[/quote]Mplayer har ingen grafiskt interface.[/quote]
Då pratar vi nog om olika Mplayer, jag trodde du menade Mplayer movie player för den är ju GUI. Visste inte att det fanns någon annan Mplayer. Du får gärna berätta hur man använder den.

Då pratar vi nog om olika Mplayer, jag trodde du menade Mplayer movie player för den är ju GUI. Visste inte att det fanns någon annan Mplayer. Du får gärna berätta hur man använder den.

Mplayer har ingen grafiskt interface.[/quote]Ainigma skrev:

Hm?
sudo apt-get install mplayer
mplayer <fil>
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
Hade den tydligen redan installerad. Är den förinstallerad eller installeras den samtidigt med andra program kanske? Det fungerade utmärkt att spela upp i alla fall. 

MPD finns inte att installera som programpaket (om det inte är en förkortning av något som jag inte känner till). Har tyvärr ingen aning om vad det är.DrMegahertz skrev:För musik i terminalen är mitt självklara val MPD, som inte har några problem med att spela upp FLAC.
- Konservburk
MDP -- music player daemon. Du behöver även mpc om du vill använda den från kommandoraden.Ainigma skrev:MPD finns inte att installera som programpaket (om det inte är en förkortning av något som jag inte känner till). Har tyvärr ingen aning om vad det är.
http://packages.ubuntu.com/hardy/mpd
http://packages.ubuntu.com/hardy/mpc