Hallå!
Jag försöker få styrplattan att fungera bättre och följde då en guide för detta och installerade gsynaptics på min Hardy-laptop. Trots detta verkar det som om det är valen under "System->Preferences->Mouse" som gäller (ska båda fungera parallellt). Det stora problemet är att jag scrollar vertikalt både på den för detta avsedda delen av plattan och på den högra kanten av huvuddelen av plattan. Dessutom verkar den lite trög. Det tar ett tag tills den börjar scrolla och hoppar den vanligtvis för långt. Jag vill få plattan att fungera mer som jag är van vid i windows. Hur gör man?
/Iceman71
Problem med Synaptics-plattan på en HP nx7000
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Problem med Synaptics-plattan på en HP nx7000
Jag har en nx7010 har följande i min /etc/X11/xorg.conf (konfigurationsfilen för Xorg):
Det är HorizEdgeScroll som stänger av rullningen. Jag vet inte hur man gör med vertikal rullning, eftersom jag använder det i Firefox. Kanske är det VertEdgeScroll ?
Kod: Markera allt
Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizEdgeScroll" "0"
EndSection